Skal ALDRI mer handle hos.. OPPDATERT

hoppsideisi1

Glad i forumet
.. Coop OBS. Handla meg en smoothie maskin for julegavepenger forrie uke. I går da jeg skulle lage smoothie så begynte den å ryke og lukte brent. Så tenkte jeg skulle dra å få bytta den i dag. Har ikke kvittering, men alle andre plasser jeg handler så får jeg bytta uten kvittering. Nei her fikk jeg klar beskjed om at jeg MÅTTE ha kvittering eller så tapte de penger på det.

Så fikk jeg spørsmål om jeg var medlem og hadde brukt medlemskort der, neei sa jeg det hadde jeg ikke. Nei da kunne de heller ikke hjelpe meg. Så fikk ikke noe hjelp. Dro hjem med en ødelagt blender. De kunne ikke hjelpe meg på noen måte. Helt oppsatt på den kvitteringa.

Så i morgen ringer jeg ledelsen eller så ringer jeg forbrukerrådet. Sånn kundeservice godtar jeg IKKE. Jeg handler masse på OBS hver uke, bruker masse hundre kroner der borte, så skal det bli sånn når man ikke er medlem ..

Hva synes dere?
Og hva ville dere gjort?

Etter noen e-posta fram og tilbake med diverse sjefer for OBS så får jeg meg ny blender uten noen problem. Sjefen på OBS mener det er skjedd en svikt hos de ansatte, for dette var ikke noe for de ansatte å bestemme, dette skulle de ringe ledelsen om når en kunde kommer inn med en slik sak. Ikke var det rett av dem heller å sende meg avgårde med en ødelagt blender uten å gjøre opp for seg. Hurra :) Viser seg da at man skal kjempe, for man får det som man vil. De ville nokk ikke miste en kunde som handler masse barnemat der hver uke for mange hundre kroner :)

Hadde ikke godtatt det jeg heller.

I butikken jeg jobber i trenger vi bare kvittering hvis kunden vil ha penger igjen. Bytte gjør vi uansett, selv om varen ikke er kjøpt der engang (så lenge vi har samme vare i vår butikk og varen går inn på kasse-systemet)
Dette er dessuten en reklamasjon, jeg ville gått inn og snakket med butikksjefen først.

ORIGINAL: Miss_Universum

Hadde ikke godtatt det jeg heller.

I butikken jeg jobber i trenger vi bare kvittering hvis kunden vil ha penger igjen. Bytte gjør vi uansett, selv om varen ikke er kjøpt der engang (så lenge vi har samme vare i vår butikk og varen går inn på kasse-systemet)
Dette er dessuten en reklamasjon, jeg ville gått inn og snakket med butikksjefen først.

Ja, jeg får bytte alle andre plasser uten kvittering.
Skal ringe ledelsen i mårra. Så blir det kanskje andre saker.

Vell jeg jobber selv i butikk og jeg forstår jo at de må ha kviteringen
(ihvertfall hvis dette er en vare flere butikker har) det er viktig å ta vare på kvitteringer på ting som KAN gå i stykker
Men jeg ser jo at det er kjedelig for din del også.

edit: Måtte skrive litt mer her som jeg glemte å skrive.
JEg syntes jo kanskje de kunne gitt deg en tilgodelapp eller en ny blender uansett. (det gjør altså vi)

ORIGINAL: Malin A

(ihvertfall hvis dette er en vare flere butikker har) det er viktig å ta vare på kvitteringer på ting som KAN gå i stykker

JEg syntes jo kanskje de kunne gitt deg en tilgodelapp eller en ny blender uansett. (det gjør altså vi)

Ja, men strekkoden fungere vell ikke noen andre plasser? Han klarte å scanne den inn på reklamasjon på pcn sin! D hadde han ikke gjort om den hadde vært kjøpt en annen plass

Hadde jeg ikke funnet meg i! Jeg fikk en ulldress i gave når Mille ble født, av et merke de har på Husfliden, men jeg aner ikke om den er kjøpt der. Når den revna etter en vask gikk jeg ned dit og de sendte den inn til produsent og jeg fikk ny i posten. Men butikken hadde jo ikke noe utgifter på det, for det var jo produsenten jeg fikk ny av.

ta kontakt med ledelsen...det e de som kan gi deg svar de e i butikken følge kun reglene og kan ikke gjøre så mye enn det de har lov til...du har garanti på alt...du kunne feks sagt at det var en gave - og at du ikke fekk kvittering på det...ka ska de gjør..de kan ikke sei nei då liksom... eg hadde iallefall kjørt den....det e en defekt vare..tull at de tape så mye på de...hvis de knuse eller ødelegge noe i butikken så blir det kasta! du kunne fått en ny en..snakk som sagt med ledelsen ;)

