Sjansen for ny prematur fødsel?

Stolt mamma

Forumet er livet
Septemberbarna 2019
hei

Har en sønn på litt over et år som ble født i seteleie i uke 36, han var i overkant av 2 kg. Hadde ligget under gjennomsnittet på vekstkurven hele veien. Jeg hadde vært dårlig med kvalme og oppkast hele svangerskapet. Ingen kunne si noe med sikkerhet ift hvorfor det ble prematur fødsel, men legen mente at lite matinntak og litt lite fostervann kunne være grunnen. Er nå gravid i uke 30 med nr 2, en veldig ønsket lillesøster. Svangerskapet har vært helt likt denne dagen, lite mat og mye stress og oppkast. Lillesøster følger samme vekstkurve som storebror og min vekstkurve har gått nedover. Ligger på -3 kg fra startvekt (er tynn i utgangspunktet). Kjenner at jeg begynner mer og mer å bekymre meg for ny prematur fødsel. Ønsker å øke vekten hos både meg og lillesøster, men ikke så leyy... Følges tett opp på sykehuset og de er ikke bekymret for lillesøster, men for min helse og manglende vektoppgang. Er det noen av dere som har født prematurt en el flere ganger pga lavt næringsinntak hos mor?
 
Er ikke slikt her.. La på meg greit, og babyen min var stor..
Men..! Jeg fødte prematurt 35+4 med første, uten at noen kunne si hvorfor. Nå er jeg 36+5, uten fødsel enda. Så.. Selv om det skjedde første gang, MÅ det ikke nødvendigvis skje igjen.. (nå kan jeg jo fremdeles få litt prematurt, men.. Ikke langt unna 37 uker nå..)

Uansett veldig godt du blir tett fulgt opp [emoji173]️
 
Jeg ble forklart så fint at hvis det ikke finnes noen spesiell grunn til den premature fødsel, så anses det som unikt for akkurat det svangerskapet :) Om det finnes en forklaring, som kan gjenta seg, så er gjerne risikoen høyere.

I forhold til små babyer, så er det aller aller viktigste at de følger egen kurve. At det ikke stagnerer, da det kan tyde på svikt i morkake. Noen barn er og genetisk små, og i utgangspunktet skal ikke matinntak ha aller mest å si i forhold til barnets vekt ved fødsel.

Det kan dog kanskje være slik at når du er veldig dårlig, så sier kroppen at nok er nok. Kroppen har en unik evne til å skulle "rydde opp" og "rette opp", så sånn sett kan kanskje dette være en grunn som du nevner selv :)

Skulle det bli prematur fødsel så finnes det mange fordeler ved å bikke uke 30, og deretter uke 34 :) Det går som regel veldig bra, selvom de er små. Lite forstervann kan selvsagt også muligens spille inn.

Hva mener jordmor og sykehuset?
 
Takk for svar. Jeg er i utgangspunktet genetisk disponert for små babyer og babyen i magen vokser i henhold til sin kurve selv om jeg har gått ned i vekt og begynner å bli litt skrantete. Hadde en litt traumatisk fødsel sist med en livløs liten baby og overføring til nyfødt intensiv i full fart. Kjenner at bekymringene for at det samme skal skje igjen øker etterhvert som ukene går og dette svangerskspet forløper helt likt som sist. Legen på sykehuset sier at jeg har noe forhøyet risiko for prematurfødsel igjen pga tidligere prematur fødsel, men at det ikke er noen overhengende fare akkurat nå. Problemet er at det samme sa de sist og det ente i prematur fødsel. Tørr derfor ikke helt å stole på legen
 
Takk for svar. Jeg er i utgangspunktet genetisk disponert for små babyer og babyen i magen vokser i henhold til sin kurve selv om jeg har gått ned i vekt og begynner å bli litt skrantete. Hadde en litt traumatisk fødsel sist med en livløs liten baby og overføring til nyfødt intensiv i full fart. Kjenner at bekymringene for at det samme skal skje igjen øker etterhvert som ukene går og dette svangerskspet forløper helt likt som sist. Legen på sykehuset sier at jeg har noe forhøyet risiko for prematurfødsel igjen pga tidligere prematur fødsel, men at det ikke er noen overhengende fare akkurat nå. Problemet er at det samme sa de sist og det ente i prematur fødsel. Tørr derfor ikke helt å stole på legen

Jeg forstår godt at du er redd, og at opplevelsen du hadde sist ikke hjelper til [emoji171] Desverre er slike ting mer normalt ved premature fødsler, enn ved terminfødte barn. Det er klart at man ikke ønsker å gjennomgå det en gang til. Det kan oppleves ganske så skremmende. Jeg håper du får gå lengre denne gangen, og at de gir deg god oppfølging siste ukene :)
 
Da har jeg vært på kontroll hos legen. Nye 0,5 kg ned dessverre :hungover:, men babyen hadde vokst etter sin kurve og ser ut tilå spise godt "av meg". Det eneste legen bemerket var at babyen ligger med hode langt ned i bekkene. Hos flergangsfødene var visst det uvanlig så tidlig. Legen mente at det kunne være et tegn på mulig prematur fødsel. Ny time om 2 uker. Noen her inne som har hatt babyer langt nede i bekkenet tidlig?
 
