Sjalu 2 åring...

Anissa

Betatt av forumet
Er det flere her som har 2 åringer i huset?
Hvordan forklarer dere at det skal komme en liten baby i hjemmet?
For noen mnd siden sa vi at mamma har baby i magen, da gikk hun rudt og trodde at alle hadde baby i magen, hun ,pappa og barnehageansatte :) Men for 6 uker siden fikk broren min en liten sønn, og søstra mi fikk en liten pike for 1 uke siden.
Det har vært mye babyfokus i min familie den siste tiden, og nå i det siste har hun sett et par babyer, og begynner å skjønne litt mer av hva det vil si at "mamma har baby i magen".  Nå reagerer hun med at hun har blitt en skikkelig baby!! Før var det en kamp å trille henne i vogna, for hun ville helst gå,  men nå skal hun ikke bare sitte i vogna, hun skal ligge og sove med teppe og smokk, for "hun er en baby"... videre liker hun ikke at jeg bærer en av disse nye nykomlingene, her om dagen prøvde hun å slå den nye kusina hennes da jeg bærte henne... Tør ikke tenke på åssen hun reagerer når jeg føder.. 
Flere som er i samme situasjon? Hvordan takler dere dette?  

Her har han ennå ikke forstått at det kommer en til. Men tror det blir annerledes når det er ditt barn. Så at det var samme reaksjon fra kusinene til min sønn når han kom til verden og moren holdt han. Tror nok de tenker litt anerledes når det er søsken men er jo aldri godt å vite og man må nok bare huske at selv om man får baby så har man en 2 åring som har vært alene og fortsatt trenger oppmerksomhet. Tror nok dette faller seg naturlig inn når man har født. Ellers kan man jo få hjelp på helsestasjon til å takle eventuelle situasjoner som måtte oppstå.

Vi har også en toåring i hus... >Dette har vi gjort så langt:

-vi snakker daglig om lillesøster som skal komme til sommeren.
-vi snakker om hva babyen gjør og hva vi gjør med babyen. Vi snakker om at babyen gråter, må stelles på stellebordet, få mat fra mammas pupp og at vi alle skal kose mye med babyen etc...
-han får se på alt vi kjøper til den lille, være med å vaske det og legge det bort.
-han får kose så mye han vil med magen. Elsker å legge kinnet mot magen og snakke med henne gjennom navlen. Han liker også å smøre magen min med krem.
-vi snakker også mye om andre babyer og han har truffet og kost med flere. I bhg er den ei utenlandskdame som kommer på besøk dit med sin 3 mnd gamle baby noen timer i uken. Det syns han er kjempekoselig.
-så med andre ord så prøver vi å involver han så mye som mulig, det er jo hans baby, også

Er bare på et område vi har litt problemer............................. han vil hun skal hete Pippipp, Vi voksne er ikke heeeelt enig i det.....

Min er bare 19mnd men han skjønner ganske mye... Litt sjalu er han, han er ikke fangbarn, men da pappan holdt den nye unkelungen sin så prøvde han å sete seg oppå babyen!:p men ellers så er han veldig opptatt av at det er baby i magen.. Ofte å løfter på toppen min og sier "hei" eller "baby borte".... Og om vi ser en baby så er han kjapp og skal fortelle at mamma har baby å.. Da sier han "mamma baby åå!" åsså tar han meg på magen... Veldig spennt på hvordan han reagerer når babyen faktisk kommer... Gjorde også klar vugga i stua for noen dager siden, tenkte vi kunne venne han til litt babyting overalt, han er å "leiter" etter babyen i den... Vi har forklart han hva som skal skje så godt vi kan, og mange ganger.. Har også forklart at vi kommer til å være like glad i han selv om det kommer en baby til... Han har også den siste uka gått ifra å kalle seg selv for baby til å bruke sitt eget navn når han snakker om seg selv..:) så som sagt, virker som han skjønner godt, så får vi bare se hvordan det går!:) litt sjalusi blir det nok!:)