ORIGINAL: sicret

ta kontakt med ledelsen...det e de som kan gi deg svar de e i butikken følge kun reglene og kan ikke gjøre så mye enn det de har lov til...du har garanti på alt...du kunne feks sagt at det var en gave - og at du ikke fekk kvittering på det...ka ska de gjør..de kan ikke sei nei då liksom... eg hadde iallefall kjørt den....det e en defekt vare..tull at de tape så mye på de...hvis de knuse eller ødelegge noe i butikken så blir det kasta! du kunne fått en ny en..snakk som sagt med ledelsen ;)

Ja, altså om man hadde fådd den i gave så hadde man fådd bytta den uten kvittering, så koffer ikke no? Ringe ledelsen i mårra.

ORIGINAL: hoppsideisi1

Ja, men strekkoden fungere vell ikke noen andre plasser? Han klarte å scanne den inn på reklamasjon på pcn sin! D hadde han ikke gjort om den hadde vært kjøpt en annen plass

eg har jobbd i butikk og stortsett om det e samme skjede så ska alle strekkoder funka i samme butikk..de får de fra samme produsent..og om de ikke klare scanne de inn så kan de søke på kasseapparatet....

det er forskjell på garanti og reklamasjon! garanti er ikke på alt, svært lite faktisk..

jeg skal utdype mer etter lillermor har fått pupp ;)

En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpsloven.

dette står på forbrukerportalen.no:
Spørsmål:
Kan butikken kreve kvittering når jeg reklamerer på en vare?

Svar:
Nei, butikken kan ikke kreve kvittering ved reklamasjon. De kan likevel kreve at du påviser at du har kjøpt varen i butikken og når du gjorde det. Har du betalt med kort kan det for eksempel gjøres ved å legge frem en kontoutskrift.

Jeg jobber i butikk (sko avd, sportbutikk), vi ska ha kvittering om de skal ha pengene tilbake, men bytter gjerne varer uten kvittering. Når det gjelder reklamasjon så kommenterer jeg alltid mangel av kvittering uansett, av prinsipp. (dette for at noen er sleipe og kommer med gamle ting, som de vil ha fornyet.. og sånn lever de.. leverer inn å får nye ting gang på gang...) men ser jeg at varen har en mangel og er en helt klar reklamasjon så hjelper jeg mer enn gjerne. man øsnker ikek misfornøyde kunder, det taper man mye mer på. jeg er ikke streng bare for å være det!

i utgangspunktet BØR man helst ha kvittering. dette er ikke for at butikken taper penger (for de får igjen verdisummen av leverandør uansett), men for å få sett kjøpsdatoen din. men iom at du har en ukes gammel blender skal man FINT klare å se at blenderen din er ny.. Jeg synes det er tåpelig at de ta ikke tar den imot! du kan ikke forlange å få pengene dine tilbake, men å få en ny vare eller reperasjon.. og er man oppegående i jobben sin vet man om varen er en gammel modell eller ikke[8D]

"Reklamasjonsrett (juridisk) er den rett mottakeren av en ytelse har til å fremme krav overfor leverandøren på grunn av mangler ved ytelsen. Slike krav kan være retting/reparasjon/utbedring, omlevering, levering av uteblitt del, tilbakehold/motregning av betaling, prisavslag, erstatning og heving.

Den vanlige regel er at mottakeren (kjøper, bestiller, oppdragsgiver o.l.) må reklamere ved overleveringen av ytelsen på de mangler som er synbare på dette tidspunktet. De mangler som viser seg senere,er de såkalte skjulte mangler. På slike mangler må det reklameres innen rimelig tid etter at mangelen er konstatert."

Fy, dette ble rotete skrevet. håper du fikk noe fornuftig utav det[:D]

Det blir sikkert en ordning på det når du får snakket med ledelsen.

Men et lite tips: Om du handler der hver uke, burde du bli medlem! [:)] 

ORIGINAL: leeloo83

Det blir sikkert en ordning på det når du får snakket med ledelsen.

Men et lite tips: Om du handler der hver uke, burde du bli medlem! [:)] 

Jeg ordnet medlemskort forrige uke, men det nytter meg ikke nå. For det hadde nyttet om jeg brukte den da jeg kjøpte blenderen.

ORIGINAL: happymeg

det er forskjell på garanti og reklamasjon! garanti er ikke på alt, svært lite faktisk..

jeg skal utdype mer etter lillermor har fått pupp ;)

En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpsloven.

dette står på forbrukerportalen.no:
Spørsmål:
Kan butikken kreve kvittering når jeg reklamerer på en vare?

Svar:
Nei, butikken kan ikke kreve kvittering ved reklamasjon. De kan likevel kreve at du påviser at du har kjøpt varen i butikken og når du gjorde det. Har du betalt med kort kan det for eksempel gjøres ved å legge frem en kontoutskrift.

