Sjokkert over dårlig oppfølging hos lege i forbindelse med 6 ukers kontrollen

Lykkekløver

Elsker forumet
Januarlykke 2019
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Som overskrifter sier, så sitter jeg og føler at jeg ble såpass dårlig behandlet at en klage burde skje offentlig men vil høre om andre har hatt lignende opplevelser eller/og vet hvordan man går fram.

Jeg kom til min 6 ukers kontroll 3 uker senere (9 uker etter fødsel) pga en del travle uker, plager med bekken og ryggen.
Da jeg kom inn fikk jeg en "ja hva vil du da" fra henne. Når jeg sa jeg var inne til kontroll og bl.a hadde kollapset pga ryggsmerter avbrøt hun meg med et "vel, bare fordi du ikke var her til 6 ukers kontrollen så må du ikke tro du ikke skal betale for timen, du er for sen!".
Jeg skjønte ikke hva hun snakket om og svarte selvfølgelig skal jeg betale. Fint svarer hun og spør hva jeg vil hun skal gjøre for meg...
når jeg prøver å si at jeg har plager så får jeg slengt i ansiket at jeg ikke får sykemelding siden jeg er i permisjon..
Jeg rett og slett reiste meg og gikk derifra.

Jeg kontaktet min gamle fastlege gjennom 12 år og fikk time hos han denne uken. Der har jeg fått påvist prolaps i rygg..(!) både utifra symptomer som han spurte meg om og en sjapp sjekk av smerteutslag.
Jeg måtte ta blodprøver i tilfelle vitaminmangel og ble spurt om fysisk og psykisk helse. Han stilte meg spørsmål om underliv, utflod, menstruasjon eller ikke, amming, bryster etc. Grundig! jeg gikk derifra men en følelse av at legen som jeg har her er fullstendig inkompetent. Ikke sjekket hun meg, ikke brydde hun seg. Hun var nøye med at betalingen sin skulle hun ha.
Dette er ikke første gang. Jeg beskrev strålingssmerter og plager i rygg til henne allerede i desember uten reaksjon eller interesse, mens legen min informerte meg om at det er nok da prolapsen har funnet sted.

Slik inkompetanse som fastlegen viste er alvorlig og kan føre til varige skader. For å ikke snakke om den psykiske delen av å bli behandlet slik.

Det er kanskje 35 minutter til min gamle lege men sannelig er turen verdt det!

Har ikke opplevd lignende, men har absolutt opplevd å bli møtt på ulike måter av ulike leger. Har du lest andres erfaringer på legelisten.no? Du kan jo legge inn erfaringen din der også.

Hallo.. ja du bør virkelig klage.. 6 ukers kontrollen skal være gratis..OG den skal handle om hvordan det går med deg etter svangerskap og fødsel og om prevensjon. Du bør bytte fastlege . Det kan ta litt tid så greit å gjøre det med engang

Hallo.. ja du bør virkelig klage.. 6 ukers kontrollen skal være gratis..OG den skal handle om hvordan det går med deg etter svangerskap og fødsel og om prevensjon. Du bør bytte fastlege . Det kan ta litt tid så greit å gjøre det med engang

Jeg bare går tilbake til han jeg hadde før. Det er er stykke men han har kjent meg siden jeg var ung og kjenner meg og sykdomshistorie, familie etc.

Jeg visste ikke den var gratis; ikke at det betyr noe for jeg måtte betale likevel... for egentlig ingenting for ikke sjekket hun meg og ikke spurte hun meg om noe som helst.

Legekontoret har allerede veldig dårlig reviews.

Aah ka og fikk heller ikke kommet til 6 ukers kontroll fordi hun var på ferie.... glemte det.

Først av alt: klag. Deretter skal du be om pengene tilbake, en 6 ukers kontroll er gratis, spiller ingen rolle om det er uke 6,7,8 eller 9. Også bytter du fastlege. Men det er viktig å klage så de lærer.
Og be om pengene tilbake selv om det ikke er mye penger, det handler om prinsipp. Makan til oppførsel :bored:

Jeg bare går tilbake til han jeg hadde før. Det er er stykke men han har kjent meg siden jeg var ung og kjenner meg og sykdomshistorie, familie etc.

Jeg visste ikke den var gratis; ikke at det betyr noe for jeg måtte betale likevel... for egentlig ingenting for ikke sjekket hun meg og ikke spurte hun meg om noe som helst.

Aah ka og fikk heller ikke kommet til 6 ukers kontroll fordi hun var på ferie.... glemte det.
Jeg var heller ikke på 6 ukers kontroll riktig uke men slapp å betale. Søke om refundsjon.

Høres ut som det er verd litt lengre reisevei for bedre lege. Ikke rart legekontoret har dårlig reviews..

Jeg har byttet fastlege en gang fordi legen ikke tok meg på alvor og skulle komme med en diagnose jeg ikke kjente meg igjen i .

