Sjansen for at det skal gå bra!

Enlitenspire

Flørter med forumet
Denne har jeg kopiert fra et annet terminforum, og det er to forskjellige tabeller med litt ulike tall, men jeg synes i alle fall den er fin å se på når bekymringene tar overhånd. Tross alt er sjansen MYE større for at det skal gå bra enn for at det ikke skal gå bra :) Og for hver uke som går er vi jo litt nærmere målet :)

Risiko for spontanabort
  • 25 – 30 % risiko fra unnfangelse
  • 15 % sjanse fra ca. uke 3
  • 8 % sjanse fra uke 6
  • 5 % sjanse fra uke 8
  • 2 % sjanse fra uke 9
  • mindre enn 1 % sjanse fra 12. uke
Sjansen for at det skal gå bra
5-8 uke 89,2% sjanse for at det skal gå bra
9-12 uke 93,8% sjanse for at det skal gå bra*
13-16 uke 96,3% sjanse for at det skal gå bra
17-20 uke 98,9% sjanse for at det skal gå bra
21-24 uke 99,3% sjanse for at det skal gå bra **
25-28 uke 99,8% sjanse for at det skal gå bra

*dersom hjerteaktivitet er påvist, er faren for abort enda mindre.


Bare et spørsmål. Jeg er 3 uker og 6 dager på vei i dag. Skal jeg da se på risikoen i uke 4 fra i morgen av, eller uke 5? Har forstått det slik at jeg i morgen er 4 fullgåtte uker og begynner på min 5. svangerskapsuke, stemmer det?
 
Last edited:
Du begynner på din 5. Uke ja, men er litt usikker på om du skal se på 4. Eller 5. Uke :)
 
Ååh! Dette var hyggelig statistikk! Jeg føler jeg går og kjenner etter hele tiden! Husker ikke dette her fra sist gang - hvor skummelt det hele er. Prøver å slappe av og tenke at ting er utenfor hva jeg kan gjøre uansett, om det går bra eller ikke. Den lille spiren ligger godt beskyttet der den skal uansett, men ja. Tenker og tenker;) Jeg er 3+6 idag selv! Moro! Er i fjerde uke, ja. I morgen - fire fullgåtte, femte svangerskapsuke :D
 
Når du ser på tabeller så tenk fullgådde uker. Da skal er du 4 +3 så se på den 4 uken.
 
Når du ser på tabeller så tenk fullgådde uker. Da skal er du 4 +3 så se på den 4 uken.

Hvorfor det? De aller fleste innen svangerskapsomsorg opererer jo oftest med der man er; sjette uke: 5-5+6. Seks fullgåtte: 6+0. Så fjerde uken er 3-3+6, 4+3 tilsvarer femte uke, fire fullgåtte.
 
Hvorfor det? De aller fleste innen svangerskapsomsorg opererer jo oftest med der man er; sjette uke: 5-5+6. Seks fullgåtte: 6+0. Så fjerde uken er 3-3+6, 4+3 tilsvarer femte uke, fire fullgåtte.
:thumright Jepp
 
Hvorfor det? De aller fleste innen svangerskapsomsorg opererer jo oftest med der man er; sjette uke: 5-5+6. Seks fullgåtte: 6+0. Så fjerde uken er 3-3+6, 4+3 tilsvarer femte uke, fire fullgåtte.

Ja det vet jeg, men tenk heller fullgådde uker når du ser på en slik tabell.
Så har du "litt å gå på" om du skjønner?
Er en del som mister i når de er 9+3 feks da er de i uke 10 men tror de legges på statestikken for sjansen for SA/MA 9 uke.
 
Ja det vet jeg, men tenk heller fullgådde uker når du ser på en slik tabell.
Så har du "litt å gå på" om du skjønner?
Er en del som mister i når de er 9+3 feks da er de i uke 10 men tror de legges på statestikken for sjansen for SA/MA 9 uke.

Joda, fint å være "innenfor" særlig fordi man sjeldent har full kontroll over når el egentlig skjedde og når egget festet seg, men tabellene er ikke tenkt i fullgåtte;) Man må ikke regne med å miste, men anta at det går bra! Noen mister sent, men det er ikke _mange_. På slike forum som dette er det en del, men det er jo derfor disse statistikkene er så oppløftende! De aller, aller fleste mister ikke. Og de fleste som mister - mister før de egentlig ville fått positiv test og dermed merket man ikke noe til det. Mister man etter 9+0, mister man jo i uke 10?
 
Ok, jeg mista selv da jeg var 9 + 3 og hadde allerede da sedd hjerte slå på ul.
Så da er jeg vel en av de 2% som mista i uke 10 da :p
 
Hadde jo vært deilig om jeg allerede om en uke kan tenke at risikoen for abort er nær halvert! Er 4 fullgåtte i dag, altså 4+0, så om en uke er jeg 5+0 og da igang med den sjette svangerskapsuka om jeg har forstått det riktig...Så da er jo sjansen for at det skal gå bra 89,2% fra nå av da egentlig om en ser på den andre tabellen. Det er jo i såfall veldig oppløftende! :)


Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app


Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp