Sjokoladekake i langpanne

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jeg fikk så god hjelp med å få brødene til å heve så da spør jeg dere like godt om kaker og :)
Jeg lagde sjokoladekake i langpanne i dag. Jeg har brukt den samme oppskriften siden jeg var barn, men plutselig blir alt feil. Kaken hever ikke så godt, og den klistrer seg fast til bakepapiret. Dette har skjedd de siste gangene jeg har lagd denne kake, men det gjorde aldri det før. Min mor bruker samme oppskrift, men hennes kake hever bedre. Den blir heller ikke sittende fast i papiret. Hva i alle dager gjør jeg feil?
Jeg har ikke bakt så mye kaker de siste årene, så jeg husker ikke helt hva jeg gjorde før alt "gikk galt".

:anyone

Jeg har hatt stor suksess ved å smøre langpanna med smør og drysse litt mel over. Heving vet jeg ikke, så håper noen andre kan hjelpe deg der. :)

Ikke glemt bakepulver?

Sent from my iPhone using BV Forum

Egg pisket for lite? Bakepulver dårlig blandet med melet? Veldig vanskelig å si hva som har gått galt hvis du gjør som du alltid har gjort.. Gamle råvarer?! Jeg smører som regel ikke bakepapiret når jeg lager sjokoladekake, men så er det mye smør i røra.

Kjenner ikke oppskrifta, men noen ganger skal man ha eggedosis..da er det viktig at den er piska nok..kan ta 10min.å få skikkelig eggedosis, noen ganger skal smør og sukker blandes og da er det viktig at det ikke er piska for mye ;)
Prøv med romtempererte egg, husk bakepulver og lykke til med neste kake :)

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

Romtempererte egg er veldig viktig. Ellers kan det være at du har glemt en ingrediens?

Jeg har plutselig fått samme problem og tror det var en kombo av gamle råvarer og at ovnen min ikke gir jevn varme, den fikk mye start stopp virket det som. Lampa som indikerer at ovnen varmes opp slo seg på og var på nesten hele tiden.

Jeg får bruker å steke kaken ca 30min lenger enn det står i oppskriften og deretter lar jeg kaken stå i ovnen natten over da pleier den å bli fin og saftig. Baker om kvelden da og bare skrur av varmen når den er ferdigstekt.

Kanskje du har pisket eggedosisen for dårlig, og ikke vendt inn melet forsiktig nok? Viktig å ikke slå luften ut av deigen. Ellers kan det være at du har stekt den for kort?

Hmmmm.

Tror ikke at råvarene er gamle. Eggene kjøpte jeg for et par dager siden. Men når er melet og de andre tørre ingrediensene gamle?
Tok eggene direkte fra kjøleskapet. Da får jeg prøve å la de ligge ute en stund før jeg begynner.
Eggene og sukkeret skal piskes, tror de skal piskes til eggedosis. Trodde jeg piskes lenge nok, men kanskje ikke. Kan man kjenne sukkeret når man spiser eggedosis? Jeg smaker små biter av sukker.
Jeg pleier å piske eggene og sukkeret på max fart (3) og skru ned til 1 når melet og væsken skal inn.
Smelter smøret og har i melk. Så skal man blande inn væske og det tørre vekselsvis inn i egg/sukkerblandingen.
Har i nesten 4 ts bakepulver.

Men hva er forskjellen på piskes og eggedosis? Jeg må sjekke oppskriften, kanskje det bare skal piskes. Hvor mye skal det piskes om det ikke skal være eggedosis da? Første gang jeg har hørt om at det ikke skal piskes for lenge.
Jeg tror ikke ovnen er problemet, for vi har aldri merket noe til ujevn steking ellers.
Kaken virket litt "våt" i går, men ingenting hang fast på stekepinnen. Kaken skal stekes på 150 grader i 20 min, men jeg hadde den inn i 24.

Jeg er generellt dårlig på å bake kaker, det er liksom denne kaken jeg pleide å få til :) Lager jeg kake i annen form så synker den i midter 50% av gangene :oops:

Hmmmm.

