Sjalu hund og baby - tips?

Preggolino

Andre møte med forumet
Vi har en valp/unghund som vil være 13 mnd gammel når baby kommer i hus.
Han er en livlig og glad hund med godt lynne, men viser tegn til å bli sjalu når jeg eller barnefar koser med hverandre, andre hunder eller venner.
Han viser ikke aggresjon, men bjeffer/presser seg imellom/hopper opp på fanget, og blir generelt oppmerksomhetssyk. :grommit

Har hatt besøk av 6mnd gammel baby hvor han ble veldig slitsom, mer enn i andre situasjoner. Forsøkte da alt fra avledning med godbiter, mating "fra babyen" i den grad det gikk, til å fjerne han fra situasjon (bur, som han ellers trives å være i)

Han får nok fysisk og mental stimuli, mat og oppmerksomhet.

Ser for meg at dette kan bli slitsomt ved amming bl.a.:rolleyes:Er det noen som har noen nyttige tips til hvordan vi kan presentere hunden for babyen og unngå mye sjalusi/masing? xsmile3

Han må lære seg å dele eller å ikke få oppmerksomhet hele tiden. Nå er han vel enebarn?
Vi har måtte lære hundene at de ikke får oppmerksomhet akkurat når det passer dem, og vi har passet på å gi dem oppmerksomhet hver for seg. Feks når valp kom i hus så måtte den eldre hunden noen ganger vente, men når vi senere ikke var opptatt av valpen så fikk den eldre ekstra oppmerksomhet. Nå er det lite sjalusi her i hus, men i starten var det litt jobb.
Har dessverre ikke barn, så kan ikke svare med tanke på det. Håpet her er at siden hundene følger magen så vil de fort innlemme barnet i flokken og forstå på sikt at de må dele med en til.

Veldig mange hunder går i mellom når to mennesker koser, ikke fordi den er sjalu men fordi det å stå så tett på hverandre for hunder er en truende adferd, og mange hunder vil da prøve å «løse opp» i situasjonen ved å gå imellom, og gjerne by opp til lek eller kos for å unngå slosskamp.

Når det kommer til masing så er det rett og slett trening som skal til. Hunder gjør det som lønner seg for dem. Oppnår de det de ønsker ved å klenge så fortsetter de med det.
Å lære hunden å bli liggende en plass når du ber den om det er gull verdt. Tenk gjennom hva du ønsker at hunden skal gjøre istede.

Jeg har en veldig kosete hund som helst vil sitte i fanget konstant. (Hun veier 26kg så ikke alltid like praktisk å ha i fanget). Setter jeg meg i sofaen er hun der med en gang. Men hun har lært at om jeg har mat, eller noe annet i hendene så legger man seg på avstand. Da lønner det seg ikke lenger å komme så nære, da blir hun heller belønnet for å ligge på avstand. Anbefaler å begynne å trene på dette i god tid før babisen kommer slik at det er godt innarbeidet innen den tid.

Tispen vår har den typen oppførsel. Når vi kom hjem med vår datter var vi grådig spent på hvordan begge hundene ville reagere ( hannhunden kom 1mnd før) Det vi gjorde var at eg satt med datteren vår på gulvet og min samboer hentet tispen først, hun fikk snuse på henne og vasket litt også var alt greit. Samme reaksjon på hannhunden. Nå er vår datter 3 år og har aldri vært noe sjalusi mellom henne og hundene. De leker fint og er bestevenner alle 3.

Har hørt at flere har tatt med tisse blei/klær babyen har brukt/teppe fra babyen før mor og barn kommer hjem så hunden(e) bli kjent med lukten og..

Vi har en tispe på snart 13 år som frem til september var vår «baby».
Hun har hele veien vist veldig tydelig st hun ikke liker barn og babyer (skjelving, knurring osv) så vi var veldig redde for hvordan dette skulle gå.

Men da vi kom hjem med babyen var alt greit fra første stund. Hun godtok henne som en del av familien med en gang og ser ut til å skjønne at dette er min «valp».
De første ukene var hun veldig fæl til å skulle passe på babyen om pappa eller noen andre holdt henne, men dette har gått seg til nå.
Hadde aldri drømt om at det skulle gå så fint :)

Vi inkluderte hunden i hverdagen med ny baby. Hun fikk være med på bleieskift, lukte på ting og babyen.
Men satte grenser for at det var når vi bestemte og inviterte henne til det. Det er veldig viktig at dere er de som inviterer hunden til tingene.
Eksempel:
Hvis hunden bare hopper oppi sofaen når den vil, så er det den som bestemmer.
Men inviterer dere hunden opp i sofaen, så er det dere som bestemmer. Du må huske at den babyen skal over hunden i rang, derfor bør dere sette grenser for at det er dere som bestemmer om hunden skal få holde på sånn eller ikke. Om hunden presser seg imellom så er det den som bestemmer. Og derav vil babyen bli under den i rang om dere ikke setter strenge regler før babyen ankommer.

