Skal alle barna på avdelingen bes i bursdag?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Bursdagsdiskusjonene tar aldri slutt. Hvordan skal vi forholde oss til barnas bursdagsinnbydelser? Skal alle i klassen eller i gruppa bes? Alle jentene? Alle guttene?

Mange mener alle i gruppa, eller at alle jentene/guttene skal bes. Punktum. Ingen diskusjon.

Jeg er ikke enig. Jeg synes det er en altfor enkel løsning.

Les CasaKaos bloggen her

Hva syntes du?

Bursdagsdiskusjonene tar aldri slutt. Hvordan skal vi forholde oss til barnas bursdagsinnbydelser? Skal alle i klassen eller i gruppa bes? Alle jentene? Alle guttene?

Mange mener alle i gruppa, eller at alle jentene/guttene skal bes. Punktum. Ingen diskusjon.

Jeg er ikke enig. Jeg synes det er en altfor enkel løsning.

Les CasaKaos bloggen her

Hva syntes du?

Her er det alle i klassen eller kun jenter/gutter. Jeg synes det er helt greit så ingen blir glemt! Tenk å være den som aldri blir bedd i bursdag?

Her blir alle jentene i klassen bedt . Dette er etter ønske fra barnet selv. Når hun blir litt eldre , og kanskje da bare vil invitere de hun er mest med, så får hun lov til det også . Men det er ikke bare 1-3 stk som skal utelates , da blir det alle.

Her er det sånn at hele klassen blir invitert, men vi bor på et lite sted med veldig små klasser da. Eldste min er eneste gutt i klassen, så det ville nok blitt litt kjedelig for ham dersom jentene hadde hatt egne jenteselskap...Kan invitere noen fra andre klasser også, men ikke utelate 1-2 fra en klasse.
I bhg inviteres de som er født samme år eller hele avdelingen.
Tenker at det kommer litt an på hvor man bor og hvor mange de er. På et lite sted som det vi bor blir det fort veldig synlig dersom 1-2 ikke blir invitert, men på større steder er vel klassene større slik at det fort blir mye dersom alle skal inviteres...

Mitt barn skal ha en sinnsykt god grunn for å kunne utelate noen. Har selv vært det barnet som aldri ble bedt...

Her er minimum alle av et kjønn inviteres om invitasjonen skal leveres i skoletiden.
Jeg er i grunn ikke så fan av det.
Jeg vil at hun skal kunne feire med nære venner.
Dog er det bra at skolen gjør det de kan format ingen skal utelukkes, men jeg liker dårlig at institusjoner tar avgjørelser som direkte påvirker mitt liv (økonomi og komfortsone).
Det blir jeg rett og slett ikke å adlyde.

Jeg er oppvokst med at man ikke skal la et hjerte stå igjen, men diktatur har jeg liten tro på.

Nei. Vi skal ha feiring for 8 åringen om 14 dager. Han får be de 12 guttene han leker mest med, og kun to av de går i gruppa hans. Han går på baseskole og tilbringer mye tid på tvers av gruppene. Han har selv fått velge hvem han ønsker å be. I fjor ba vi kompisene + gruppa og ble nesten 30 stk. Det går ikke når vi nå skal ha bowlingbursdag etter ønske fra 8 åringen selv

Sent from my iPhone using Tapatalk

Både og...syntes man skal se ann jeg. Som mobbeoffer på skolen hadde jeg ingen venner, og de få gangene jeg ble invitert husker jeg at jeg MÅTTE gå selv om jeg ikke ville. Den følelsen av å sitte alene i et hjørne i et bursdagsselskap og du kjenner i hele kroppen din at du ikke er ønsket der i det hele tatt....INGEN god følelse. Jeg foretrakk å ikke bli bedt i det hele tatt...

Her har jeg alltid latt sønn bestemme selv. Noen ganger har han bedt hele klassen og de siste årene har han kun bedt guttene.

Her er det alle i klassen eller kun jenter/gutter. Jeg synes det er helt greit så ingen blir glemt! Tenk å være den som aldri blir bedd i bursdag?

