Sjekke modenhet?

Gulo

Glad i forumet
Sensommerbarna 2016
Et spørsmål fra meg.

Er jo førstegangsgravid så vet ikke helt hva jeg kan forvente meg.
Imorgen er jeg 38+3 og skal til jordmor på helsestasjon for vanlig svangerskapskontroll. Har ikke blitt undersøkt "nedentil" på noen kontroll hittil, er det vanlig og gjøre det nå? Må jeg evt spørre om dette?? Eller er ikke det aktuelt hvis man ikke har noe som tilsier at det bør undersøkes?

Hun har jo bare et vanlig kontor med en benk til å ligge på som hun bruker når hun måler symfysen og kjenner på leie.

Eller er det for tidlig til at jeg bør spørre om dette? Har nedpress og stikninger i hufsa noen ganger, har såvidt hatt litt mensmurringer. Men generelt har jeg jo hatt et veldig fint svangerskap med lite plager :)

Noen gjør det ikke i det heletatt :) men du kan be om det. Veldig variabelt fra jordmor til jordmor om de gjør det.

Jeg lurer på det samme! Er 40 uker på fredag når jeg skal på kontroll på helsestasjonen. Men jeg skal til vikarjordmor siden min har ferie, så vet ikke helt om jeg tør spørre :P

Jeg spurte vikarjordmor dagen over termin om å sjekke og eventuelt strippe dersom det var modent. Hun sjekket hos meg. Men tror det er veldig varierende om de gjør det eller ikke siden modningen kan skje veldig raskt og det egentlig ikke har så mye å si for når fødsel vil starte. Har forstått det slik at dersom de gjør det er det helst over termin for å hjelpe på fremgangen istedenfor å måtte gå max overtid :)

Jeg hadde spurt du kan ikke få annet enn nei :)
JM jeg gikk til gjorde ikke sånt, og derfor har jeg bare gått til lege de siste gangene jeg har våre gravid :)

Jeg ble sjekket i går på termin dato på sykehuset. Ikke spurt jordmor, men vet flere som gjør det. Har hørt at jordmødre av og til røsker/stripper før det er modent, så spørs kanskje hvor godt de har erfaring med å kjenne om en er moden eller ikke?

Oppdatering fra meg: Vikarjordmoren i dag spurte om jeg ville at hun skulle sjekke modning :D Jeg sa selvfølgelig ja, og fikk vite at jeg har 2 cm åpning og er sentrert men ikke helt avflatet ennå. Hun kjente hodet :) Blir spennende de neste dagene ;)

hos min jordmor så sjekket ikke de etter modning sånn bare uten videre....

Back
Topp