Skånsom måte å lera 1,5 åring å sovna sjøl om kvelden?

Hari 86

Blir kjent med forumet
Hei.
Har ei jenta på 21 mnd, så me har utskjemt med å sitta på siå av sengå t hu sovne kver kveld.
Tar som regel 1 t før hu sovne, både eg og samboar er lei.(bare ein av oss sitte på rommet om gongen, bytte på det)
Går så masse tid vekk, så kunne blitt brukt t andre ting så trengs å gjerast i småbarnskvardagen.
Hu reise seg opp, grine, turne rundt i sengå, hive bamse og dyna på golvet, snakke, ligge rolig ei stund for så plutselig reisa seg opp igjen.
Har tenkt at nå e d på tide at hu sovne sjøl. I slutten av august komme lillesøster, då bler d sikkert travelt nok.
Me har tenkt at d er lurt å snakka med hu på forhånd at nå ska hu sova sjøl, mor og far passe på.
Bør me sitta på rommet i 5 min også prøva og gå ut eller bare legge hu ned å gå?
Regne med det blir protest/grining i begynnelsen uansett ka me gjer, og at me må gå inn tusen gonger før hu forstår/lere at det går bra.
Någen så har gode tips/erfaring?

Har ikke barn på 1.5, men… er det riktig tidspunkt for legging? Er hun trøtt? Høres ut som hun kanskje skal være oppe 30-45 minutter lengre :Heartpink

1 time høres veldig vanlig ut i den alderen :)
Med min eldste var vi i lange tider oppe i 2+timer så med yngste er jeg fornøyd så lenge det er maks 1 time :hilarious:

Finnes ingen fasit, men personlig står jeg for å gi den nærheten som trengs de første 2-3 årene også begynne å trene på å sovne alene etyer det. Når de faktisk skjønner at vi voksne bare er rett uti stua. Det er jo enda litt abstrakt for de aller minste.

Hos oss fungerer det å 1. Legge litt seinere på kvelden fra 1,5 år, særlig om det har vært lang dupp på dagen. 2. bare ligge i samme seng som barnet og late som vi sover. Hører på lydbok/podcast samtidig og tar det som en hvilepause for meg selv.

Med barn nummer 1 la vi i sprinkelseng i den alderen og det var så mye kråking, gråt, reise seg opp og ned osv. Så med nummer 2 innførte vi stor seng mye tidligere, og ligger i den sammen med henne til hun sovner. Når vi ikke reagerer på alle sprellene hennes, stanser de raskere og hun roer seg ganske raskt.

Også er det sånn at når barna er ferdig med dupp på dagen, så blir det lettere å legge igjen. For de fleste er det mellom 2,5 til 3 år. Min yngst er nå 2år og 3 mnd. Hun kn fint holde en dag uten dupp, og legges da 18:20, sovner innen 5 min. Men så har vi 2 barn, og da er det like greit at hun hr en dupp på dagen og heller kan legge seg samtidig som storebroren på 5,5 år. Han må jo være oppe selv om hun sovner tidlig.

Med eldste begynte vi å øve på å sovne selv på rommet nærmere 3,5 år. Det ordna seg på 3-4 kvelder uten gråt. Han var klar da, og skjønte at vi kom om han trengte oss. Prøvde masse forskjellig frem til dette, med å legge ned og gå ut, komme inn med en gang han gråt. Og prøvde å gå lenger og lenger unna senga gradvis. Ikke noe av det fungerte fordi han trengte nærhet for å roe seg etter en lang dag med mye eventyr og i hverdagene mange timer vekke fra oss.
Om det er noen trøst, så er det bare snakk om
En kort periode at legging på kvelden tar så lang tid. Vi er aldri inne hos 5åringen til han sovner, og har ikke vært det siden han da var 3 år. Fra 2,5 år var han ferdig med dupp på dagtid og sovna Ila 5-10 min rundt 18:30 hver kveld inntil oss også l vi han over i sprinkelseng etterpå.

Finnes ingen fasit her, men nei, dere MÅ ikke trene på innsovning alene nå. Det kommer likevel til å ordne seg senere :)
Husker vi øvde litt rundt 2 år med sønnen min i sprinkelseng - men da lærte han seg bare å klatre ut og kom inn til oss i stedet :hilarious:
Kan godt være hun trenger ekstra nærhet særlig på kvelden igjen når dere får en ny baby også ❤️

Det er bare å prøve seg frem med ulike ting altså, men om det ikke går så er det ikke fordi fremgangsmåten er feil hvis du skjønenr. Da er det bare fordi barnet trenger dere litt til :)

Hei.
Har ei jenta på 21 mnd, så me har utskjemt med å sitta på siå av sengå t hu sovne kver kveld.
Tar som regel 1 t før hu sovne, både eg og samboar er lei.(bare ein av oss sitte på rommet om gongen, bytte på det)
Går så masse tid vekk, så kunne blitt brukt t andre ting så trengs å gjerast i småbarnskvardagen.
Hu reise seg opp, grine, turne rundt i sengå, hive bamse og dyna på golvet, snakke, ligge rolig ei stund for så plutselig reisa seg opp igjen.
Har tenkt at nå e d på tide at hu sovne sjøl. I slutten av august komme lillesøster, då bler d sikkert travelt nok.
Me har tenkt at d er lurt å snakka med hu på forhånd at nå ska hu sova sjøl, mor og far passe på.
Bør me sitta på rommet i 5 min også prøva og gå ut eller bare legge hu ned å gå?
Regne med det blir protest/grining i begynnelsen uansett ka me gjer, og at me må gå inn tusen gonger før hu forstår/lere at det går bra.
Någen så har gode tips/erfaring?
Min ble mer aktivert av at vi var der inne, så vi jobbet oss også litt mot det. Det vi gjorde var bare at vi flyttet oss bittelitt lengre unna hver gang hun ble komfortabel med ny avstand. Til slutt satt vi i åpen døråpning, og så litt bort etter hvert. Vi trygger hele tiden på at vi er i nærheten og svarer henne/går inn til henne hvis hun spør. Så ikke noe hardtrening og tar tid, men funket bra for oss uten noe gråting :)

