Sjalusi?

mammatilM&L

Elsker forumet
Min lille sukkerklomp på 13mnd er så slem med meg.. Han slår meg, med eller uten ting, å det hardt. Det er faktisk veldig vondt til tider. Prøver å si nei, å legge bort leken, men han gir seg ikke. Har også tatt hendene framfor ansiktet og grått, høyt. Han ble superredd første gangen men nå ler han bare.. Han slår sjelden sin far.
Er dette trass eller kan han være sjalu allerede? jeg er bare 11-12 uker gravid, så synes det er veldig tidlig med sjalusi, han skjønner jo ikke at det er baby i magen. Må få med det at han er veldig mammadalt også, jeg kan ikke gå på et annet rom å lukke døra, slik at han blir igjen sammen med pappan sin. Da blir han hysterisk!! Skriker å hyler til jeg kommer tilbake, å roer seg ikke før han kommer opp i fanget mitt å får kos.. Slitsomt til tider.. Skulle ønske jeg kunne gå på do alene når barnefar er hjemme..

Hehe sånn er min også. Tror det er fordi jeg er den snille og pappaen er den strenge. Fryktelig mamma dalt.......

Tror nok ikke det er sjalusi, nei. Er nok heller en fase. Lykke til-håper det er en kortvarig fase!!!!

er nok bare en fase. gå på do å lås døra når far er hjemme!! han er inne i en periode med sterk tilknytnigsbånd til dere som foreldre, så det er helt naturlig;) men ta deg noen turer ut uten barnet, så far&barn får tid sammen, og du får en pause fra mammarollen:)

Han skjønner ingenting av at du er gravid enda, så det han gjør er ikke pga sjalusi. Datteren min gjorde ikke sånt da hun var så liten, men kan av og til kaste leker rundt seg og si "nei" når hun ikke vil noe. Hun forstår heller ingenting av at mamma har baby i magen, og det hadde jeg ikke regnet med heller. Hun er 10 mnd eldre enn din gutt.
Du må bare sette grenser for adferden hans slik du ville gjort uansett, jeg mener du ville stoppet han fra å slå deg med leker om du ikke var gravid også, det er ikke bare for å beskytte fosteret. Og det er bedre om du stopper han og sier med ord at "mamma får vondt når du slår, sånt må du ikke gjøre". Viss du gråter (eller later som du gråter?) får han jo en stor reaksjon, og det er nettopp det han er ute etter. Han lurer på hva som skjer når han kaster ting på deg. Stopp han, si at dette er ikke greit, evt ta fra han lekene han kaster, evt ignorer tilløp til bøll viss han ikke erkommet helt i gang, eller avled og få han over på mer konstruktiv lek. :)

Håper fasen går over snart!
Det er ikke så enkelt å vite hva som er rett å gjøre, noen ganger funker det, andre ikke. Nå har jeg tatt bort tre av lekene som han slår mest med, å det har redusert slåingen ganske mye :)
Virker som han blir mer oppspilt når han får en reaksjon fra meg ja, så skal slutte med det.
Det er ikke det at han gjør slemme ting før han slår, han bare kommer på at han skaø gjøre det, virker det som. Ingen forvarsel på at det skjer :/
Prøver å vise han andre leker å leke med når han slår, om det ikke går over, så reiser jeg meg å forlater rommet. Begynte med det i dag :P Så får se om det virker å går over etter hvert :)

fortsett m d:) funker ofte veldig bra å overse/ignorer dårlig oppførsel, for ingen oppmerksomhet er jo det verste disse små kan oppleve ;)

Er nok det som jeg tror kommer til å fungere, akkurat nå. Kanskje begynner jeg med noe nytt om en stund om det ikke er bedring.. Som mor må jeg nok prøve å feile mange ganger enda, han er jo bare 1 år, 17år å prøve å feile på :P Håper jeg gjør noe rett å da :)

det gjør du nok;) d er best å holde seg til en metode å ikke bytte ofte, da blir de jo bare usikre.. men du har mye å glede deg til i årene som kommer også, såeh bare å bite tenna sammen^^ har nemlig oppdaget at trassalderen er superfestlig her i huset;) jihaa..

Back
Topp