Sjåfør med rier

Andre gang

Forelsket i forumet
Jeg hadde en diskusjon tidligere i helga angående det å kjøre bil når fødselen har startet. En veninne sier at det er ulovlig å kjøre selv med rier, men kunne ikke finne noen lovtekst som understøttet dette.

Jeg mener at dette ligger under nødverge, altså at "må man så må man".

Er det noen som vet sikkert hva lovverket sier om dette og som gjerne har en link til aktuell lov?

Aner ikke hva lovverket sier men jordmor anbefalte meg iallefall å la det være... Ikke at det var nødvendig..
Ringer glatt drosje eller får ordna ambulanse hvis behov.
Ville ikke møtt meg selv i trafikken med rier :)

En liten dytt kanskje emoticon

Det ligger vel ingen spesiell lov mtp graviditet, men det er jo en lov som sier man ikke skal sette seg bak rattet om man kjenner seg i dårlig form og kan være til fare for andre trafikanter samt seg selv.

Og med rier da er man VIRKELIG i dårlig i form og absolutt ikke egnet for bilkjøring.

Jeg hadde aldri klart å kjøre med rier ihvertfall.. er en fare for trafikken da altså

Jeg kjørte selv til føden... Med rier... (og vannet hadde gått...)

Men nå skal det sies at det var heeelt i starten, og svake rier. Min første fødsel, og jeg følte jeg hadde god tid, kontroll og egentlig lite vondt.. (mer som regelmessig kynnere)

Hadde jeg hylt, skreket og vridd meg i smerte, så hadde jeg såklart ikke kjørt..

Men mener at man skal være rimelig ille ute før man kan beskytte seg av nødvergeloven... Sånn typ at man er laaaaangt inne i skauen, ikke har tid til å vente på taxi, ambulanse, eller få fatt i en nabo eller andre til å kjøre... Og skal vel helst stå om livet da...

Men tror mange andre her har rett i at man skal være "i form" for å kjøre.. men tror den loven er rimelig "vag" og det går på skjønn... En trøtt sjåfør kan være like farlig som en full sjåfør... Men tror ikke det finnes en bestemt lov som sier at kvinner med rier ikke har lov å kjøre bil...

Fant noen ut av det? :D

Den er litt vanskelig å svare på for det er jo egentligt ingen spesifik regel på akkuratt det, men man kjenner selv form og tilstand man er i før man setter seg bak rattet, er man i såkalt "grei" form og klarer å takkle riene og at det ikke er snakk om så veldig lang kjøring så hvorfor ikke, men er man skikkelig dårlig form og takkler ikke riene godt, bør man helst holde seg vekke fra fører setet!

Når vi bestemte oss for å reise til sykehuset klarte jeg knapt å sitte oppreist i passasjersetet, så ville nok satset på å finne en annen løsning på å komme seg til sykehuset. Kunne sikkert ha reist inn tidligere da riene såvidt startet, men da hadde jeg sikkert blitt sendt hjem fordi det var for tidlig i fødselen.

Back
Topp