Jeg jobber i butikk (sko avd, sportbutikk), vi ska ha kvittering om de skal ha pengene tilbake, men bytter gjerne varer uten kvittering. Når det gjelder reklamasjon så kommenterer jeg alltid mangel av kvittering uansett, av prinsipp. (dette for at noen er sleipe og kommer med gamle ting, som de vil ha fornyet.. og sånn lever de.. leverer inn å får nye ting gang på gang...) men ser jeg at varen har en mangel og er en helt klar reklamasjon så hjelper jeg mer enn gjerne. man øsnker ikek misfornøyde kunder, det taper man mye mer på. jeg er ikke streng bare for å være det!

i utgangspunktet BØR man helst ha kvittering. dette er ikke for at butikken taper penger (for de får igjen verdisummen av leverandør uansett), men for å få sett kjøpsdatoen din. men iom at du har en ukes gammel blender skal man FINT klare å se at blenderen din er ny.. Jeg synes det er tåpelig at de ta ikke tar den imot! du kan ikke forlange å få pengene dine tilbake, men å få en ny vare eller reperasjon.. og er man oppegående i jobben sin vet man om varen er en gammel modell eller ikke[8D]

"Reklamasjonsrett (juridisk) er den rett mottakeren av en ytelse har til å fremme krav overfor leverandøren på grunn av mangler ved ytelsen. Slike krav kan være retting/reparasjon/utbedring, omlevering, levering av uteblitt del, tilbakehold/motregning av betaling, prisavslag, erstatning og heving.

Den vanlige regel er at mottakeren (kjøper, bestiller, oppdragsgiver o.l.) må reklamere ved overleveringen av ytelsen på de mangler som er synbare på dette tidspunktet. De mangler som viser seg senere,er de såkalte skjulte mangler. På slike mangler må det reklameres innen rimelig tid etter at mangelen er konstatert."

Fy, dette ble rotete skrevet. håper du fikk noe fornuftig utav det[:D]

Har du en link til disse reglene? Så kan jeg ta dem ut å vise til OBS.

http://forbrukerportalen.no/faq/kvittering2

http://no.wikipedia.org/wiki/Reklamasjonsrett

http://forbrukerportalen.no/temaer/garantier_og_reklamasjonsrett

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk

[:D]

eg har jobbd i butikk og stortsett om det e samme skjede så ska alle strekkoder funka i samme butikk..de får de fra samme produsent..og om de ikke klare scanne de inn så kan de søke på kasseapparatet....

Samme skjede faktisk, hehe.

Dette er jo uansett et produkt som har vært defekt, så om de nekter å samarbeide (noe de vel egentlig ikke har lov til) på obs! så ville jeg kontaktet produsenten.

ORIGINAL: giggsy

Samme skjede faktisk, hehe.

Dette er jo uansett et produkt som har vært defekt, så om de nekter å samarbeide (noe de vel egentlig ikke har lov til) på obs! så ville jeg kontaktet produsenten.

I know iknow...skrive feil...:P ja stemme det..derfor eg mente det med garanti for om varen din e defekt - ødelagt når den har en stt varighet på noen år så og du kjøpte den sist uke så ska du kunne få en ny en..du har jo betalt for varen og forvente en viss standard på den då...ring imårå hør med de om kos du ska gå frem...be om å få ny..det har d som nevnt ovenfor rett på

ORIGINAL: giggsy

Samme skjede faktisk, hehe. [8D]

I know iknow...skrive feil...:P ja stemme det..derfor eg mente det med garanti for om varen din e defekt - ødelagt når den har en stt varighet på noen år så og du kjøpte den sist uke så ska du kunne få en ny en..du har jo betalt for varen og forvente en viss standard på den då...ring imårå hør med de om kos du ska gå frem...be om å få ny..det har d som nevnt ovenfor rett på

Hahaha...herlig skrivefeil!!! (Klarte ikke dy meg....)

*sniker meg kjapt og stille ut av tråden igjen*

Så bra at det ordnet seg for deg!!! Har aldri hatt noe problem å bytte ting på OBS, jeg, så synes det var rart.

Så bra at det ordna seg [:D] Det hjelper å ikke gi opp [:)]
Holder selv på å skrive mailer med Jernia angåenede en vare jeg ikke fikk bytte. Skrev en mail til de og fikk svar tilbake om at dette skulle vi ordne opp i [:D]

Akkuratt det samme skjedde hos meg! Blenderen fra OBS begynnte å ryke, første gang fikk jeg ny uten problemer.
Andre gangen det skjedde var det et styr fordi jeg ikke hadde kvitteringen selv om det var bare 2 dager sidne jeg fikk ny [:@]

Back
Topp