Sjukmelding ved IVF

Cavegirl

Flørter med forumet
No skal eg snart til på min andre prøverunde, og går mykje og tenker på "kva eg gjorde feil" sist... Er det nokon som har erfaring med sjukmelding i forhold til IVF?  Eg er kanskje overhysterisk når eg tenker at eg ikkje vil jobbe etter egginnsetjinga, men eg vil no gjerne ta det heilt med ro i alle fall i tre veker etterpå... For sikkerhetssyld liksom... Mista i 6. veke sist.  Det hadde eg kanskje gjort uansett, men ein veit no aldri.  Stressa nok litt ekstra i dei tider... Nokon som har erfaringar dei vil dele med meg? Lurer no litt på om det er annleis den andre gongen også? Er i god tru om at det vil fungere no når det er vår og litt varmare og lysare [;)] No livnar det i lundar [:D]

Jeg tok opp dette med legen før andre runde. Jeg tenkte siden det ikke gikk første gangen skulle jeg være førevar. Legen min ville ikke sykemelde meg. Hun så ingen grunner til at jeg skulle gå hjemme og tenke og bekymre meg. Hun mente at det var bedre for meg at jeg var i jobben min og tenkte på andre ting. Hun hadde rett. Er glad for at jeg ikke ble sykemeldt. Prøvde å unngå for mye stress på jobben og så slappet jeg av når jeg kom hjem. Om du blir sykemeldt de første tre ukene, er det jo ingen garanti uansett. Men føler du selv at en sykemelding vil passe for deg må du bare spørre legen. Ønsker jeg uansett lykke til.

Nei, ein har sjølvsagt ingen garanti uansett... Det meste er kanskje berre i haudet, men det er jo ikkje so godt å kontrollere uansett.  Er stort sett kjempepositiv - so akkurat det skal nok gå greit... Får no berre vente å sjå [;)] Kjekt at det gjekk bra med deg då!

Jeg ble sykemeldt en uke etter innsetting pga at jeg var helt psykisk utkjørt.det var min tredje runde å jeg klarte ikke å være på jobben.Det er ikke så enkelt for legene å sykemelde oss for ufruktbarhet er ikke en "sykdom".Min lege brukt en annen grunn.Hadde jeg ikke vært så psykisk utkjørt så hadde jeg foretrukket å være på jobb,tenker mindre på "tilstanden" og dagene går raskere....

Ein eit no ikkje korleis det blir denne gongen, men sist var eg generelt psykisk utkjørt i alle fall... Ein får berre ta ein dag i gongen og sjå korleis det går.  Mitt problem er at eg er sjølvstendig næringsdrivande - og då er det ikkje so lette å ta fri uansett...

Korleis gjekk det med deg då?

Jeg er midt i den laaaaaaaaaaaaaaaaaange venteperioden mellom innsetting og testing... Jeg går egentlig som arb.søker, men er vikar på en plass hvor jeg var sommervikar i fjor sommer. Denne uka jobber jeg mandag onsdag og fredag. Og jeg har fortalt alt til de og de er så utrolig forståelsesfulle. Med det blir det ikke stress på jobb. Sitter i sentralbordet da, men kan be om pause når jeg mått ville[;)] 

Det jeg vil fram til er at du kan jo be om 50% sykmelding. Deilig og komme seg ut litt også[;)]

Ja, det er klart det... Naturen går sin gang, og det må ein berre innfinne seg med. Ser jo veldig positivt på saken, og satsar på å gå på jobb og ta det heilt piano.  No er det vår i lufta - og alt er mykje kjekkare enn i mørketida uansett.  Er veldig innstilt på at det skal gå bra denne gongen!  Kjekt å sjå at det gjekk bra med deg og guten din!  Ein inspirasjon for oss alle. [;)]

Eg er også veldig open om det som foregår i livet mitt... Syns det er like greit at folk veit kva som skjer - og dessuten har vi jo ikkje akkurat gjort nåke ulovlig [:D] Trur eg kjem til å satse på 50% sjukmelding sia eg mista sist gong.  Det betyr ikkje at eg skal gå heime og tenke meg trill rundt, men at ein kan vere i lag med familie og vener og "ha eit liv" utanfor jobben.  Eg jobbar åleine - so der e nok av tid til å tenke der og.  Lettar å vere ilag med folk og kose seg i vårsola...
Korleis går det med deg då Ida?

Jeg var hos gynokolgen min sist uke på vanlig rutinekontroll, hun spurte da hvordan et gikk med prøverørsrundene våre. Jeg fortalte at jeg var litt engstelig siden et enda ikke har klaffet....
Hun ville da sykemelde meg fra sprøytestart og ut hele rugetiden. Dette er jo helt motsatt av hva porsgrunn sier, for dem mener jo at man skal leve helt normalt. Men Gynokologen min mente at kroppen hadde ekstra behov for hvile i denne perioden, så jeg skulle bare komme til henne når det nærmet seg så fikk jeg sykemelding.
Synes igrunn dette var veldig bra, for gruet meg litt til det peset på jobben samtidig med ny runde. Sist runde var alt for tøff men alikelvel var jeg på jobb.... Noe jeg er veldig takknemlig for at jeg slipper nå...

ORIGINAL: Cavegirl

Eg er også veldig open om det som foregår i livet mitt... Syns det er like greit at folk veit kva som skjer - og dessuten har vi jo ikkje akkurat gjort nåke ulovlig [:D] Trur eg kjem til å satse på 50% sjukmelding sia eg mista sist gong.  Det betyr ikkje at eg skal gå heime og tenke meg trill rundt, men at ein kan vere i lag med familie og vener og "ha eit liv" utanfor jobben.  Eg jobbar åleine - so der e nok av tid til å tenke der og.  Lettar å vere ilag med folk og kose seg i vårsola...
Korleis går det med deg då Ida?

Ja ikke sant, når man har fri har man også muligheter til å gjøre ting man trives med!! Er det lureste.. Her går det jo bra foreløpig, har jo ikke testet.. blir til uka det skjer[;)] Så spørs på svaret da om det går bra.

Men er enig med Kate (og gynekologen) at en sykmelding hele perioden er jo heller ikke å forakte. For jeg tenker litt sånn at jeg må ikke stresse og det kan skje så lenge en jobber.  Og er jo ikke bra å tenke sånn heller, da er det bedre å ta det med ro hjemme og heller besøke familie og venner som cavegirl sier[;)] Man må jo ikke gå å gruble nødvendigvis. Jeg besøker noen stort sett hele tiden. Ei venninne som går hjemme med dattera og svigerinna mi går hjemme med to barn. Og så scrapper jeg en del. Men nå så jobber jeg jo litt og så, mens jeg har gått å venta i ruge tiden.. Og hvis det ikke skulle lykkes nå så blir det null jobbing neste gang!!!!!!!!

Ja, ein må lytte til kroppens signal, og viss ein har ein forståelsesfull lege som er med på sjukmelding - er det jo berre å ta i mot med åpne armar!  Eg går også og tenkjer mykje på at eg IKKJE må stresse - og det er jo litt stressande i seg sjølv... Det kjem sjølvsagt veldig an på kva slags jobb ein har, men for min del trur eg det er best å holde seg vekke, for det er veldig mykje mas og kjas, og eg jobbar åleine, så då føler eg at det er betre å henge ut med vener og familie og bli oppvarta [;)].

Back
Topp