Sjekk av hørsel

Vi var på hørselkontroll med minsten da han var 13mnd, eller min mann var..

Men han fortalte at de festet noe elektroder eller noe til hodet/ørene og så hadde de 2 skjerm (på hver sin side av hodet), det poppet opp en kanin eller noe slikt med lyd på hver sin siden av hodet så snudd han tydeligvis hodet etter der lyden kom. Også målte de hjerneaktiviteten, samtidig. Da fikk de frem om han reagerte på lyden [:D]

Var vist veldig simpelt, og som sagt jeg var der ikke selv så ikke helt sikker på hvordan det funket. Men min mann forklarte det på denne måten hvertfall [:-]

Putten en dippedutt i høret, som er koblet mot en data. Noen sekunder senere er man ferdige. Det var veeeeeeeeeldig lettvindt!!!

skal selv sjekke lillen paa mandag.. er kjempe bekymret... haaper at det evt er noe man kan gjöre med dren...

her bei det gjort da han nyfødt.

E va ikke der da de gjorde det, men da de va ferdi kom legen ut og sa at han hadde super hørsel[:D]

ORIGINAL: lilleprins og spire

Jeg har en mistanke om at sønnen min på 1,5 år hører dårlig, men hvordan sjekker legen det når han er så liten? [8|]

Ble det ikke tatt test når du reiste hjem fra sykehuset etter fødsel ?
Skatten min kom ikke igjennom testen og etter x antall tester ble vi henvist til Rikshospitalet ( fra Ahus)
hvor han ble lagt i narkose ( fordi de må sove når de tar testen )
Han har lett til moderat hørselstap og har høreapparat.

Skal han ta test , må han nok mest sannsynlig i narkose.

ORIGINAL: #Åsen#

Jeg har en mistanke om at sønnen min på 1,5 år hører dårlig, men hvordan sjekker legen det når han er så liten? [8|]

Skatten min kom ikke igjennom testen og etter x antall tester ble vi henvist til Rikshospitalet ( fra Ahus)

kupper traaden litt for det er nesten samme som med gutten min. Hvordan syns du hverdagen er med höreapperat? er han hemmet spraakmessig? Hvor lang tid tok det fra henvisn?ngen fra AHUS ble sendt til dere fikk komme paa riksen?

Jeg er saa redd for at Nadde har nedsatt hörsel. Det skjaerer inni meg.. men ejg tror han har det. virker som om han bare hörer höye lyder. han reagerer feks mer om man klapper höyt enn om man roper paa han osv. merket dere noen tegn?

ORIGINAL: MalinDalin

kupper traaden litt for det er nesten samme som med gutten min. Hvordan syns du hverdagen er med höreapperat? er han hemmet spraakmessig? Hvor lang tid tok det fra henvisn?ngen fra AHUS ble sendt til dere fikk komme paa riksen?

Jeg er saa redd for at Nadde har nedsatt hörsel. Det skjaerer inni meg.. men ejg tror han har det. virker som om han bare hörer höye lyder. han reagerer feks mer om man klapper höyt enn om man roper paa han osv. merket dere noen tegn?

Det er en UTFORDRING fordi han bare tar de ut så fort de kommer på .. så har så dårlig samvittiget fordi vi ikke får han til å bruke de.. er jo vårt ansvar.. MEN de sier at det er vanlig for alderen og at det er bare å fortsette å prøve...
Han er 14 mnd nå , og er ikke alle så sier så mye enda.. han sier mamma og bappa .. er veldig spent på om det kommer flere ord etterhvert,, han babler ivei og har MASSE å fortelle .. men er for det meste ganggangaannnggg.. hehe ..
Men han har ett lett til moderat hørselstap som vil si at han skal kunne høre oss når vi snakke når han sitter på fanget.. problemet er jo nå som han har begynt å gå .. og at det kan være toner han ikke hører - som vi ikke får vite før han selv kan fortelle.

Akkurat det med å " teste ut hørselen" er vanskelig fordi noen gange vil han bare ikke høre ( som de fleste unger )
så er ikke så lett å vite alltid.. Så ser virkelig frem til han kan fortelle hva han hører og ikke - uten h.a.

Forstår godt at det skjærer i deg...

ORIGINAL: MalinDalin

Timen kom ganske fort men var 2 mnd vente tid hvis jeg ikke husker feil , MEN vi fikk komme før for du kan stå på liste om noen blir syke e.l om du kan komme på en dag varsel ..

Tusen takk for svar jenter [;)] Jo, hørselen ble nok sjekket etter fødsel, men han har hatt et par ørebetennelser... Det virker ikke alltid som om han hører når vi snakker til ham, men han har et veldig bra språk til å være 1,5år da, så det kan være han bare ikke vil høre etter, ikke så greit å vite når de er så små [;)] Så jeg synes det er greit å få sjekket det opp [;)] Selv mistet jeg nesten hørselen pga en ørebetennelse da jeg var i 8 års alderen, og det var helt forferdelig [&o]

Min gutt har blitt fulgt opp av ønh siden han var 1,5 år pga gjentatte ørebetennelser og mistanke om nedsatt hørsel.. Hørselen har nok vært nedsatt i forbindelse med ørebetennelsene men er ellers helt tilfredsstillende.. Han har blitt testet flere ganger og gått gjennom med flying colours hver gang, så noe av hans mistenkte "hørselsnedsettelse" er nok at han ikke vil høre etter, eller at han er så opptatt med noe at han ikke får med seg at jeg snakker til ham.. (jeg er lik ham, er jeg opptatt med noe lukker jeg ørene for verden rundt meg..)
Så det trenger absolutt ikke være noe galt med gutten din, men fint å få det sjekket likevel. Be legen om å henvise ham til ønh poliklinikk på nærmeste sykehus - men det er nok ventetid - det tok 6 mnd for min gutt å få time...

Back
Topp