Sjokk i speilet...

August12mamma

Flørter med forumet
Før jeg skulle hoppe inn i dusjen tittet jeg på meg og fikk mitt tidenes sjokk... Jeg har fått strekkmerker allerede NÅ!!

Har noen fra før av da jeg har gått tidligere litt opp og ned i vekt, dem er hvite så vises ikke såå mye( eller jeg er vel bare så vant med dem-..) dem er på siden, noen ved låret og noe på brytet.

Men har aldri hatt på magen min!! Skjønner jo at man kan få det, huden strekkes jo ut,og noen får fortere og mere enn andre... Men jeg må si at jeg ikke i hele tatt forventet at det skulle komme NÅ!!! Jeg er 8 uker på vei.. Jeg fikk sjokk og tenkte "jeg spiser jo nesten ikke noe for og gå opp i vekt", men hallo, jeg går jo opp likevell.. men SÅ FORT???!!!!

Søndag var det tid for selskap til svigerfamilien. Jeg viste ikke hva jeg skulle ha på meg, så jeg tenkte på en finbukse jeg ellers pleier og ha på når det passer. Men den fikk jeg knapt igjen og klarte ikke og sitte med den på, for den var altfor trang og fikk ikke puste jo!!! Den har passet akkurat før da, men nå sleit jeg virkelig, så ble nok ikke den som ble på meg den dagen... Fikk så sjokk jeg!

Er jo første gang jeg er gravid( hadde MA i 2009, kom til uke 6 og hadde ikke vokst såå mye da) så vil nesten anse dette som min første da jeg er 8+1 for første gang. Alt er uvant og skremmende for meg.. Ikke så vant med at klær jeg ellers bruker blir altfor stramme og at det blir merker på magen min.. :(

Men vet jo at det kommer noe godt ut av det, men må si jeg blir litt "wææh" :p

Er det flere som opplever og ha vokst sinnsykt fort at klærne blir for små ?
Eller strekkmerker allerede før uke 12 ? :O

har vel tynn underhud(?) jeg da :-p

Er det no salve eller den slags som hjelper litt mot strekkmerker ?
syntes og ha hørt noen kjøper salver/olje? etc... Men aner ikke hvilke!

Oi! Hjelpes :S Men som du sier, det hele er verdt noen strekkmerker her og der :)

Jeg har ikke fått strekkmerker, men olabuksene mine er for stramme, så har brukt thigts eller vid kjole i alle selskapene vi har vært i i jula.. Klarer ikke å ha noe som strammer, føler meg nesten kvalt, og føler meg bare tjukk og fæl når buksa blir så stram at magen tyter ut over kanten :P

Og ang salver/oljer; Leste i svangerskapsboken at ingen salver hjelper mot strekkmerker. Om man badet i olje og kremer hele svangerskapet så ville man få de uansett om man var genetisk disponert. Så det er bare å bite tenna sammen og la de komme! :P Men ellers skulle man være forsiktig med sola i ettertid, i ett år etterpå. Da bleknet de visst fortere, og ble lite synlige :)

jeg har hørt at om man begynner tidlig med fuktighetskrem kan dette hjelpe.
Huden blir mer fuktig, og dermed mer elastisk. Strekkmerker får jo de fleste uansett, men det hjelper litt hvertfall.

Husk nå at det er en baby som skal vokse inne i magen din, å noe bevis må man vel ha ;)

Jeg smørte meg inn med fuktighetskrem i hele det forrige svangerskapet. Og dusjet med olje.
Og kom gjennom det med kun noen få "streker" på sidene av puppene og litt foran på magen ved navlen. Men det er nesten ikke synlig... Veit jo ikke om det kan ha noe med kremen å gjøre...
Strekkmerker er jo virkelig verdt det da, for det som ligger inne i magehuset <3

Strekkmerker er også hormonelt, så det er bortkastet med tid og penger å kjøpe dyre kremer som lover å hjelpe mot strekkmerker. Drikk vann, det er mitt beste tips!

Og du, hva er dette med å ikke spise for å ikke gå opp? Du lurer deg selv og kroppen din... Not good! Spis jevnt og variert gjennom hele dagen, men spis for en :) Noen går opp masse i begynnelsen, andre i 2. trimester, og noen går opp 10 kilo de siste ukene, det er forskjellig :) Ikke bekymre deg!

Jeg bruker hvetekimolje og smører inn magen om kvelden. Den får du kjøpt på sunkost og det står på engelsk. Ellers bruker jeg kansler av e- vitamin og Dr.greve strekkmerkekrem morgen foreløpig, senere morgen og kveld. Det funket sist sv.skap, ingen synlige strekkmerker. Bruker det denne gangen også. Verdt et forsøk i hvertfall.