Vi har også en 2 åring i hus. Er veldig spent på hvordan det blir når veslejenta kommer. Vi prater mye om babyen som skal komme, og at hun skal få være med å hjelpe mamma og pappa med babyen. (er opptatt av å hjelpe til med alt mulig for tiden) Være med å skifte bleie, gi kos osv. Hun selv går rundt med en bamse inni genseren sin og sier at hun har baby i magen. Vi har endel venner som har fått baby de siste 3 mnd, så hun vet veldig godt hva liten baby er men det spørs om hun helt skjønner at babyen vi skal få skal være hos oss HELE tiden ;o)

Tenkte at hun skal få være med på endel av forberedelsene når vi skal finne frem klærne etter henne, vaske dem og legge dem sammen. Gjøre klar vogna, finne babysetet til bilen osv. Også skal hun få være med å kjøpe inn en liten bamse eller kos som lillesøster skal få.

Ellers får vi gjøre så godt vi kan mtp å fordele oss slik at vi begge får tid sammen med henne også, at ikke alt dreier seg om babyen. Det går nok fint!

Vi har kjøpt en fin bok som heter "bayen vår" og den leser vi i når han er interessert.. 
Hittil er han mest opptatt av at babyer gråter og når babyer gråter så må de få låne en smokk. 

vi har snakket om at jeg har en baby i magen og han har til tider vært ganske uinteressert og skiftet tema "se på Audiiii'en da mamma"..
men nylig gav han plutselig magen en skikkelig bamseklem og kyss, og bretter opp genseren for å se på babymagen. Men han virkelr ikke så veldig sjalu eller opptatt av det egentlig. 

Vi tenker å begynne å forberede han men man må jo også ta det litt som det kommer, noen er mer sjalu enn andre. Er jo naturlig at det blir en stor omveltning og da må vi som foreldre være tilstede og ta det som kommer tenker jeg.. 

Tenker at alt ikke skal handle bare om babyen når han/hun kommer, men fortsatt ha tid til egentid med storebror og prøve ha så normal hverdag som mulig! 
Så får vi se da.. er mange storesøsken som blir babyer igjen, men tror ikke det er noe vits i å gjøre så mye ut av det! Og hvertfall ikke så sånn som at "nå er du storebror (ev storesøster), så nå kan du ikke/skal du ikke.." osv.
For de er det absolutt ikke noe de har valgt å bli selv! 

Lykke til alle sammen - dettte går nok heeelt fint skal vi se:) 

Vi har en gutt på 2 1/2. Han er opptatt av magen, og vi prater om den når han tar initiativ til det. Han vet at hun skal hete Jenny og passer så godt på henne "kosa Jenny" sier han og drar opp genseren min. Han både kysser og stryker. "Det er min Jenny"..

Er spent på hvordan det blir når hun kommer ut i verden, men akkurat det kan vi ikke vite.. får ta det når den tid kommer.

Vi leser denne boken og han har blitt så glad i den. Refererer da personene i boka til oss, så for han er det Jenny, mamma og pappa + han selv som er i boka. "Lesa Jennyboka" sier han, og det er spesielt på kvelden før han sovner. Den er morsom og fantasifull..anbefales emoticon

Lykke til alle.. (inkludert oss)

Her var det mange gode svar, tusen takk alle sammen. Tar med meg alle tips! Vi får rett og slett bare ta det som det kommer, viktigst er det at store søster/bror ikke nedprioriteres når bebisen kommer.

Snakkar om kva som vil skje, og legg mykje vekt på at denne bebisen kjem til å sove, gråte, bæsje, ligge i vogna osv. for å ikkje skape forhåpninga om ein leikekamerat. So får vi sjå kva som skjer!

Eg og må berre anbefale den boka! Den er hærlig for store og små!

Kva har mamma i magen sin?  "En bebi, den hoppa tjampoline og pisa popcorn ;)"

Back
Topp