Sjefen kommenterer sykt barn-dager

Strikkefrue

Forumet er livet
Himmelbarn
Maiblomstene 2017
Mannen min var hjemme med sønnen vår (2,5 år) som var syk i går. I dag ringte sjefen hans og sa:
" jeg synes du har vært fryktelig mye borte fra jobb i det siste. Har ikke du ei kone?" Videre fortalte han at han hadde andre arbeidstakere som aldri var hjemme med barna sine.

Jeg kjenner jeg blir så frustrert :mad: (mulig det er litt hormoner med i bildet). Mannen min har for øvrig hatt fire sykt barn-dager de siste 8 månedene (ingen egenmeldingsdager) og en dag ubetalt pga planleggingsdag. Selv har jeg tatt like mange dager samt alle de andre planleggingsdagene. Vi tar aldri egenmelding selv (tar da heller en Paracet), men kan jo ikke gjøre det samme når sønnen er syk.

Hva mener dere; er det ok at sjefen sier slikt?

Last edited:
Nei, så absolutt ikke! Jeg hadde blitt rimelig forbannet hadde sjefen til samboer sakt noe slikt :-o

Jeg hadde bedt mannen om å organisere seg dersom han ikke allerede er det, og snakket med tillitsvalgt. Det er IKKE greit, herregud. Vi har jo faktisk likestilling, sånne gamle, inngrodde mannsjåvinister altså! Merker jeg blir provosert!

Jeg hadde bedt mannen om å organisere seg dersom han ikke allerede er det, og snakket med tillitsvalgt. Det er IKKE greit, herregud. Vi har jo faktisk likestilling, sånne gamle, inngrodde mannsjåvinister altså! Merker jeg blir provosert!

Han er heldigvis organisert :) Han jobber i et yrke som er sterkt mannsdominert, og hvor sjef og flere av kollegaene dessverre er svært tradisjonelle i synet på arbeidsoppgaver i hjemmet. :sour:

Han er heldigvis organisert :) Han jobber i et yrke som er sterkt mannsdominert, og hvor sjef og flere av kollegaene dessverre er svært tradisjonelle i synet på arbeidsoppgaver i hjemmet. :sour:
Ok, det er bra. :) Makan altså! Hadde skummet over, hadde det vært meg og min mann! :P

Han har da vel SB dager som han har rett til å bruke. Og mener sjefen at hans jobb er så mye viktigere enn evt din da eller? Blir bare latterlig å si noe slikt. Blir så provosert når jeg hører slikt.

Hadde blitt temmelig forbannet ja. Gubben her er også utdannet i ett ganske mannsdominert yrke men heldigvis er vi begge ganske enige om at vi deler på sykedager osv og gubben hadde ikke vært redd for å gi beskjed om det til sjefen.

Her har vi en plan om å dele på det. Altså hver sin gang. Men nå som sambo er selvstendig kan han styre dagene selv, men det er også da tydeligvis forventa av min sjef at det er han som skal være hjemme... Synes forøvrig at det var ufint sagt av sjefen til mannen din.

Det blir bare for dumt er barnet sykt og er han innenfor antall dager kan ikke sjefen klage...

Det er helt uakseptabelt av en sjef å si noe slikt. Det finnes ingen unnskyldning!
Verken at yrket er mannsdominert eller at sjefen er av den gamle skolen. Her er det bare å følge med i tiden. Vi lever i 2016!

Og vi har til og med en lov som sikrer denne retten for både far og mor. Arbeidsmiljøloven har et eget kapittel om permisjoner og der er retten til fri for å gi omsorg til syke barn beskrevet.
Makan til oppførsel på den sjefen.

Det hadde aldri skjedd på min jobb! Fullstendig uakseptabelt, uansett om han mistenkte at mannen din løy eller at han mener ar kvinnen automatisk er den som skal være hjemme.

Back
Topp