Skadet rygg - sykemelding?

Heloise

Andre møte med forumet
Julibarna2024☀️
Hei, og hjelp!

Jeg skadet meg under en sykkelulykke for noen dager siden og kjenner nå på noen utrolig stikkende smerter nøyaktig hvor jeg for noen år siden ble behandlet av fysio over flere måneder for å bli bedre.

Jeg sover dårlig og får ikke hentet 3 åring i barnehage per nå på grunn av det. Dersom det ikke går over, er det noen som har erfaring med å søke sykemelding og få utsatt permisjonen? Er hjemme i permisjon med bebis på 3 måneder. Føler jeg behøver hjelp, men ikke såpass at mannen behøver å være hjemme. Har aldri vært sykemeldt før så vet ikke hvordan det funker.

Takk for svar!:-)

Sykemelding i permisjonen er jo for at man er for dårlig til å ta vare på den lille, slik at da må mannen bli hjemme med dere.
Ser ut til at du enten kan søke at han får foreldrepengene eller at det blir utsatt :)

Hvis man skal få sykemelding i permisjonen er det fordi man er ute av stand til å ta seg av babyen, NAV tar ikke hensyn til eldre søsken. Jeg ble sykemeldt etter fødsel fordi mannen måtte ta seg av babyen. Legen skrev en detaljert erklæring til NAV om hva jeg klarte å gjøre (amme babyen) og hva jeg måtte ha hjelp til (alt annet). Mannen min brukte da uker av sin permisjon, og jeg utsatte min. NAV kan avslå sykemelding i permisjonen hvis en ikke har god nok erklæring på at en faktisk er ute av stand til å ta seg av babyen. Men snakk med legen din :)

Fikk nylig sykemelding for rygg selv. Men jeg var avhengig av hjelp for å bysse, bære, trille og ta med lille på helsestasjonen for eksempel. Klarte kun å amme og tidvis skifte bleie/dulle. Legen må skrive detaljert!

Back
Topp