Sjefen har fortalt på jobben at jeg er gravid

Fiffi-

Betatt av forumet
Sommerfuglene <3
...uten mitt samtykke!!

Fikk helt bakoversveis da jeg møtte en kollega i går, som fortalte at sjefen min hadde sagt at jeg er gravid. Kollegaen er en god venninne, og har visst om det en liten stund. Sjefen fikk vite da hun plumpa ut spørsmålet bare dager etter jeg selv fant det ut.. Jeg er sykmeldt og vet at det har vært litt spekuleringer rundt dette på jobb, men det er da virkelig ikke greit å gå ut å bekrefte dette i uke 8?! Spesielt ikke med tanke på at jeg har mistet to ganger og er veldig redd for at det skal skje igjen..

Det er på plass med en samtale, men hva skal jeg gjøre videre?!

Det der er brudd på taushetsplikten, jeg ville tatt kontakt med tillitsvalgte på jobben og gi skikkelig beskjed at dette verken er lov eller greit!!! Sjefer går meg på nervene for tiden, helt utrolig! Lykke til

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

I alle dager??? Det er virkelig IKKE lov. Brudd på taushetsplikten!

Dette må du ta opp ja, gode råd fra Lykkeknøttet over her.

Finnes vel ikke noe skriftlig taushetsplikt på dette. Men helt uforsvarlig og dårlit etisk og moralsk! Ta de opp med henne/han med en gang og konfronter henne/han på hvorfor i alle herrens navn hu/han tenkte på å si det videre til kolleger!

Sjefer har automatisk taushetsplikt når ansette forteller ting. Eg ville tatt dette opp med tillitsvalgt. For at dette ikkje skal skje igjen, og mot andre er det viktig at ho får klar beskjed om at dette ikkje er greit!!

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Har lest litt om emnet på lovdata, og som SleepingBeauty sier har ikke arbeidsgiver taushetsplikt i slike saker. Ei heller opplysningsplikt, så å ta opp dette på et ledermøte, hvor jeg selv til daglig deltar, er drøyt. Føler det er et kraftig overtramp i forhold til lojalitet mot meg som arbeidstaker.

Sjefer har automatisk taushetsplikt når ansette forteller ting. Eg ville tatt dette opp med tillitsvalgt. For at dette ikkje skal skje igjen, og mot andre er det viktig at ho får klar beskjed om at dette ikkje er greit!!

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Kommer til å ta det opp med henne i forhold til andre som kanskje kommer i samme situasjon ved en senere anledning. Nå er jo nyheten ute, og det får jeg ikke gjort noe med. Føler meg litt snytt for gleden ved å fortelle det selv :(

Syns arbeidsgiver har taushetsplikt. Å attpåtil er du sykemeldt pga graviditet, å det han han i hvert fall ingenting med å fortelle hvorfor du er det, men det har han jo på en måte gjort. Hadde blitt fly forbanna. Regner med du sa til arbeidsgiver at det var hemmelig enn så lenge da du fortalte det. Nei, her er det snakk om å ikke klare la være slenge med leppa å være først ute med å fortelle.

Det var fryktelig dårlig gjort!! ville ha tatt en prat med sjefen og fortalt henne noen sannhetens ord:mad:

hva?! Fy så dårlig gjort! Trodde nå det var noe som het taushetsplikt?!
Nei å nei! Du får konfrontere henne! Makan altså !

Det er jo helt forkastelig. For det første skulle man tro at en sjef hadde vett nok til å skjønne hva som var privat og hva som kunne deles. Men også det at du ikke får sjansen til å fortelle det selv. :O Makan!

Som flere sier her, du må absolutt konfrontere henne..

Det var dumt. Og umoralsk. Og respektløst. Men nå har det skjedd. Jeg ville kanskje sagt til henne/han at dette var konfidensiel informasjon, i og i med at du har mistet tidligere er du redd for å miste igjen, og da vil du jo helst slippe å måtte konfronteres av kolleger hele tiden..

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

hm.. Jo, sjefen har taushetsplikt når det gjelder hvorfor noen er sykmeldt. Dette er noe du bør si fra om til sjefen. Du kan si det på en fin måte

f.eks. Du.. jeg syns det var litt dumt at du sa til alle at jeg er graivd. Dette var noe jeg hadde gledet meg til å si selv. Med tanke på at jeg har mistet 2 ganger før så hadde jeg tenkt å vente litt med å fortelle det. Det blir fryktlig trist for meg om jeg nå mister å alle vet det.

Da har du spillt litt på samvittigheten hennes, og hun kommer sikkert ikke til å gjøre det med neste mann som blir gravid.

Back
Topp