Sjekker baby før leggetid?

abrakad

Forelsket i forumet
Jeg og samboer har en "diskusjon" der jeg sjekker baby før vi legger oss mens han mener det er unødvendig da mini somregel våkner når jeg går inn. Vi har et gammelt hus med skjeve dører så det ligger en klut mellom døra og dørkarmen nede fordi døra spretter opp om den kluten ikke ligger der :joyful: så det bråker en del når jeg åpner døra. Vinduet et lukket og det er mellom 17 og 20 grader på rommet. Vi har babycall med kamera.
Samboeren min mener at guttungen våkner om han er varm/kald/har bæsja osv. Jeg synes jo det virker logisk men synes det er ekkelt uansett og legge seg uten å ha kjent på han, men igjen, jeg ødelegger jo den sammenhengende søvnen hans?? Han er somregel våken 30 minutter etter at han våkner av den døra til han sovner igjen. Han er 10 mnd og har sovet på eget rom fra 5 mnd.
Hva gjør dere?
 
Sjekket de første mnd for å se om de hadde bæsjet og temperatur. Nå var mine to første premature så det med temperatur var litt viktig å følge med på. Etterhvert så er det jo ikke vanlig å bæsje på natt så da sluttet jeg å sjekke. Som du sier så våkner de fort når man går inn hvis de ikke er i dyp søvn og det er jo ikke bra for de. Når de er så store som din våkner de også av ubehag. De eneste gangene jeg nå sjekker, minstemann er 2 år, er hun er syk. Hun har astma så må følge litt med på pustefrekvens ved luftveisinfeksjon. Som du skriver er det nok mer du som synes det er vanskelig å slippe opp på kontrollen enn det er barnets behov for å bli sjekket.
 
Sjekket de første mnd for å se om de hadde bæsjet og temperatur. Nå var mine to første premature så det med temperatur var litt viktig å følge med på. Etterhvert så er det jo ikke vanlig å bæsje på natt så da sluttet jeg å sjekke. Som du sier så våkner de fort når man går inn hvis de ikke er i dyp søvn og det er jo ikke bra for de. Når de er så store som din våkner de også av ubehag. De eneste gangene jeg nå sjekker, minstemann er 2 år, er hun er syk. Hun har astma så må følge litt med på pustefrekvens ved luftveisinfeksjon. Som du skriver er det nok mer du som synes det er vanskelig å slippe opp på kontrollen enn det er barnets behov for å bli sjekket.

Takk for svar! Ja det blir jo noe annet når de er syke, da blir vell den hønemora her å sove på hans rom  gikk forbi rommet hans nå ikveld uten å gå inn det var litt rart, men jeg får legge denne sjekketrangen bak meg tenker jeg:D
 
Takk for svar! Ja det blir jo noe annet når de er syke, da blir vell den hønemora her å sove på hans rom  gikk forbi rommet hans nå ikveld uten å gå inn det var litt rart, men jeg får legge denne sjekketrangen bak meg tenker jeg:D

Ja det er mange kamper man må kjempe mot mammahjerte som veldig gjerne vil ha full kontroll hele tiden. Så må man slippe opp litt både for at disse små skal få lov til å prøve seg selv og for å ikke bli helt utbrent :Heartred
 
Jeg ville ikke gått inn dersom det vekker barnet og dere har babycall med kamera. Sjekker aldri eget barn dersom det ikke er noe spesielt. Har også kamera på rommet.
 
Jeg sjekker alltid minstemann. Ser til og med inn til de på 9 og 12 :p Men ingen av de som våkner av det, så da blir det jo litt annerledes.
 
8 måneder her og sjekker sjelden med mindre hun gråter. Har også kamera på rommet :)
 
Jeg sjekker mine fortsatt, de er 5, 10 og 13

Og 13 åringen er sånsett den viktigste for tiden, han har infeksjonsutløst astma , og det er vel grunnet at vi alltid har sjekket pusten hans etter leggetid for å høre om han er for tett som gjør at vanen henger i, vi sjekker dem ja, og avslutter med å slå av lyset i gangen og låse ytterdøren, en del av fast rutine før vi tar kvelden. (astma-diagnosen fikk han før han flyttet ut av vårt soverom, og derved har vi rett og slett alltid sjekket ham)
 
Vi sjekker alle ungene før vi legger oss, de er 5, 8, 10, 13 og 15 år - om de største legger seg nesten samtidig som oss så gjør vi ikke det.
 
Ser at det er mange som sjekker, så blir litt nysgjerrig. Har dere noen ganger oppdaget noe? Ser ut på denne tråden som jeg må vurdere å begynne å sjekke :joyful:
 
Ser at det er mange som sjekker, så blir litt nysgjerrig. Har dere noen ganger oppdaget noe? Ser ut på denne tråden som jeg må vurdere å begynne å sjekke :joyful:
Oppdaga yngste med ansiktet ned i babynestet. For det første skal de ikke sove i den uten oppsyn, også var han egentlig litt for stor for den. My bad der altså:p Ellers har de hatt dyna over ansiktet mange ganger. Jeg er vel litt engstelig av meg og når yngste var baby, så var jeg livredd krybbedød. Tok litt av egentlig. Er vel det jeg er redd for, for jeg kan sjekke de flere ganger før jeg legger meg selv.
 
Ser at det er mange som sjekker, så blir litt nysgjerrig. Har dere noen ganger oppdaget noe? Ser ut på denne tråden som jeg må vurdere å begynne å sjekke :joyful:

Mine unger er store, det handler altså ikke om krybbedød. Men jeg legger over igjen dyna, for den har de ofte sparket av seg, de to yngste (5 og 10 år) gjør det enda, tidvis har jeg lempet ungen opp i sengen i gjen, da de har lagt helt eller delvis utenfor (lav seng) og vi har gitt eldstemann astmamedisin i søvne ved behov.
 
Ser at det er mange som sjekker, så blir litt nysgjerrig. Har dere noen ganger oppdaget noe? Ser ut på denne tråden som jeg må vurdere å begynne å sjekke :joyful:
Sjekker begge mine fortsatt på 9 og snart 5 år.
Når eldste var yngre tok hun gjerne av seg klær og bleie og tissa så måtte sjekke sånn uansett og fant henne flere ganger kald, ene gangen under madrassen når hun var litt over året.

Ellers sjekket pusten til yngste med astma og krupp, ikke hvert mange ganger vi må ha gitt han medisin men har skjedd.

Ellers passe på at de ikke er på vei til å falle ut fra senga så vi alle får oss en god natt søvn.

Men hadde de våknet av at jeg sjekket dem hadde jeg nok ikke gjort det.
 
Vi sjekker ungene før vi legger oss fremdeles og eldste er 9 år nå. Tror jeg aldri kommer til å slutte med det :p Sjekker at de har på seg dyna, åpner/lukker vindu ved behov, slukker et lys om noe står på. Syns det er en stor trygghet å sjekke selv om det aldri har vært noe farlig jeg har oppdaget.
Husker da jeg var liten og ble vekket av pappa fordi jeg hadde spydd i søvne. Så en vet jo aldri. Da koster det meg ikke så mye å titte innom ungene på vei i senga :)
 
Går inn til mine hver kveld. Stryker de over panna. Noe av det koseligste jeg vet om :kr
 
Back
Topp