Jeg fikk et strekkmerke da jeg var 5 uker, jeg. Det er ikke så stort som dine, men har vokst fra 5mm til ca 1cm. Mamma har mye strekkmerker, så arver nok henne der. Litt kjedelig, men det vitner jo bare om livets mirakel..=)

Man får kjøpt en krem på apoteket som heter stekkmerke krem.. har flere venninner som har brukt den mens de har gått gravide og etterpå og de er kjempe fornøyde med den..
Tenkte jeg skulle prøve den selv denne gangen..

Hoveddelen av strekkmerkene kommer fra underhuden, og det er ikke noe å gjøre med de dessverre. Over 10 år siden sist jeg var gravid, og jeg har fortsatt masse strekkmerker emoticon

Takk for råd, skal iallefall prøve meg på krem. Enten det hjelper eller ikke vet jeg iallefall at jeg har prøvd :)

Jeg spiser, ikke redd for og spise. Bare tenkte på at jeg ikke spiser ekstremt mye godis og drikker mye brus( sånn som før..) at jeg skulle gått såå mye opp for at jeg spiser, at det må jo bare være at jeg går opp fort i vekt når jeg er gravid. Men eier bare rett og slett ikke matlyst, men prøver og spise og får i meg mat, men blir fort kvalm og uggen så prøver på lite men ofte :)
drikker mye vann, det var det første jeg la merke til før jeg viste jeg var gravid, ble så tørst på vann og det var plutselig så godt : D

Prøv med ingefær :) Godt og det hjelper ;) Selv fikk jeg flest streikerett etter at småen var født!!!

Smurte meg ikke med noenting, og gjorde ingenting av råd i forrige svangerskap, men fikk ikke et eneste strekkmerke :) Leste et sted at det egentlig ikke er noe å gjøre,noen får det uansett og andre ikke :( Regner vel ikke med å være like heldig denne gang, men lov å håpe ;)

Strekkmerker er vel noe en egentlig er genetisk utsatt for.
Mener å ha hørt at noen får det av hormonene også (derfor så tidlig liksom), men kan ikke skrive under på det.
Jeg smurte meg med en vanlig fuktighetskrem sist gang, egentlig litt for kosen sin del også. Jeg fikk noen små på siden og på huden over piercing hullet i navelen, men om det at jeg slapp billig unna sist hadde noe med kremen å gjøre tviler jeg eeeegentlig på.

Mamma fikk mye helt på slutten med meg så kanskje det at vetlo bestemte seg for å komme 2 uker før tiden hjalp meg sist. hehe.

Det sies at det er hormonelt og genetisk, så kremene (selv om de smykker seg med navnet strekkmerke på framsiden av flasken) hjelper nok lite, ettersom ingen kremer faktisk trenger helt ned i underhuden, der strekkmerkene oppstår...

men for all del, det lindrer kløen da - i det minste

Slenger meg på den med at kremer bare er dyrt tidsforbruk. Men man får myk hud da =) Enten er man disponert for strekkmerker, eller så er man ikke det. Selv fikk jeg ikke ett eneste før 4 dager før mitt KS i 2002. Da "revna" magen, lårene, puppene og rumpa i løpet av en helg. For ett år siden hadde jeg en BO i uke 6, og hadde allerede rukket å få et nytt merke på hver side av navlen. I sommer derimot når jeg kom meg helt til uke 11 fikk jeg ingen nye merker. Så det virker som om kroppen min er litt uenig med seg selv når det kommer til strekkmerker :-p

hehehe, er enten eller altså! :)
Ja, jeg får bare se. Uansett blir det verdt det <3
Var bare et sjokk i speilet *ler*

Selv om det er et sjokk med en gang, så går både sjokket og irritasjonen over. Spesielt når man ser hvorfor man går gjennom dette frivillig. Og for å legge diskusjonen om strekkmerker og kremer helt død: strekkmerker oppstår i underhuden. Det finnes ikke en krem i verden som trekker inn i underhuden. Egro, ikke en krem i verden kan forhindre eller forebygge mot strekkmerker. Det er genetisk betinget, og det er litt flaks og uflaks inne i bildet også. Man kan unngå strekkmerker i første og andre svangerskap, mens man får en haug i tredje. Man må rett og slett bare ta de plager man får. Sender over en klem, samt beskjeden om å holde magen unna sola denne sommeren. Da lysner de raskere, og vil syns mindre.

jeg badet en gang i uka i oljebad og noen ganger i uka brukte jeg en krem fra bodyshop som de sier virker mot strekkmerker. Fikk ikke mange strekene jeg, men under fødselen fikk jeg strekkmerker på innsiden av lårene.. herlig!!!!!!!

Back
Topp