Sjalu kjæreste?

Lille meg 90

Glad i forumet
Min samboer er blitt veldig rar i der siste. For hver gang det plinger i tlf min så sier han hvem fikk du mld hos. Han skal vite hvem det er, hva personen skriver og hva jeg svarer. Når han e på bade så bruke han plutselig å åpne døren fort. Hvis jeg sitter på tlf så spørr han hva jeg gjør. Han spørr for hver gabg jeg er på tlf om hva jeg gjør. Jeg har sagt til han at han må stole på meg. Han svarer at han gjør det. Men det virke ikke sånn. Vi prøver å bli gravide igjen. Så trudde han ville roe seg da. Men det gjør han ikke. Hva kan jeg gjøre? Dette er så slitsomt.
 
Min erfaring er at den som tror andre har noe å skjule, skjuler noe selv.

Jeg hadde ikke orket å leve i et slik forhold, det er så innmari slitsomt å skulle stå til rette for alt man gjør, til enhver tid. Det hadde mannen fått beskjed om også.
 
Snakk med han. Finn ut hvorfor han er så usikker og/eller mistenksom. Det kan jo være det løser seg ved å snakke skikkelig sammen :)

Jeg er enig med personen over, hadde ikke orket å leve i et sånt forhold over lang tid. Alle mine beste venner er gutter, og jeg reiser på vennetur med dem både med og uten samboeren. Null problem, og sånn bør det også være i et forhold som er bygget på tillit.

Nå skriver du jo at du har merket en endring i det siste, så da ville jeg definitivt tatt det opp og snakket skikkelig ut om det. Mennesker kan bli usikre på seg selv dersom de f.eks har en dårlig periode, depresjon, utbrenthet eller lignende, og slik usikkerhet kan utarte seg som sjalusi.
 
Har han vært sånn før? Det kan også skyldes usikkerhet (fra tidligere dårlig erfaring) og/eller dårlig selvtillit.
 
Min samboer er blitt veldig rar i der siste. For hver gang det plinger i tlf min så sier han hvem fikk du mld hos. Han skal vite hvem det er, hva personen skriver og hva jeg svarer. Når han e på bade så bruke han plutselig å åpne døren fort. Hvis jeg sitter på tlf så spørr han hva jeg gjør. Han spørr for hver gabg jeg er på tlf om hva jeg gjør. Jeg har sagt til han at han må stole på meg. Han svarer at han gjør det. Men det virke ikke sånn. Vi prøver å bli gravide igjen. Så trudde han ville roe seg da. Men det gjør han ikke. Hva kan jeg gjøre? Dette er så slitsomt.


Jeg ville gått fra han... exen min var sånn, kontroll freak. Vi var sammen i over 10 år, å de siste 5 var helvette... nå venter jeg på saken skal opp i retten.. jeg har funnet meg ny og han er helt syk sjalu.. dukker opp på min dør, følger etter meg fortsatt
 
Det hadde jeg ikke orket. Hadde gitt han telefonen min en gang, bedt han gå gjennom og bli ferdig med det. Sjalusi er noe dritt, og jeg tror det er skikkelig slitsomt for den som er sjalu ogaå, men om det er sjalusi uten grunn mener jeg han må jobbe med det selv. Du kan jo ikke slutte p ha kontakt med resten av verden liksom.
 
Jeg elsker mannen. Vil jo ikke gjøre det slutt. Vi har et barn i lag, så er ikke bare bare å gjøre det slutt. Han ble rar når jeg begynte å gå ned i vekt. Ble verre når jeg fikk en venninne. Jeg har sagt til han tidligere at dette blir for slitsomt. Å hvis han ikke slutte med det, så vil han miste meg. Det nyttet ikke. Men vil jo ikke gjøre det slutt. Vil jo fikse dette
 
Dette hørtes vanskelig ut! Hvordan var han før? Har dette skjedd tidligere? Har dere vurdert en eller annen form for parterapi der noen kan hjelpe deg stille ham spørsmål om hvorfor han reagerer sånn? Hva med familievernkontoret?
 
