Skadelig å stå?

Guest
Hei Sønnen vår på 5 mnd elsker å stå i fanget vårt, med støtte så klart. Det er ikke snakk om lang tid av gangen, men favoritten er å reise seg og sette seg om og om igjen. Vi var hos helsesøster i dag, og hun sa vi ikke skulle gjøre det, da skjelettet hans ikke tåler det. Dette høres veldig dramatisk ut, stemmer det? Selv for kort tid av gangen? Hva er risikoen ved å gjøre det, blir han krum i ryggen, hjulbeint eller lignende?
 
De skrå musklene som skal holde ryggraden stødig, er ikke fullt utviklet. På langt nær! Det skjer i takt med at barnet gradvis klarer mer og mer helt av seg selv. Den dagen det klarer å sette seg opp på gulvet helt uten hjelp, kan det begynne så smått å sitte i stoler eller på fanget for kortere perioder. Dette skjer vanligvis mellom 6 og 9 mnd. Enda lengre tid tar det gjerne før barnet klarer å reise seg opp, og stå selv kun med noe å holde seg i. Da først tåler musklene belastningen det er å stå oppreist. Alt skjer gradvis, og det er viktig at vi voksne ikke er for utålmodige. Hvor mange voksne plages ikke med ryggen nå i dag? Min teori er at det har vært alt for lite fokus på dette tidligere.
Det er jo en grunn til at fysioterapauter anbefaler maks 20 min i bilstol av gangen, og helst ikke bæreseler...
 
Hvis dette er så utrolig, dramatisk farlig, hvorfor står det ikke noe om det i noen av de utallige babybøkene jeg har lest, eller hvorfor opplyses dette ikke om på sykehuset før man reiser hjem? Fortsatt ikke overbevist om faren. Skjønner at man ikke skal drive trening med barnet, men hvis det er snakk om kort tid og barnet uttrykker glede? Trenger at fagfolk forklarer meg nøyaktig hva som er skadelig med det. Og det at voksne mennesker i dag har mye vondt i ryggen skyldes vel like gjerne for lite og feilaktig bruk av kroppen i dag, som at de fikk stå noen minutter som barn?
 
Hvis du trenger svar fra fagfolk tror jeg dette er feil sted å ta det opp. Da bør du heller ta kontakt med en fysioterapaut eller kiropraktor som har erfaring med barn.
Det er mange ting man ikke lærer i babybrosjyrer - sikring i bil, sukkerinntak, sitting/ståing, heldekkende teppe over vogna osv.. Jeg er enig i at det burde vært et mye større fokus på det, men sånn er det altså ikke. Og vi som foreldre må ta mesteparten av ansvaret for å skaffe den kunnskap som trengs.
Helsesøsters jobb er jo å kunne litt om alt (særlig barns utvikling), men utover det har man mulighet til å kontakte fysioterapaut, psykolog, ernæringseksperter osv.
Og til slutt - dersom man har en liten mistanke om at det ikke er bra for barna, burde man kanskje la være. Det fins jo mye annet man kan gjøre for å underholde så små barn :)
 
Back
Topp