Hun jeg har No er grei men kan være litt direkte også og man merker noen ganger at hun er litt direkte for å være rask ferdig og sist så følte jeg på hastetime med ungen at hun tok seg tid. Man kan alltid være under mer stress enn hva man synes er greit ... Det skal ikke gå utover pasientene

Hvis det ikke er venteliste, får du ny lege 1. mai hvis du bytter nå innen utgangen av april.

For ei nebbete kjerring!
Er det mulig... å møte nybakte mødre på den måten- skammelig

Som overskrifter sier, så sitter jeg og føler at jeg ble såpass dårlig behandlet at en klage burde skje offentlig men vil høre om andre har hatt lignende opplevelser eller/og vet hvordan man går fram.

Jeg kom til min 6 ukers kontroll 3 uker senere (9 uker etter fødsel) pga en del travle uker, plager med bekken og ryggen.
Da jeg kom inn fikk jeg en "ja hva vil du da" fra henne. Når jeg sa jeg var inne til kontroll og bl.a hadde kollapset pga ryggsmerter avbrøt hun meg med et "vel, bare fordi du ikke var her til 6 ukers kontrollen så må du ikke tro du ikke skal betale for timen, du er for sen!".
Jeg skjønte ikke hva hun snakket om og svarte selvfølgelig skal jeg betale. Fint svarer hun og spør hva jeg vil hun skal gjøre for meg...
når jeg prøver å si at jeg har plager så får jeg slengt i ansiket at jeg ikke får sykemelding siden jeg er i permisjon..
Jeg rett og slett reiste meg og gikk derifra.

Jeg kontaktet min gamle fastlege gjennom 12 år og fikk time hos han denne uken. Der har jeg fått påvist prolaps i rygg..(!) både utifra symptomer som han spurte meg om og en sjapp sjekk av smerteutslag.
Jeg måtte ta blodprøver i tilfelle vitaminmangel og ble spurt om fysisk og psykisk helse. Han stilte meg spørsmål om underliv, utflod, menstruasjon eller ikke, amming, bryster etc. Grundig! jeg gikk derifra men en følelse av at legen som jeg har her er fullstendig inkompetent. Ikke sjekket hun meg, ikke brydde hun seg. Hun var nøye med at betalingen sin skulle hun ha.
Dette er ikke første gang. Jeg beskrev strålingssmerter og plager i rygg til henne allerede i desember uten reaksjon eller interesse, mens legen min informerte meg om at det er nok da prolapsen har funnet sted.

Slik inkompetanse som fastlegen viste er alvorlig og kan føre til varige skader. For å ikke snakke om den psykiske delen av å bli behandlet slik.

Det er kanskje 35 minutter til min gamle lege men sannelig er turen verdt det!
Herregud, jeg hadde også en sånn lege en gang. Alt hun brydde seg om var betalingen sin, smertene mine ga hun ikke en døyt om, og hun regelrett kjeftet på meg fordi jeg våget å snakke til henne utenom timen min en gang (gikk forbi i gangen og døra hennes var åpen, hun smelte den i ansiktet mitt). Altså, hva skjedde med normal folkeskikk og ikke minst en leges plikt til å hjelpe din pasient? Dro derfra med sterk urinveisinfeksjon fordi hun nekta å hjelpe meg og aldri fortalte hun at jeg ikke en gang trengte legetime, kunne bare levere urinprøve i skranken! Penger skulle hun ha.... og da var det 6. urinveisinfeksjonen min bare det året! Men ingen hjelp til hvordan forhindre disse. Men etter at hun slengte døra i trynet mitt, da sa det stop for meg. Sånn gjør man bare ikke! Bytta fastlege og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke bytta tidligere eller klagde henne inn.

Har ikke hatt den samme opplevelsen med fastlege, men hadde en helt jævlig opplevelse fra start til slutt med sykehuset da vi måtte igjennom vår første stille fødsel.

Det tok oss en stund før vi fikk samlet oss nok til å sende klage, men vi sendte til pasientombudet. De tok det ganske alvorlig og tok raskt tak i det, det regner jeg med at de vil gjøre i din sak også :)

Jeg anbefaler å klage.
1. Fordi du ble urettferdig behandlet
2. Fordi legen ikke kan oppføre seg sånn uten å få en tilbakemelding.
3. Fordi hvis ingen klager skjer det aldri no, du kan være hjelpen for at andre slipper å oppleve det samme.

Masse lykke til og god bedring med ryggen :Heartred

Jeg har aldri hørt om noe så ille engang! Syns du burde klage, be om å få pengene tilbake og skrive nytt review på leselisten.

Herregud, så tragisk lege:eek: Bytta lege selv for ikke så lenge siden. Hadde en skikkelig arrogant og hånlig lege. Gjorde ikke jobben sin under svangerskapet mitt. Måtte be om å få andre leger pga risikosvangerskap.

Eg har funnet verdens beste fastlege og han har eg ikkje tenkt å bytta vekk nei. Han blir nok pensjonist eit par år etter meg men da må eg finne eit nytt unikum ;)

Back
Topp