Sjokoladekake i rundform.

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jeg vil bake en kake, men jeg er ikke flink på kaker i rundform. De klapper som regel sammen. Så da lurer jeg på om dere har noen triks for å få til en god kake, tips for å unngå at den klapper sammen, og kanskje en god oppskrift? Jeg g synes ofte at kanten på kaken får en ekkel brent smak, kan man unngå dette?

Ikke stek på så veldig høy varme. Hvis du ser kaken begynner å bli brent men ikke er ferdig i midten så legg ett bakepapir over. Da mamma bakte sukkerbrød da jeg var liten så fikk jeg aldri lov og trampe foran ovnen, eller åpne ovnen og smelle igjen fordi sukkerbrødet kunne falle sammen hehe. Derfor gjør jeg aldri det. Når du heller røre oppi formen så kan du bruke en slikkepott og dra røren fra midten og utover, på den måten kan du forhindre at den hever seg for mye på midten. Kanskje den ikke faller like lett sammen da? Det var mine tips :-)

Det viktigste er å ikke åpne døren før kaken er ferdig. Og så mener jeg at jeg har hørt at det skla hjelpe å la kaken avkjøle seg inni ovnen etter ovnen er skrudd av og døren åpnet.

Her er mannen i huset bakeren av kaker.
Han stenger av kjøkkenet den tiden kaka er i ovnen for at ikke e eller sønnen vår ska gå inne på kjøkkenet og gjøre sånn at kaka ramler sammen.
Ikke for høy temp og stek midt i ovnen. Blir den svidd på toppen så sett kaka nederst i ovnen neste gang du baker. Ovner er forskjellige så du må nesten prøve deg frem med din ovn.

Brente kanter kan skjæres av og gjemmes under god krem :p

Skru temperaturen litt lavere ned. Når kaken begynner å bli gylden/ferdig på toppen, så legg sølvfolie over nesten hele, bare en liten glipe igjen på ene siden og la den stå inni til den begynner å "slippe" veggene. Da er den ferdig inni også :) Skru av varmen og sett døren på gløtt i 10-15 minutter før du tar ut kaken.

Jaaa :-o Så en oppskrift på hvit sjokolademousse i sjokoladeform, og oppskriften så veldig enkel ut. Måååå jo bare prøve da :-D
Å den så jeg på en gruppe på Facebook, hun som la det ut skrev at det smakte som de påskeeggene. Så den MÅ jeg også teste :D

Jeg vil bake en kake, men jeg er ikke flink på kaker i rundform. De klapper som regel sammen. Så da lurer jeg på om dere har noen triks for å få til en god kake, tips for å unngå at den klapper sammen, og kanskje en god oppskrift? Jeg g synes ofte at kanten på kaken får en ekkel brent smak, kan man unngå dette?

Jeg lærte en gang jeg jobba på en bakeavdeling at man kan snu kaken oppned for og unngå at kaken datt sammen. da med en flat tallerken eller noe liknende når du skal snu den. Det funka. men er det lav kake ift formen så er det fare for at noe av kaka "revner" av. Da er det å ta frem de kreative evnene og lappe sammen kaka. Den kan være god selv om den ser ut som et takras ;)

Verdens beste sjokoladekake på 15 minutter på det søte liv er helt fantastisk!!!! Kan ikke slå feil med den!

Back
Topp