Sjansen for levende fødsel

Hmm, hvordan kan den si 100% for levende fødsel fra uke 20? Det er jo dessverre statistikk som tilsier at det ikke er sånn. [emoji848]
Men sånn ellers kan det vel stemme :) :)

Les avgrensningene i dataene/fotnotene. De kalkulerer sannsynlighet for abort frem til uke 20. Deretter regnes det som tidlig dødfødsel (altså ikke abort). En del land opererer med andre grenser for senabort vs tidlig dødfødsel. Dette er altså risikoen for abort. Når man krysser uke 20 er man over i kategorien tidlig dødfødsel og dermed er risikoen for abort etter uke 20 lik 0%

Hmm, hvordan kan den si 100% for levende fødsel fra uke 20? Det er jo dessverre statistikk som tilsier at det ikke er sånn. [emoji848]
Enig, men selvom de sier "sannsynlighet for levende fødsel" tror jeg statistikken er basert på "sannysnlighet for spontanabort", og de skriver under at definisjonen av spontanabort, er de som hender før uke 20. Dermed har de definert det som at "sannsnynlighet for ikke spontanabort" = "sannsynligheten for levende fødsel".
Men jeg tror også den er basert på litt større generelle tall, for med små endringer i personlige detaljer utgjør det ikke stor forskjell.

Jeg reagerte på det samme, men er nok som Workaholic sier her, et definisjonsspørsmål.

Ja, i Norge er dødfødsel etter 22. svangerskapsuke. Men da skjønner jeg det litt mer. Jeg skal bare holde meg unna statistikk jeg, blir bare irritert fordi det ikke har stemt for meg tidligere.
Kjempefint om det kan berolige noen. [emoji8][emoji4][emoji1303]

Hmm kanskje jeg som er pessimist, men syns de tallene var litt for fine. Fikk beskjed om når jeg var i uke 7, så var sjansen for å miste 20 prosent.

Back
Topp