Skal barna starte i barnehagen til høsten? Er 3 dager tilvenning burtalt?

J

Janet

Guest
– Tre dager er altfor liten tid for et lite barn å danne tilknytning til et nytt menneske. Selv voksne blir ikke trygge på så kort tid når vi kommer på en ny arbeidsplass.

– Hvilke konsekvenser kan det få at barnet ikke rekker å bli trygg på personalet?
– Barnet kan gå inn i en sorgprosess hvor det sørger over tapet av foreldrene sine. Ettåringer har ikke utviklet tidsforståelse, og forstår ikke at mamma og pappa kommer tilbake for å hente det. Det kan oppleves traumatisk, og jeg tror faktisk ganske mange ettåringer har det fryktelig i barnehage, sier Ulstein.

Kilde: http://www.aftenposten.no/familie-o...r-brutalt-for-barna-7246431.html#.UdZtx23qV8F

Er tre dager tilvenning i barnehagen brutalt?
 
Vår starter 20 august. Tror nok det skal gå kjempebra, han er en veldig nysgjerrig og åpen liten gutt :) Men trenger han mer enn tre dagers tilvenning får han det. Vi følger hans behov, men tror for hans del det ikke blir for brutalt, og at tre dager er nok. Så hjelper det selvsagt på at det er storesøsters barnehage så han har alt vært der flere ganger og har hilst på personalet på småbarnsavdelingen han starter på hver gang muligheten er der ;) Tror dette uansett er veldig avhengig av barnet.
 
Her skal pappaen som er i pappaperm ta tilvenning over to ukers tid. Jeg håper også på å følge han opp en dag etter pappaen begynner på jobb. Mini vil heller ikke starte for fullt.
 
Jeg begynner ikke å jobbe før 19 august og da bare 50 % så blir 14 dager med tiøvenning og så mulughet for korte dager også etterpå.

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app
 
Snuppa begynner 26. August, og siden jeg ikke har jobb, skal jeg vente med å melde meg som vikar til hun er trygg i barnehagen :) så da får hun så lang tilvenningstid som hun har behov for, og korte dager i starten :)
 
Her har jeg to uker jeg kan bruke på tilvenning før jeg må i skole. Godt er det. Men da vi var på besøksdag var hun veldig åpen og lekte med en gang. Gikk også fint med de voksne :) Så da ble jeg litt tryggere på det ;)!
 
Back
Topp