Tror ikke at råvarene er gamle. Eggene kjøpte jeg for et par dager siden. Men når er melet og de andre tørre ingrediensene gamle?
Tok eggene direkte fra kjøleskapet. Da får jeg prøve å la de ligge ute en stund før jeg begynner.
Eggene og sukkeret skal piskes, tror de skal piskes til eggedosis. Trodde jeg piskes lenge nok, men kanskje ikke. Kan man kjenne sukkeret når man spiser eggedosis? Jeg smaker små biter av sukker.
Jeg pleier å piske eggene og sukkeret på max fart (3) og skru ned til 1 når melet og væsken skal inn.
Smelter smøret og har i melk. Så skal man blande inn væske og det tørre vekselsvis inn i egg/sukkerblandingen.
Har i nesten 4 ts bakepulver.

Men hva er forskjellen på piskes og eggedosis? Jeg må sjekke oppskriften, kanskje det bare skal piskes. Hvor mye skal det piskes om det ikke skal være eggedosis da? Første gang jeg har hørt om at det ikke skal piskes for lenge.
Jeg tror ikke ovnen er problemet, for vi har aldri merket noe til ujevn steking ellers.
Kaken virket litt "våt" i går, men ingenting hang fast på stekepinnen. Kaken skal stekes på 150 grader i 20 min, men jeg hadde den inn i 24.

Jeg er generellt dårlig på å bake kaker, det er liksom denne kaken jeg pleide å få til :) Lager jeg kake i annen form så synker den i midter 50% av gangene :oops:
Det er ikke så lurt å bruke mixer når du har i melet, da slår man ofte ut luften igjen. Bedre å bruke en slikkepott og vende det forsiktig inn.

Hvis det står piskes og ikke til eggedosis skal det bare piskes lett sammen...sukkerkorn i eggedosis er ikke uvanlig, men da bør du piske den litt til :) 150° hørtes lite ut..alle mine 3 oppskrifter er 180° i 20min, men kan være det er meg som har hurtigstekingsvariantene ;)

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

Romtempererte egg hjelper, og når det står piskes til eggedosis eller piskses luftig pleier jeg å piske på høyeste hastighet i ca 10 min (virker lenge, men gjør underverker). Mel og slikt vender jeg forsiktig inn med slikkepott for ikke å slå lufta ut av eggedosisen..... Min mor nekter å vende sin vane med å bruke miskeren og får alltid sammenklappa kaker..... :p Ellers tror jeg ikke gammelt mel er noe problem, mens gamle egg (som det tydeligvis ikke var denne gangen) og gammelt bakepulver kan utgjøre stor forskjell. Baker man sjelden er det stor sjanse for at bakepulveret blir gammelt.........

Må ikke piske melet inn nei, må vende det inn med slikkepott.

Eggedosis er det når du kan ta en finger og lage 3 streker og du ser fortsatt den første etter du har laget den siste.

Når jeg lager sjokoladekake i langpanne må den steikes i nesten 45min på 180°. Høres ut som du gjør ting riktig for meg, så tror kanskje du må steike lenger. Sjekker du så den er gjennomstekt før du tar den ut?:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Når jeg lager sjokoladekake i langpanne må den steikes i nesten 45min på 180°. Høres ut som du gjør ting riktig for meg, så tror kanskje du må steike lenger. Sjekker du så den er gjennomstekt før du tar den ut?:)

Vel, når jeg stikker den me pinnen så henger det ikke igjen noe deig, betyr ikke det at den er ferdig?

Jeg lærer jammen meg mye nyttig her, tusen takk :D

Vel, når jeg stikker den me pinnen så henger det ikke igjen noe deig, betyr ikke det at den er ferdig?

Jeg lærer jammen meg mye nyttig her, tusen takk :D

Ja den skal egentlig være ferdig da :) hmm.. du får bare prøve igjen, noen ganger går det bare skeis ;)

Back
Topp