Sett klare grenser for hunden. Be den gå å legge seg om den bryter seg mellom. Den skal alltid være nederst på rangstigen.. når du kommer inn i et rom skal du hilse på alle FØR hunden. Hunden skal føle st den er nederst.
En er ikke slem mot hunden fordi..

Vi inkluderte hunden i hverdagen med ny baby. Hun fikk være med på bleieskift, lukte på ting og babyen.
Men satte grenser for at det var når vi bestemte og inviterte henne til det. Det er veldig viktig at dere er de som inviterer hunden til tingene.
Eksempel:
Hvis hunden bare hopper oppi sofaen når den vil, så er det den som bestemmer.
Men inviterer dere hunden opp i sofaen, så er det dere som bestemmer. Du må huske at den babyen skal over hunden i rang, derfor bør dere sette grenser for at det er dere som bestemmer om hunden skal få holde på sånn eller ikke. Om hunden presser seg imellom så er det den som bestemmer. Og derav vil babyen bli under den i rang om dere ikke setter strenge regler før babyen ankommer.

Rang er vel litt udatert er det ikke?
En hund går i mellom for det kan oppfattes som truende adferd.
Har man lyst til å lære litt om hudens adferd anbefaler jeg å lese på talefot med hunden, der lærer man mye om hvorfor hunden gjør som den gjør. Og følger man litt med på hunden sin så kan man se at dette stemmer bra.
Er som en sier over her, en hund gjør det som lønner seg. Så la det lønne seg å ha egen plass, når du kommer hjem med babyen la hunden lukte og hilse. Inkluder hunden i livet deres, da blir det ikke sjalusi.
Skal man over på gamle metoden med rang, og hunden skal vite den er nederst, osv så vil man garantert få en sjalu hund ;)

Den adferden er veldig lett å høse opp, ved at man klapper hunden/ gir oppmerksomhet når de maser eller går imellom. I begynnelsen er det veldig søtt og man begynner å kose med hunden isteden for den andre.

Du må snu din adferd i situasjonen for at hunden skal bli mindre slitsom. Overse hunden, snu dere, knips den vekk om det ikke fungerer osv.
Jo mere du snakker og gir oppmerksomhet i situasjonen jo vanskeligere blir det.

Som med mennesker nå den lære at man ikke avbryter og hva som er høflig [emoji1]

Dette har ingenting med rang å gjøre, hunder går imellom for å bryte opp, enten pga noe er truende eller for å få din oppmerksomhet isteden for at den andre får det.
Det er som barn, står mor og prater med noen og barnet er vant til å få oppmerksomheten med å mase vil den fortsette med det.

Føler du beskriver hunden min i hovedinnlegget :p

Jeg var litt nervøs for at hunden skulle være veldig sjalu før babyen kom, men det har gått på skinner egentlig. Når vi kom hjem fra sykehuset gikk jeg inn først alene og hilste på hunden. Hadde også på meg klær som luktet av babyen, i tillegg til at mannen dagen før tok med klesplagg babyen hadde brukt og lot hunden lukte på den. Etter noen minutter kom mannen inn med babyen i bilstol. Satte den ned på gulvet og inviterte hunden til å komme bort å snuse. Hun var da i hundre, men var veldig forsiktig mens hun luktet på babyen. Ga henne et lite slikk på hånden også var det gjort :) Hun syntes babyen var kjedelig frem til ca 6 mnd da babyen begynte med fast føde og kastet ned mat. Når jeg ammet hendte det at hunden kom bort og la seg ved siden av, men forstyrret ikke.

Rang var da noe man var bekymret for i forrige århundre, hund er hund, menneske er menneske. Hunder er ikke dummere at de vet at vi er tobeinte og en annen art, og det burde vi og huske på :p Mye uheldig atferd handler om dårlig oppdragelse, dårlig mentalitet og eller lite/feil trim, ikke at bikkja tror den skal få være sjefen i huset :)

De fleste stødige bikkjer tar hensyn til småttinger som hører til i huset, det blir liksom noe annet enn besøk. Men det er lurt å ha på plass endringer i god tid, slik at hunden får tid til å bli vant med det. Hvis det skal bli slutt på hund i sofa/seng så begynn smått med det nå. Ta gjerne frem litt babyting så det er i hus :) inkluder hunden når babyen kommer, ikke dytt den vekk hver gang den nærmer seg babyen (bikkja har vel ikke pest :) ), og ellers bare fortsett livet som at det er den naturligste ting i verden :) Vi prøver å få til noen gode turer og aktiviteter slik som før, for en sliten og fornøyd hund finner på mindre tull og tåler rolige perioder bedre når de kommer :)

Her har det gått strålende! Hunden hadde oss alene til han var 5 år, men hadde ikke noe problem med familieforøkelsen :) Han og mini storkoser seg sammen :)

Back
Topp