Helt enig!

Når jenta skal feire 5 års dag blir det nok hele det kullet hennes tenker jeg :)

På skolen vil det bli alle guttene/alle jentene, mulig sammenslåing med noen som har bursdager "samtidig" :)

Jeg synes helt klart at enten alle, eller alle guttene/jentene. Blir vanskelig å ikke holde noen utenfor hvis ikke.. Hvem skal da bestemme hvem som skal få komme? Ungene eller foreldrene? Hvis ungene bestemmer kan det fort bli at en føler seg mobbet. Nei enten eller sier jeg:p

Hva andre gjør får være opp til de, men mitt barn skal invitere alle. Ingen skal bli "utestengt".
Jeg var en av fire som aldri ble invitert i bursdager på barneskolen. Av 15 jenter så var det 11 bursdager som jeg ikke fikk være med i. Jeg husker hvor fælt jeg syns det var når alle pratet om bursdagen de hadde vært i, også hadde ikke jeg blitt invitert engang.
Er greit nok om man velger å bare invitere et par stk av 15, men når det bare er et par stk som ikke blir invitert så syns jeg det ikke er greit.
Det her er vel en debatt man aldri kommer til buns og enighet i fordi folk har forskjellige opplevelser, erfaringer og meninger.
Jeg kjøper gjerne inn en ekstra pølsepakke for at to stk ikke skal bli holdt på utsiden :)

Her er det også enten hele klassen eller alle jentene/guttene.
Syns det er en grei regel, det må jo være helt grusomt for den som aldri blir bedt! -det vil alltid være noen som havner på sidelinjen og med slike tiltak er vi voksne med på å lære barna å innkludere alle! :)

Gutten min har ikke hatt barneselskap enda, da han bare ble 3 i år. Men tenkte å kanskje be noen fra barnehagen neste år. Da blir det enten alle på avdelingen eller kun guttene :)

Jeg er litt mot å MÅTTE tvinge barnet til å invitere alle i klassen, mest fordi det er veldig stort. Her er det 12 gutter i klassen og uansett hvor fint og greit alt skal være kan en ikke tvinge et barn til å klikke sammen med 12 barn.

Heldigvis en stund til jeg må ta stilling til det for skolegutten, skal se an hva alle de andre gjør frem mot det.

I barnehagen inviterte vi alle av samme kjønn født samme år. For gutten var de 6 stykker, for jenta er de 6 stykker som kommer (noen som ikke feirer bursdag)

Her er det 18 barn på avdelingen i barnehagen 17 gutter og 1 jente så hvis det fortsetter slik blir nok alle invitert eller de som er født samme år.

Inviterer alle guttene i klassen til min eldste, de er 15stk, men syns også det er fint om barna kan komme fram til det selv så de lærer noe.. For tenk om det var de som aldri ble invitert til noe.. Så Marte har et poeng der.
Men på en annen side, så leker sønnen min med 4-5stk fra den andre klassen og så er det sikkert 5-6 han ikke leker noe med i sin klasse.. Men blir til at han ber de i klassen og ikke dem i den parallelleklassen for som nevnt over økonomien strekker ikke til og har ikke plass til å feire hjemme..

Jeg syns det er stygt gjort å invitere noen, og la andre stå igjen. Vi skal lære barna våre at alle skal inkluderes. Så vi inviterer enten alle eller bare jentene. Tenk så vondt det er for den som aldri blir bedt!? Som voksne syns jeg det er vår oppgave å lære barna hvordan andre skal behandles. Man er ikke like gode venner med alle, men må det spille noen rolle da? Det er også gjerne de barna som aldri blir bedt, som heller ikke får gjester når de inviterer til bursdag. Blir utrolig sint av det. Tenk å stelle i stand, også er det ingen som gidder å komme? Inviterer alle, og delta når du blir invitert! ;)

Mitt barn skal ha en sinnsykt god grunn for å kunne utelate noen. Har selv vært det barnet som aldri ble bedt...
Helt enig! Jeg var også ofte 1 av 2 som ikke ble bedt, og det var veldig sårt..

Back
Topp