Sjokkert..

Jeg har to hundepassere klare som bor såpass nært at de kan komme og hente hunden om vi ikke rekker å gjøre det selv før fødselen, noe annet hadde vært uaktuelt. Ulykker kan jo skje, men det å dra fra dyr planlagt er rett og slett forferdelig :(
Like viktig å finne pass til sine 4 beinte som til barna :D ❤️
Vi er så heldige så bror og samboer flytter inn hos oss. Planen er kortest mulig tid på sykehuset denne gangen,men de må uansett ha pass :)

Jeg håper du melder de? Eller evt tar en skikkelig oppvask med de ?? Det er en forderdelig ting, å bare dra fra dyrene slik men jeg syns å man er pliktig til å gjøre noe med det når man er klar over en slik situasjon! Ikke noe gøy men hunden selv kan jo ikke akkurat be om hjelp..

Kommer til å si ifra og hvis d skjer igjen så melder jeg ifra. Er flere som har reagert og kommer til å si ifra.

For noen dyreeiere! Jeg blir så sint på sånne folk som bare driter i dyrene sine og ikke tar noe ansvar!
Skjønner du er frustrert, men du må ta ansvar å si fra også, de trenger å høre det, samt mattilsynet/politiet.

Man kan jo stille dem spørsmål om hvorfor de har dyr i det hele tatt når de ikke bryr seg om dem. Å bare dra fra dem på den måten å tro at det skal gå bra, det er å være trangsynt!

Litt nyttig informasjon fra Dyrebeskyttelsen:

Etter ”lov om dyrevelferd” § 5 har alle varslingsplikt dersom det er grunn til å tro at dyr lider.

Om du ser eller hører om dyr som lider, kontakt Mattilsynet ved varslingsknappen på hjemmesiden deres www.mattilsynet.no. Om det haster veldig kan de kontaktes på telefon 22 40 00 00.

Du trenger ikke oppgi navn når du melder inn en bekymringsmelding. Mattilsynet skal sikre dyrenes velferd og har myndighet til å gripe inn i saker hvor dyr lider.

Fra 1. januar 2010, er det etter den nye ”lov om dyreveldferd” bestemt

at dyrevernsnemndene skal ligge under Mattilsynet.

Du skal gripe inn i situasjoner der du ser eller hører om:

• Vold mot dyr

• Dyr som hindres i å utøve naturlig adferd

• Dyr som åpenbart er avmagret

• Dårlig stell av dyr

• Dyr som lever under uhygieniske forhold

• Dyr som ikke får nødvendig tilsyn

• Dyr som ikke får vann og mat

• Eier som ikke tar ansvar for dyrets behov

• Dyr som er skadd eller syke
Jeg fant dette på mattilsynet sine sider som også kan være til nytte: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/hvor_lenge_kan_en_hund_vaere_alene.16458

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dy...n_hunden_staa_paa_lopestreng_eller_line.16455

Jeg syns en gang er en gang for mye, hadde nok meldt de med en gang .. Men skjønner at det ikke er så lett når det er familie..

Jeg syns en gang er en gang for mye, hadde nok meldt de med en gang .. Men skjønner at det ikke er så lett når det er familie..
D er sant,samtidig som at folk må få en sjanse også tenker jeg. Jeg kommer til å være snar me å reagere om d skulle skje flere ganger.

D er sant,samtidig som at folk må få en sjanse også tenker jeg. Jeg kommer til å være snar me å reagere om d skulle skje flere ganger.

Men skrev ikke du at dette ikke er første gang de har forlatt hunden sånn? Kanskje ikke over flere dager, men uforsvarlig bundet fast?

Dere har jo sett flere ganger eksempler på dårlig dyrehold i følge hovedinnlegget i denne tråden. At man meldes til Mattilsynet betyr ikke nødvendigvis at de mister hunden - de kan få flere sjanser der og, avhengig av hva Mattilsynet finner ut. Derfor skal alle varsle hver eneste gang man ser dårlig dyrehold. La Mattilsynet foreta undersøkelse og gi tilbakemelding - det er godt mulig de får flere sjanser av Mattilsynet, men de fortjener da virkelig at noen strammer dem skikkelig opp. For dyrenes skyld. ♡

Jeg forstår at det er vanskelig med familie, men man kan melde anonymt og dette er jo virkelig stygt. Når det kommer til levende vesener er det mange som ikke fortjener så mange sjanser heller egentlig, synes jeg da.

Back
Topp