Da har jeg vært på kontroll hos legen. Nye 0,5 kg ned dessverre :hungover:, men babyen hadde vokst etter sin kurve og ser ut tilå spise godt "av meg". Det eneste legen bemerket var at babyen ligger med hode langt ned i bekkene. Hos flergangsfødene var visst det uvanlig så tidlig. Legen mente at det kunne være et tegn på mulig prematur fødsel. Ny time om 2 uker. Noen her inne som har hatt babyer langt nede i bekkenet tidlig?
Min lå trøsket så langt nedi bekkenet som fysisk mulig i uke 32. Flergangsfødende. Hun klarte knapt finne tak i hodet på ham med ulapparatet..
Ingen fødsel enda, 37+5 nå.
(Ble ingen ny prematur her, altså ;) )
 
Så godt å høre Lillafrosk. Gjenner at jeg blir litt småparanoid når det kommer til symptomer. :nailbiting:
 
Så godt å høre Lillafrosk. Gjenner at jeg blir litt småparanoid når det kommer til symptomer. :nailbiting:
Ser den altså. Men det er godt mulig det går lengre enn forventet likevel! Jeg forventet aldri jeg skulle komme såå langt (38+0 i dag), og har nå rukket å bli driiiitlei...
 
Det skjønner jeg godt. Er 31 uker i morgen og begynner å bli passe lei selv :yuck: men bedre at jeg er lei enn at babyen kommer nå. Fått pakkey fødebagen i dag. Greit å være klar. Sist måtte min far pakke den mens jeg (og samboer)lå på føden - ikke helt optimalt for å si det sånn (selv om jeg var imponert over pakkingen)
 
Det skjønner jeg godt. Er 31 uker i morgen og begynner å bli passe lei selv :yuck: men bedre at jeg er lei enn at babyen kommer nå. Fått pakkey fødebagen i dag. Greit å være klar. Sist måtte min far pakke den mens jeg (og samboer)lå på føden - ikke helt optimalt for å si det sånn (selv om jeg var imponert over pakkingen)
Smart å pakke tidlig. Her måtte mannen pakke. Fikk med strømpebukse, genser og penkjole.
 
Hahahaha :joyful: jeg fikk heldigvis en pysjpukse (+en trang olabukse) og noen topper (de var ikke helt ammevennlige, men de kunne ihvertfall brukes).
Første dagen på sykehuset etter vannavgang måtte jeg overflyttes til et annet sykehus pga nfi ble stengt grunnet smitte.
Jeg reiste i kjole, og så fant jordmor noen gråstrikket knestrømper. Tro om jeg følte meg lekker da ambulansen kom for å frakte meg. Angrer på at jeg ikke fikk jordmor til å ta bilde
 
noen som har opplevd regelmessige kynnere uten at det har hatt noen modningseffekt?
Hatt mye regelmessige kynnere i dag (er 31+5) og litt små paranoide meg ser for meg fødsel rett rundt hjørne :sorry:
 
noen som har opplevd regelmessige kynnere uten at det har hatt noen modningseffekt?
Hatt mye regelmessige kynnere i dag (er 31+5) og litt små paranoide meg ser for meg fødsel rett rundt hjørne :sorry:
Hadde dette av og på siden uke 17. Hadde ingen virkning før uke 29, men da var de litt annerledes og jeg ante ugler i mosen. De var ganske like kynnerene, men smertene var endret noe. Hvordan går det nå?
 
Hadde dette av og på siden uke 17. Hadde ingen virkning før uke 29, men da var de litt annerledes og jeg ante ugler i mosen. De var ganske like kynnerene, men smertene var endret noe. Hvordan går det nå?

Var på ny kontroll i går. Legen mente at så lenge de stoppet av seg selv etter relativt kort tid er ikke fødsel nært forestående, men at de vil ha en innvirkning på modningsprosessen. Babyen hadde ikke vokst så mye som ønskelig siste to uker og min form har blitt gradvis dårligere. Avtalte med lege ny kontroll om to uker, er da i uke 34, og hvis babyen fortsatt vokser dårlig og min form ikke bedrer seg vurderer de å ta babyen ut.
 
Var på ny kontroll i går. Legen mente at så lenge de stoppet av seg selv etter relativt kort tid er ikke fødsel nært forestående, men at de vil ha en innvirkning på modningsprosessen. Babyen hadde ikke vokst så mye som ønskelig siste to uker og min form har blitt gradvis dårligere. Avtalte med lege ny kontroll om to uker, er da i uke 34, og hvis babyen fortsatt vokser dårlig og min form ikke bedrer seg vurderer de å ta babyen ut.
God bedring [emoji173]
 
En liten oppdatering fra meg. Var på ny kontroll i dag, 2 uker siden sist.Er 34+1. Babyen viste gode trivselstegn, MEN har hatt et økende vekstavvik fra -13 % for 2 uker siden til -20% i dag. Vekta mi har også godt feil vei (dog ikke mye). Fikk beskjed om at situasjon nå er stabil og babyen ser ut til etter forholdene å ha det bra, men at dette ikke kan fortsette. Fått nye tabl mot kvalme + tabl mot halsbrann. Håper virkelig at de gjør susen. Hvis ikke blir de sykehus innleggelse, noe absolutt ikke ønsker (selv om jeg selvsagt gjør det hvis jeg må). Fikk beskjed om at de vurderer å sette igang fødselen hvis vekstavviket øker til over -25%. Legen trodde dessuten at min historikk med tidligere prematur fødsel, da også med vekstavvik, og nåværende vekstavvik gjør at det går mot ny prematur fødsel uten å kunne være noe mer spesifikk. Kjenner at jeg er både redd og bekymret for babyen og min helsetilstand (en fødsel krever mye energi og det gjør barseltiden også).
 
Back
Topp