"Sjeldne" navn uten navnedag!

MaryLou

Juni12s energiske <3
VIP
Tenkte jeg (for moro skyld) skulle ta å sjekke opp når guttungen vil få navnedag.
Men så viser det seg at det ikke finnes noen offisiell navnedag for hverken fornavn nr. 1 eller fornavn nr. 2.

Syns det egentlig er litt rart, for jeg syns ikke akkurat at de navnene vi har valgt er såpass unormale eller sjeldne egentlig. 
Det er ca 1400 personer som har 1. fornavn og ca 500 stk i Norge som har 2. fornavn.

Kanskje det er på tide å oppdatere navnedaglista i Norge?

OG.. det skal også nevnes at etter å ha googla litt, så viser det seg at begge navnene har hatt tidligere navnedager i Norge.
Det ene hadde f.eks. navnedag 29. februar (skuddårsdagen), men har blitt fjernet i ettertid til fordel for - ingentingemoticon

Jeg har klart meg i 25år uten navnedag!;) hihi.. Men ja det burde vært gjort noe med de navnedagene! Står jo så innmari mange gamle navn som ikke er i bruk lenger dær...:)

Du sier noe der... Har aldri vært så opptatt av navndag igrunn, så har ikke tenkt over det før! Hvor sjekket du det?

Du sier noe der... Har aldri vært så opptatt av navndag igrunn, så har ikke tenkt over det før! Hvor sjekket du det?

Storesøster har to navn, og kun første navnet har navndag ( 3000 og noe som har dette navnet). Andre navnet er det 194 som har som første eller eneste fornavn, men ingen navnedag.

Lillesøster i magen får to navn, og ingen av de har navnedag.  ( 391 og 140 som har disse navnene.)

Jeg har "bare" to navnedager, men jeg har fire navn, tre fornavn og et mellomnavn (to mellomnavn til som er etternavn i tillegg til etternavn, men de to siste navnene mine skal byttes ut med samboeren min sitt etternavn)

Ingen av navnene som babyen skal få har noen navnedag. Det er ca 150 stk som har første navnet, og det er færre enn 3 som har de to andre på guttenavnet, men jeg går ut i fra det ikke eksisterer et eneste menneske med de navnene. Av jentenavnet står det at det er 3 eller færre som har første navnet, det er ni som har andre navnet (blant annet jeg) og det er bare èn som har tredje navnet (nemlig meg ;p), tredje navnet er et resultat av min egen fantasi blandet med litt spilling og lesing, men jeg har googlet litt rundt og funnet et par amerikanere som har "tatt" navnet mitt, men de heter egentlig noe annet.

Når jeg tenker tilbake, på at mamma feiret våre navnedager, og vi fikk en stabel med vafler med krem og jordbær (navnedag i jordbærsesongen eier), så er jeg kanskje litt vemodig, for mine barn vil ikke få ha noen navnedag å feire. Ikke tror jeg Norge vil tildele såpass sjelde navn navnedager heller.

Back
Topp