Skadelig med ultralyd?

Novo

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
☀️Påskeliljene 2026☀️
♡ Babymais2026 ♡
Nå har jeg sett flere slike innlegg i forbifarten men klarer selvsagt ikke å finne tilbake igjen til de nå når tema faktisk kom opp for meg xD

Jeg tok ul i uke 7, og nå i uke 13 <3 faaantastisk hihi. MEN den UL i uke 13 var en sånn spur of the moment som mannen ikke ble med på fordi mamma kjenner jordmor og jeg var på besøk i hjembyen. Jeg skulle egentlig på UL i oslo 1 juni men måtte booke den om pga jobb og da hadde de kun tid to uker senere. Den ultralyden (i uke 15) skal mannen være med på og så er det OUL fire uker etter det igjen. Så om jeg tar de to andre så er jeg opp i 4 ultralyd i svangerskapet. Men jeg stresser jo med at det er farlig/skadelig :/ samtidig som jeg har hørt at det ikke er en eksakt vitenskap og at det er delte meninger.

Jeg vil jo ikke sette babyen min i fare bare så mannen min også får se på en måte. Vi kunne jo droppet den i uke 15 og bare tatt den OUL i uke 18/19. Samtidig fikk jeg såå mye glede av å se babyen OG vet at noen er på ultralyd hver mnd så kanskje det ikke er farlig likevel? Hva tenker dere?

Ville ikke bekymret meg. Det er mange som tar oftere ul enn det du skal. Siden du er bekymret ville jeg spurt gynekologen eller stedet du skal ta ul heller enn her inne.

Husker fra foruminnlegg om temaet fra sist svangerskap, at en hadde fått følgende svar av både fastlege og personen som tok privat ul:

Det er ikke annbefalt å utsette det ufødte liv med mer en 1 time ul i et svangerskap.

Og når hun da tok med i beregningen at hun hadde vært til en privat ul på 20 min, ordinær ul tar ca 20-30 min. Hadde hun 10 -20 min igjen. Men hva da om det var medisinsk behov for en ul senere???

Jeg ville i alle fall tenkt meg om.

Jeg har vært på flere ultralyder i mine svangerskap av medisinske årsaker. Har nok hatt ultralyd i mer enn 1 time til sammen

I mitt tvillingsvangerskap hadde jeg ultralyd nesten hver måned, og di kom ut i uke 38, friske og fine :) Ikke tatt noe skade av det..

Jeg tar ul hver gang jeg er hos legen... Det har jeg gjort i alle svangerskapene mine. I forrige sv tok de indremedisinsk ul på meg og foster og den timen alene tok mer enn en time. Har ikke hørt det før at det er tidsbegrenset farlig.

forrige gang var jeg på uk uke 6, 13 og oul i uke 19. Etter OUL måtte vi inn hver 4. uke frem til fødsel for å sjekke nyrebekken. Hadde det vært skadelig hadde vi nok ikke måttet inn så ofte. :)

Jeg tok ul hver 2.uke forrige svangerskap, og hver 3.uke svangerskapet før den. Dette svangerskapet har jeg hatt 5 ul tilsammen. Og kommer nok til å ha en del til fram til fødsel. Jeg får tett oppfølging hos gynekologen og sykehuset, og tror ikke at det er farlig :) ellers så hadde dem ikke tatt det så ofte på meg. Ungene mine er født friske og fine ;) så jeg tror du kan slappe av og ta ultralyden i uke 15 også :D

Jeg hadde droppet den i uke 15 pga samvittigheten. Plutselig må du ha ekstra oppfølging med ultralyd på slutten, og tenker tilbake på uke 15 som du kunne unngått. Det er jo forskjell på å ta ul for hygge og å gjøre det av medisinske årsaker. For å være helt sikker ville jeg heller sjekket med fagpersoner da. :)

Det er IKKE anbefalt å ta for mange ultralyder. Jeg var selv innlagt på sykehuset nylig, de tok da en ultralyd ved innleggelse. Når jeg skulle på kontroll 2 uker senere, sa legen at hun ikke ville ta ultralyd siden det var så kort siden forrige og at man ikke skulle ta bare for morro skyld. Om det er tungtveiende medisinske grunner til det er det naturligvis greit, men om ikke hadde jeg helt klart droppet det.

Jeg får ultralyd med 2-3 ukers mellomrom. Og er ikke bekymret for det. De tar ikke lenge om gangen.

Det her er fra NHI sine sider:

"Det er ikke kjent at ultralyd har skadelige bivirkninger, og det er ingen strålingsrisiko som ved røntgen. Langtidsstudier av barn som har vært utsatt for ultralyd i svangerskapet, viser ingen skadelige virkninger verken på vekst, språk eller kroppslig utvikling."

Med komplisert tvillingsvangerskap blir det mye ultralyd. Alle legene sier at all forskning viser at ultralyd ikke er skadelig. Jeg har hatt seks ultralyder så langt, og skal nok ha ukentlig til barna kommer.

Jeg hadde 4-5 ultralyder forrige svangerskap. Aldri hørt at det er skadelig?

To av de var privat i uke 7 og i uke 13 pga blødninger. Så oul, pluss noen ekstra på slutten fordi jeg gikk over termin.

Dette henger nok igjen fra gammelt av. Ingenting av forskning viser at dette er skadelig... At man ikke trenger å ta så mange UL bare for å ta er en annen sak, det finnes nok mange som tar UL unødig, og som ikke stoler på en voksende mage. Der igjen så har man det psykiske aspektet, som SKAL legges vekt på. Det blir egentlig en vurderingssak i hvert enkelt tilfelle, men farlig er det ikke! Så senk skuldrene

Jeg for min del hadde en i uke 7 (rutine ivf behandling St.Olav), en i uke 8 (privat-panikk grunnet spotblødning), og skal ha en til nå på torsdag (jeg vil sjekke nakkefold og at alt er ok før vi publiserer).

Uansett, det er opp til deg om du vil ta UL eller ikke, men du trenger ikke tenke at det er farlig

Dette henger nok igjen fra gammelt av. Ingenting av forskning viser at dette er skadelig... At man ikke trenger å ta så mange UL bare for å ta er en annen sak, det finnes nok mange som tar UL unødig, og som ikke stoler på en voksende mage. Der igjen så har man det psykiske aspektet, som SKAL legges vekt på. Det blir egentlig en vurderingssak i hvert enkelt tilfelle, men farlig er det ikke! Så senk skuldrene

Jeg for min del hadde en i uke 7 (rutine ivf behandling St.Olav), en i uke 8 (privat-panikk grunnet spotblødning), og skal ha en til nå på torsdag (jeg vil sjekke nakkefold og at alt er ok før vi publiserer).

Uansett, det er opp til deg om du vil ta UL eller ikke, men du trenger ikke tenke at det er farlig

Å skrive at ingenting av forskning viser at dette er skadelig, blir vel ikke helt riktig.

Dette mener statens strålevern:

http://www.nrpa.no/nyheter/88352/unngaa-unoedig-ultralydeksponering-av-foster

Jeg ble tatt ultralyd på selv ukentlig da jeg var i magen. Den gangen lurte man på om det kunne trigge ekstra intelligens. Velger å tro det:p støtter forøvrig generelt å stole på forskning:)

Back
Topp