Sjefen mener 100% sykemeldt, men jeg ønsker å prøve meg i jobb igjen

Hoe86

Forelsket i forumet
Hei.

Er gravid i uke 14, og har vært sykemeldt fra jobb i 6 uker nå pga svangerskapskvalme. Sliter fortsatt med kvalme, og blir veldig sliten når jeg gjør daglige gjøremål som å lage mat, rydde og gå på butikken. Men jeg har allikevel lyst til å prøve meg litt i jobb igjen fra neste uke, da dagene føles veldig lange for tiden.

Jobber som pedagogisk leder i barnehage, og har vært i samtale med styrer ang jobb. Hun sier det blir vanskelig å tilrettelegge når jeg ikke vet hvordan formen er til en hver tid. Jeg fortalte henne at jeg har lyst til å prøve, gå noen timer om dagen den første uka for å se hvordan det går, men det gjør det vanskelig med vikar, sikkerhet ol. Hun mener jeg fortsatt bør ha 100 prosent sykemelding, men samtidig prøve å komme på jobb for å se hva jeg klarer å yte.

Noen som vet om dette eneste måte for meg å prøve meg i jobb igjen ,eller er det feil å ha 100 prosent sykemelding når jeg kanskje kommer til å jobbe 30-40 prosent denne uka?

Jeg var halvt sykemeldt en stund. Gikk halve vakter. Og i en type jobb hvor man må leie inn om noen har halv dag. Så jeg gikk på topp. Puslet litt med kontorarbeid, telefoner og sånne småtterier for å lette kollegaene mine sin jobb. Da var det alltid noen der i min plass uansett. Men husk at du ikke kan ta egenmelding når du er sykemeldt, uansett prosent. Da må du ha full sykemelding for de dagene i tillegg. Var veldig fint å være noen timer på jobb. Jeg hadde mye kynnere, derfor jeg var sykemeldt. :)

Edit: du kan jo gå på jobb, men da melder du inn de timene du har jobbet på sykemeldingen (om du er 100% smldt).

Jeg ble 90 % sykmeldt! Dette er det nærmeste man kommer "aktiv sykmld" som i ditt tilfelle hadde vært perfekt. Med 90 % sykmld vil arbeidsgiver få penger til vikar i tillegg til deg, og du vil kunne gå oppå og vurdere hvor mye du klarer å yte!

Hilsen pedagogisk leder som var helt eller delvis sykmld heeeele sist svangerskap ;)

Og forstår jo sjefen din - det er jo nærmest umulig å ha en ped leder som man ikke vet om fungerer på jobb. Jeg er helt avhengig av å
Være 110% tilstede fysisk og psykisk på jobb, noe jeg ikke var i stand til.

Jeg var halvt sykemeldt en stund. Gikk halve vakter. Og i en type jobb hvor man må leie inn om noen har halv dag. Så jeg gikk på topp. Puslet litt med kontorarbeid, telefoner og sånne småtterier for å lette kollegaene mine sin jobb. Da var det alltid noen der i min plass uansett. Men husk at du ikke kan ta egenmelding når du er sykemeldt, uansett prosent. Da må du ha full sykemelding for de dagene i tillegg. Var veldig fint å være noen timer på jobb. Jeg hadde mye kynnere, derfor jeg var sykemeldt. :)

Edit: du kan jo gå på jobb, men da melder du inn de timene du har jobbet på sykemeldingen (om du er 100% smldt).

Man er sykmld fra arbeidsoppgavene sine som regel - ikke arbeidsplass. Derfor kan arbeidsgiver ønske at den ansatte kommer å gjør andre oppgaver, uten at dette meldes inn. Ihvertfall det vi har fått beskjed om - vi er IA bedrift. F.eks kan en barnehageansatt gjerne komme å lage permer selv om man har brukket en for (f.eks)..

Man er sykmld fra arbeidsoppgavene sine som regel - ikke arbeidsplass. Derfor kan arbeidsgiver ønske at den ansatte kommer å gjør andre oppgaver, uten at dette meldes inn. Ihvertfall det vi har fått beskjed om - vi er IA bedrift. F.eks kan en barnehageansatt gjerne komme å lage permer selv om man har brukket en for (f.eks)..
Men man skal fylle ut om man har jobbet i sykemeldingsperioden når man sender inn...?

Men man skal fylle ut om man har jobbet i sykemeldingsperioden når man sender inn...?
Usikker for de gangene folk har vært 100% sykmld så har det ikke vært aktuelt hos oss.. Men da jeg var 90 % sykmld så jobbet jeg mye mer enn 10 % men meldte ikke inn timer.. For man skal da utgangspunktet YTE 10 % selv om man bruker lengre tid på det....

Usikker for de gangene folk har vært 100% sykmld så har det ikke vært aktuelt hos oss.. Men da jeg var 90 % sykmld så jobbet jeg mye mer enn 10 % men meldte ikke inn timer.. For man skal da utgangspunktet YTE 10 % selv om man bruker lengre tid på det....
Confusing! :p

Lol :p Skjønner deg godt :p

Timene man har jobbet utenom sykmeldingsgraden skal meldes inn, men sikkert mange som ikke gjør som de skal.

Hilsen NAV ansatt

Altså, hvis jeg er 50% sykmeldt, og bruker 37,5t i uken på å utføre den 50% så er dette et alternativ ift til tilrettelegging ved sykemeldingen. Det er ikke slik at det er sånn i alle tilfeller, det er et alternativ. :)

Altså, hvis jeg er 50% sykmeldt, og bruker 37,5t i uken på å utføre den 50% så er dette et alternativ ift til tilrettelegging ved sykemeldingen. Det er ikke slik at det er sånn i alle tilfeller, det er et alternativ. :)

Nei jeg ser nå at jeg ikke var tydelig nok - mente såklart i forhold til hvordan vi valgte å løse det i forhold til tilrettelegging!
Men mener du da også at timene skal meldes inn?

Nei jeg ser nå at jeg ikke var tydelig nok - mente såklart i forhold til hvordan vi valgte å løse det i forhold til tilrettelegging!
Men mener du da også at timene skal meldes inn?
Nei, ikke hvis det er slik ordning man har lagt opp sykemeldingen etter. Men jeg er f.eks 100% sykemeldt nå og skal prøve meg i 20% jobb om 2 uker. Har fått streng beskjed fra både leder og lege om å ikke bli mer enn den 20%, og noen dager vil jeg nok yte mer, andre dager mindre avhengig av formen. Jobber jeg fler timer enn 20% av min stilling så rapporteres det inn.

Arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge!
Jeg er selv pedleder og vet jobb i bhg er vanskelig å tilrettelegge. Men snakk med styrer og de på avdelingen om hvilke tider ila dagen det ikke er krise om du må gå fra avdeling hvis formen blir dårlig. Og så kan du få andre arbeidsoppgaver. Som pedleder kan du gjøre mye papirarbeid og observere, forberede faglig til møter ol :)

Ja man skal det.
Men her ble det forventet at jeg var "engasjer og interessert" og møtte på så mye som mulig av møter og kurs ol til tross for 100% sm og da jeg skrev opp dette på sm så strøk sjefen det ut før hun sendte det inn

Du kan være 100% SM og fortsatt gå på jobb det du orker. Da blir du på toppen og slipper ha dårlig samvittighet ovenfor kolleger :)

Back
Topp