Mi er jo like gammel som din. Og jeg måtte tidlig gå ut av rommet (sang nattasang utenfor døra istedenfor; gikk kun inn igjen dersom det ble hard gråt eller så.), For opplevde det samme som hcs: ungen ble mer aktivert av at jeg var inne.
I starten så måtte jeg gjerne synge sanger utenfor døra i.. ja, opp mot en time altså. Nå synger jeg gjerne 1-2 sanger, sitter utenfor der i noen minutter og spiller candy crush, og synger evt 1-2 sanger til ved behov.

Så tar jeg med meg babycallen og synger gjennom den senere, hvis hun skulle ha hatt en veldig dårlig kveld, hvor hun ikke sovner og bare blir sur.
Har gått litt opp og ned, men nå er vi i en periode hvor det ofte holder med to nattasanger; også ligger hun bare og gnur seg (våken, men prøver og sove) en stund. Jeg kan gjerne gå ned etter 5-10 minutter, og hun sovner selv etterhvert.

Men det går altså mye opp og ned, da.

Har ikke barn på 1.5, men… er det riktig tidspunkt for legging? Er hun trøtt? Høres ut som hun kanskje skal være oppe 30-45 minutter lengre :Heartpink
Legge hu ca kl 19, sovne mellom 1930 og 2000. Viss hu ska var oppe lenger blir det ingen kveld på meg.... Siden eg e gravid og trenge meir søvn legge eg meg 21.00.
Dagen startet 05-06.00, så då bør hu legga seg ca 19 for å få nok søvn. Sove 1,5 t i barnehagen.

Takk for tips. Har ikkje prøvd andre ting ennå. Vet at ungar e forskjellige. Dette har foregått siden i fjor høst, så d begynne å bli lenge for oss. Ein periode la me hu kl 19, har prøvd 19.15 og 1845 og. Hjalp ikkje så masse. I følge søvnekspertar får hu va ca like monge timar søvn så e anbefalt for den alderen. Har jo googla masse om småbarn og søvn. Me ønske å prøva dette her og se koss d går. Begynne i mårå, har ferie og sikkert meir øveskudd framover t å prøva at hu sovne sjøl. Glømte å skriva fyste at hu like å holda i hånda før hu sovne, så d blir utfordring når me går ut av rommet.

Legge hu ca kl 19, sovne mellom 1930 og 2000. Viss hu ska var oppe lenger blir det ingen kveld på meg.... Siden eg e gravid og trenge meir søvn legge eg meg 21.00.
Dagen startet 05-06.00, så då bør hu legga seg ca 19 for å få nok søvn. Sove 1,5 t i barnehagen.
:Heartpink Tenker bare om hun trenger opp mot en hel time på å sovne :sorry:

Har hørt mange ungar blir lagt i seng også sovne de sjøl. Hadde vore fint å få d t. Kaffor kan ikkje me få d t når andre klare det? Men dr e jo og mange så trenge at ein av foreldrene sitte på rommet t ungen har sovna.
Me får starta tidlig md nestemann, øve på å sovna sjøl.

Har hørt mange ungar blir lagt i seng også sovne de sjøl. Hadde vore fint å få d t. Kaffor kan ikkje me få d t når andre klare det? Men dr e jo og mange så trenge at ein av foreldrene sitte på rommet t ungen har sovna.
Fordi barn er individer, ikke roboter :)
Eldste datteren vår er snart 3, har aldri sovnet alene og trenger oppmot 2-3 timer med holding av hånd for å sovne. Hun er en sensetiv sjel, med mye fart.
Sønnen vår sovner alene, snart 1åring, har aldri brukt støtte eller noe. Kan gå ut og han finner roen selv. Han er en selvsikker robust type, med mye fart.

Jeg har ikke gjort noe forskjell på de. De er bare sånn fra naturen.

Man må ikke se på hva andre har eller gjør, for dine unger er individer som ikke følger noe oppskrift eller norm <3 Unikater, som vi foreldre må tilpasse oss for å hjelpe å blomstre til sitt fulle potensiale :)

:) Har hørt mange ungar blir lagt i seng også sovne de sjøl. Hadde vore fint å få d t. Kaffor kan ikkje me få d t når andre klare det? Men dr e jo og mange så trenge at ein av foreldrene sitte på rommet t ungen har sovna.
Det må øves på hvis dere ønsker at hun skal sovne lettere og av seg selv :)
Sjekk ut Foreldremestring på Insta, de har mange råd og kurs på legging og søvn

Her fungerte det å være på rommet uten å gi direkte oppmerksomhet til barnet, f.eks. brette klær eller lese bok. Da hadde hen selskap uten å bli aktivert. (Sørg også for at det går minst 4 timer mellom siste dupp og leggetid.)

Vi har ei jente på ett år. Strevde veldig med slitsomme legginger som ofte tok 1-1.5 time... Var til slutt veldig fortvilet og lei. Fant løsninger som har fungert godt for oss på podcastene om søvn fra Familierådet. De hvor Caroline Lorentzen er gjest. Er vel 4 episoder om temaet, minst. De anbefales varmt!! Kanskje er det noe der som også kan fungere for dere?

Back
Topp