Han begynte når jeg gikk gravid. Men ble mye verre når jeg gikk ned i vekt og fikk meg venner. Jeg har nevnt parterapi til han. Men det mener han e uaktuelt
 
Han begynte når jeg gikk gravid. Men ble mye verre når jeg gikk ned i vekt og fikk meg venner. Jeg har nevnt parterapi til han. Men det mener han e uaktuelt
Her ringer det mange alarmklokker dessverre. Er ikke bare å løpe når det er barn involvert, men familievernkontoret er nok rette veien å gå til å begynne med. Anbefales på det sterkeste. Det er ikke heldig for barnet deres å vokse opp i dette.
 
Han begynte når jeg gikk gravid. Men ble mye verre når jeg gikk ned i vekt og fikk meg venner. Jeg har nevnt parterapi til han. Men det mener han e uaktuelt
Han er sjalu ja. Redd for å miste deg. Jeg tenker at han får skjerpe seg og bli med på parterapi,ellers vil det jo skjære seg mellom dere. Han kan ikke både egentlig være årsak til problemene mellom dere gjennom sjalusi, og samtidig ikke ville gjøre noe for å fikse det. Han må bare gå med på parterapi. Du får si til han at dette krever du, for slik som dette kan dere ikke ha det.
 
Han begynte når jeg gikk gravid. Men ble mye verre når jeg gikk ned i vekt og fikk meg venner. Jeg har nevnt parterapi til han. Men det mener han e uaktuelt

Han ser deg vel som mer attraktiv nå, og i stand til å forlate deg. Du må ikke la dette få utvikle seg for mye. Du er verdt mer enn å måtte leve i et kontrollerende forhold.
 
Jeg forsøkte å leve med en slik mann. Trodde jeg kunne endre han, trodde han kunne endre seg selv. Trodde at fornuft og logikk kunne få han til å se virkeligheten. 5 helvetes år, med fysisk og psykisk smerte, så gikk jeg fra han og har aldri snudd meg tilbake. Slike mennesker er ren gift, og dessverre har jeg ingen gode erfaringer som tilsier at de magisk kan endre seg eller bli bedre. Tvert i mot. Det blir bare mer kontrollerende, og jo mer man motsetter seg jo mer konflikter blir det, som kan eksalere til fysisk mishandling. Det siste dere trenger er et barn oppi suppen, det vil ikke gjøre noe bedre.

Kom deg vekk, og finn en samværsavtale gjennom tredjepart.
 
Om ikke han vil møte på parterapi kan du jo dra uten han for samtale.
Jeg hadde bare ordnet en time, sagt når timen er og da kommer han om han er villig til å jobbe med sjalusien.
Det kan være vanskelig å ikke møte for han om dere har en time.
Jeg tenker ikke at dette forholdet er dødsdømt, mennesker kan endre seg på godt og vondt. Men er han ikke villig til å jobbe med seg selv og problemet, ja da er det værre.
 
Hadde ikke planlagt noen graviditet under slike forhold. Hadde ikke orket den sjalusien og dere bør løse problemet først. Et nytt barn fikser ikke problemer i forholdet
 
Jeg har erfaring med at slikt kan bedres. Men det kommer an på årsaken. Her var det dårlig erfaring fra tidligere forhold og lav selvtillit. Vi har sammen skapt gode erfaringer i vårt forhold og bygget opp selvtillit og har ikke slike problemer i dag.
 
Jeg har erfaring med at slikt kan bedres. Men det kommer an på årsaken. Her var det dårlig erfaring fra tidligere forhold og lav selvtillit. Vi har sammen skapt gode erfaringer i vårt forhold og bygget opp selvtillit og har ikke slike problemer i dag.
Å kor bra at dere klarte å fikse det. Håper å få overtalt han til å dra på parterapi
 
Back
Topp