Sjekke åpning og stripping..

Ingen som trenger å bli strippet? Sjekke åpning gjør man underveis i fødselen, og det er jo naturlig og nyttig. Det blir ikke gjort særlig ofte.

Man kan gjøre begge deler hos JM når man er veldig nær termin, hvis man ønsker. Jeg skal på kontroll noen dager før termin og kommer til å spørre JM om hun kan sjekke meg nedentil. Dette er fordi jeg ved forrige fødsel hadde bakoverbøyd livmorhals (ikke veldig vanlig) med åpningen bak mot halebeinet. Dette gjorde fødselen ekstra langvarig og smertefull, samt at alle undersøkelser, forsøk på å ta vannet, sette elektroder på hode m.m. var en veldig påkjenning. Jeg vil gjerne vite om dette er tilfelle denne gangen også. Om JM også sier jeg er veldig moden og at det kan nytte, så skal hun få strippe meg selv om det kan gjøre vondt :)

Du trenger ikke strippes dersom du ikke vil det.
Forrige svangerskap sjekket jeg hverken modning eller ble strippet i forkant av fødsel.
Underveis i fødselen sjekkes selvfølgelig åpningen. Selvfølgelig kan det være ubehagelig, men det er fort glemt ;)
Du må gjerne gi beskjed til jordmor at du ikke er komfortabel med slike undersøkelser, så holder de dem nok til et minimum og gjør det kun når det er helt nødvendig ;)

Stripping har jeg aldri gjort, er ikke noe som må gjøres. Men det er ganske vondt tror jeg, verre til mindre moden man er.

Sjekke åpningen må du under fødsel, det er ikke vondt, men ikke behagelig heller. Et godt tips er å legge knyttnevene under rompa, det gjør det hele myyye mer behagelig :) Jeg merket i alle fall god forskjell :)

Nå skal ikke jeg være slem altså, men stripping synes jeg var fryktelig vondt. En pleier kom å holdt meg fast, så sa hun at jeg kom sikkert til å få lyst til å sparke/slå, ble helt satt ut jeg.

Men stripping gjør de bare for å fremskynde litt tror jeg. Jeg måtte få åpnet opp siden det var noen timer siden vannavgang og de skulle sette inn en modningspille. Hadde ingen rier men vannet mitt gikk og med GBS så skal det ikke gå mange timene med vannavgang slik jeg skønte det :)

Nå skal ikke jeg være slem altså, men stripping synes jeg var fryktelig vondt. En pleier kom å holdt meg fast, så sa hun at jeg kom sikkert til å få lyst til å sparke/slå, ble helt satt ut jeg.

Men stripping gjør de bare for å fremskynde litt tror jeg. Jeg måtte få åpnet opp siden det var noen timer siden vannavgang og de skulle sette inn en modningspille. Hadde ingen rier men vannet mitt gikk og med GBS så skal det ikke gå mange timene med vannavgang slik jeg skønte det :)

Men hvor lenge varte Strippingen? En venninne av meg ble bedt om å telle til ti, og JM sa at hun skulle være ferdig til det. Så om det varer i kun ti sekunder bør det være OK å forberede seg til, eller var det kanskje bare hun som var heldig?:)

Jøss det er første gangen jeg har hørt om at noen "måtte" bli strippet!
Er ganske sikker på at dette er noe som er helt frivillig. MEN så får man jo forhåpentligvis god informasjon (når det er nødvendig) sånn at man ser at det gagner en selv mest til slutt.
For jeg tror ikke det er noen jordmødre som vil foreslå å strippe uten at de mener det er helt nødvendig.
Og de ønsker heller ikke å sjekke åpning oftere enn de må. :)
Min erfaring er uansett den, at når fødselen er igang bryr du deg ikke så mye om det :P Jeg tenkte i forkant at jeg håpte det ikke skulle være så mange tilstede i rommet og at de ikke måtte sjekke så mye osv, men midt oppi alt dreit jeg i hvem som var der og hva de gjorde :P Ville bare bli ferdig :)

Er ganske sikker på at dette er noe som er helt frivillig. MEN så får man jo forhåpentligvis god informasjon (når det er nødvendig) sånn at man ser at det gagner en selv mest til slutt.
For jeg tror ikke det er noen jordmødre som vil foreslå å strippe uten at de mener det er helt nødvendig.
Min erfaring er uansett den, at når fødselen er igang bryr du deg ikke så mye om det :P Jeg tenkte i forkant at jeg håpte det ikke skulle være så mange tilstede i rommet og at de ikke måtte sjekke så mye osv, men midt oppi alt dreit jeg i hvem som var der og hva de gjorde :P Ville bare bli ferdig :)

Var overhodet ikke forberedt, ante ikke hva det var engang jeg. Men fikk ikke velge selv.... dette var visst nødvendig da :)

Var overhodet ikke forberedt, ante ikke hva det var engang jeg. Men fikk ikke velge selv.... dette var visst nødvendig da :)
Helt helt feil behandling av mennesker, må bare si det! Huff! Tror jeg hadde følt meg voldtatt på et vis om det var meg :/
Er det nødvendig så får de forklare det så pasienten forstår og selv ønsker å motta behandlingen også!

Jeg ble heller ikke spurt da jeg fødte første gangen, lege som "tok seg til rette", det var fryktelig vondt og føltes ikke greit på noen måte. I min tredje fødsel var jeg forberedt og nektet de å gjøre det. Begge de to fødslene ble satt i gang og da styrer leger/jordmødre mye mer på med deg enn ved en vanlig normal fødsel.

Helt helt feil behandling av mennesker, må bare si det! Huff! Tror jeg hadde følt meg voldtatt på et vis om det var meg :/
Er det nødvendig så får de forklare det så pasienten forstår og selv ønsker å motta behandlingen også!

Enig, jeg er ganske tøff. Men etter de hadde gått, gråt jeg i armene til mannen min... Han ble jo helt satt ut stakkars :(

Her fant jeg en ganske fin artikkel om stripping, hvordan og hvorfor og når. (håper linking til andre artikler er lov)
Jeg måtte google selv, for jeg ante ikke hva det var :p Hehe..

" Stripping gjøres nemlig bare dersom man mener det kan ha god effekt, hvilket betyr at livmorhalsen og mormunnen skal føles moden for fødsel,"

"Dette er et triks jordmødrene kan hente frem når hodet til babyen er festet og de vet at fødselen vil starte snart."

Min erfaring er uansett den, at når fødselen er igang bryr du deg ikke så mye om det :p Jeg tenkte i forkant at jeg håpte det ikke skulle være så mange tilstede i rommet og at de ikke måtte sjekke så mye osv, men midt oppi alt dreit jeg i hvem som var der og hva de gjorde :p Ville bare bli ferdig :)

En venninne av meg måtte også bli strippet, faktisk, kom på det nå. Hun var på overtid og ble strippet to ganger først, så tok de vannet for å få det i gang. Da gikk det fort og greit, heldigvis :)

Back
Topp