Sjekk for avvik på tul- nei?

Tofus

Elsker forumet
Desemberskatter 2016
Jeg fikk jo en ekstra tul nå 13+6 som ikke var planlagt, og mitt fokus var jo å se at lille fortsatt var i god behold. Men når alt var fint spurte jeg forsiktig om hun ville sjekke nakkefold og slikt nå som vi alikevel var inne. Hun svarte, ganske høflig da, at det ikke ble gjort uten at det var spesiell grunn for dette, men at hun visste det ble praktisert noen steder. Noen andre som har fått nei? Jeg er jo uansett over 12 uker og måtte ha søkt om abort om noe var galt, og trodde helt ærlig dette var normal praksis å sjekke dette. Jaja, har jo en god følelse på at alt er fint, men hadde jo vært greit med en sjekk da disse tidlige tegnene forsvinner innen oul.

Det er vel slik at hvis man ser avvik så er man pliktig å henvise videre til fostermedisinsk. Om leger kan reservere seg mot det vet jeg faktisk ikke!? Men tror ikke de kan det.. Jeg vil tro at hun ikke har sett noen avvik hos deg, er det som er mest sannsynlig hvertfall :)

Jeg var på privat tul 12+5 og der sjekket de bare og informerte om at det så fint ut.

Jeg fikk jo en ekstra tul nå 13+6 som ikke var planlagt, og mitt fokus var jo å se at lille fortsatt var i god behold. Men når alt var fint spurte jeg forsiktig om hun ville sjekke nakkefold og slikt nå som vi alikevel var inne. Hun svarte, ganske høflig da, at det ikke ble gjort uten at det var spesiell grunn for dette, men at hun visste det ble praktisert noen steder. Noen andre som har fått nei? Jeg er jo uansett over 12 uker og måtte ha søkt om abort om noe var galt, og trodde helt ærlig dette var normal praksis å sjekke dette. Jaja, har jo en god følelse på at alt er fint, men hadde jo vært greit med en sjekk da disse tidlige tegnene forsvinner innen oul.
De fleste har ikke lov til å foreta disse målingene. Har også fått nei på sykehuset. Men har gått privat og fått det gjort.

jeg var på tul i uke 12 både nå og forrige svangerskap, samme gyn begge gangene. Han sjekket, og når jeg spurte selv om det såg bra ut fryser han bildet og viser oss hvorfor det ser bra ut og hvordan det hadde vært om det var noe :) Er veldig fornøyd med han :)

Opplevd begge deler. En gyn gjorde det uoppfordret, mens den andre sa ganske frekt ifra at det sjekket dem ikke, da det ikke var lov. Merkelig ass.

Der jeg var står det på nettsidene at det ikke sjekkes, men om de skulle se at noe var utenfor normalen så henviser de videre.

De har ikke lov til å sjekke så tidlig pga etikk, men det er mange som gjør det allikevel.
Det var faktisk grunnen til at vi tok tidlig UL forrige svangerskap. Nettopp for å sjekke avvik. Visste at gynekologen som jeg gikk til sjekket dette. Han gjorde det uoppfordret.

Det er få som gjør det hvertfall på mindre steder, jordmødre kan f.eks ikke gjøre det og kun noen gynekologer har kompetanse til å gjøre det faktisk. Det er ikke uvanlig at de på mindre sykehus ikke har den kompetansen.

Kjekt å vite at flere har fått nei. Tenker fortsatt at jeg heller ville ha visst om «feil» nå enn i uke 19, men det skal vel diskuteres en del etikk føre alle får denne sjekken i uke 12 som standard.

Back
Topp