Sjekke modenhet

Aili

Glad i forumet
Septemberhjertene 2018
Er det innafor å spørre JM på vanlig svangerskapskontroll om hun kan sjekke modenhet? Gjør de det uten noen spesiell grunn? Har hatt mye menssmerter, nedpress å kynnere den siste uka. Er veldig nysgjerrig på hvordan det står til inni der :hilarious: Lurer også på om det er for tidlig å eventuelt bli strippet nå om det er modent? Er 39+2 i morgen når jeg skal på kontroll. Litt usikker på om det er dumt å spørre henne om dette nå så derfor jeg spør her først:facepalm: #førstegangs :bag::chicken::smiley-ashamed008

Jeg hadde spurt. Verste svaret du får er jo bare nei :) jeg er 39+3 i dag, men skal ikke på kontroll før på mandag, 1 dag før termin. Men om hun ikke stripper meg da blir jeg nok ganske sur [emoji23] så innmari lei nå...

Jeg fikk nei hos jordmor jeg hadde med nr 1, de sjekket visstnok ikke modning på den helsestasjonen i det hele tatt.

Med nr 2 flyttet vi så jeg fikk ny jordmor, og hun sjekket helt på slutten etter at jeg spurte.

Har samme nå og jeg spurte om hun kunne sjekke etterhvert (var da 36+4) og da sa hun at de ikke sjekket før rett rundt termin. Fikk ordnet meg neste time til 40+1 (om en uke) og blir sjekket da [emoji1]

Så det skader jo ikke å spørre (selv om det er kjedelig å få nei selvsagt) [emoji5]

På sykehuset sa de at man ikke bør/skal strippe førstegangsfødende...
Vet ikke hvorfor.
Du kan spørre om de kan sjekke modning da. Verste du får er «nei»

Jeg var hos jordmor igår og da sjekket hun modenhet og strippet. Jeg var 38+5 i følge OUL 39+0 i følge min egen termin (inseminasjon). Jeg har hatt mye uregelmessige modningsrier og nedpress i 2 uker. Var i går veldig moden og 2cm åpning, hatt litt kraftigere sammentrekninger men ikke noen mer regelmessig. Skal tilbake på torsdag, tenker å be henne strippe på nytt om ingenting skjer før det:)
Det er bare å spørre:)

Skal til jordmor om en uke, er 40+0 da. Håper hun kan sjekke, men tror ikke jeg kommer til å spørre.

Mi jordmor sa at de sjekket gjerne åpning og strippet også om det kunne få meg i fødsel. Er jeg som bestemte det sa hun.

Tenker jeg skal spørre neste kontroll er da 38 uker, føler på meg på at de ikke gjør det, men skader ikke å prøve:)

De fleste jordmødre gjør det ikke på en vanlig svangerskapskontroll, men lov å spørre.
Også greit å vite at man kan få hyppigere rier uten gode pauser hvis man blir strippet. Jeg ble strippet med førstemann, men hadde en bedre fødsel med nr 2 hvor jeg hadde modningsakupunktur og ikke stripping [emoji4].
Men dette er jo opp til hver enkelt [emoji4]

Jeg spurte forrige kontroll, bare av nysgjerrighet, og hun sa at i denne kommunen så undersøker de ikke før i uke 38, for å ikke risikere å sette i gang for tidlig. Men hun sa og at er man helt på tampen av uke 37 så kan hun undersøke.
Hun nevnte ikke stripping når jeg tenker meg om, så vet ikke om de gjør det så tidlig som uke 38 her....
Jeg skal dit imorgen og er da 37+2, så må uansett vente.

Hvordan gikk det hos jordmor?

Det ble en veldig plutselig tur til sykehuset så fikk aldri spurt om verken modning eller stripping :wideyed: måtte inn på sjekk pga synkende sf-mål og mindre liv. Hadde gått fra 37 til 34 på SF de 2 siste ukene. Alt var fint med baby heldigvis!:dummy1:

Det ble en veldig plutselig tur til sykehuset så fikk aldri spurt om verken modning eller stripping :wideyed: måtte inn på sjekk pga synkende sf-mål og mindre liv. Hadde gått fra 37 til 34 på SF de 2 siste ukene. Alt var fint med baby heldigvis!:dummy1:

Oi! Så bra at alt går fint med babyen :-) Hva sa de angående synkende sf-mål?

Det ble tur på sykehuset i går for meg med. Utrolig langvarige sammentrekninger og kynnere og så litt mindre liv.
Alt så bra ut, og jordmor undersøkte faktisk meg da med tanke på modenhet. Det hun kom frem til var at minsten ligger veldig langt nede, livmorhalsen er myk, men hun kjente ikke mormunnen. Jeg var 37+1 i går, og hun sa at det kan starte nå eller om noen uker, helt umulig å si altså :p

Idag var jeg til jordmor for vanlig kontroll og hun kjente på magen og mente og at minsten ligger veldig langt nede i bekkenet. Hun har en teori om at minsten ligger med hodet sitt mot rompa mi og hun sier at det ikke er full "kontakt" mellom hodet og livmorhalsen. Hun sa at jeg kan prøve å sitte på huk, gynge med breie hofter og litt andre ting for å prøve å få minsten på riktig sted, og når det er kontakt mellom hodet og livmorhalsen så kan det bli mer effektive sammentrekninger og fødsel starte:woot:

Back
Topp