Sittende baby

Lillfisen

Glad i forumet
Litt inspirert av diskusjonen om hoppehuske osv.. Jeg lurer hvordan dere gjør det med baby og sitting..? Vi har til nå vært knallharde på at frøkna ikke skal sitte (på fang o.l.) . Hun liggesitter litt i babygym, og inntill oss sånn at du lener seg bakover mot oss. Men alle rundt meg "maser" om at nå må jeg begynne å lære henne å sitte.
Er det riktig ? Jeg trodde liksom at de ikke skulle sitte før de kunne sette seg opp selv??  [8|]

Lurer egentlig litt på det samme. Her "sitter" ho på fanget, ho vil ikkje ligge/liggesitte (nysgjerrige lille jenta[:)] ), men har hørt at dei ikkje skal sitte så mykje før dei kan sette seg opp sjølv..

jeg fikk beskjed om at det var ok å sitte i fanget litt nå og da. men at jeg ikke skulle bygge opp puter ol. rundt henne for at hun skulle sitte selv. [;)] 2 av mine venninner har "pushet" på for å få barna til å sitte, og det har endt opp med at de ikke krabber på "vanlig" måte men de er rumpe akere, kan jo være tilfeldig, vet ikke...

ORIGINAL: miamilla

Lurer egentlig litt på det samme. Her "sitter" ho på fanget, ho vil ikkje ligge/liggesitte (nysgjerrige lille jenta[:)] ), men har hørt at dei ikkje skal sitte så mykje før dei kan sette seg opp sjølv..

Mi vil heller ikke ligge/liggsitte,men helsesøster sa d va helt greit for d er jo de selv som sitter bare at vi ikke kan slippe dem enda...Ho drar seg hvertfall opp i sittestilling selv(ikke fra liggende da altså men) så da får ho lov å sitte sånn[:)]

ORIGINAL: Tonje Catrinee

Oiii, her sitte han ganske mykje. [&:] Han blir sint om han ligge for lenge.

han bare gnur å gnur om han må sitt-ligge i fanget.

ORIGINAL: tistin85

min vil bare sitte han...
han hyler bare ellers!

men holder du han oppe da eller sitter han selv?

hehe har lyst å si :Alt med måte, igjen.. men er redd for å starte en diskusjon [:D]
Men om man er flink til å variere ..[:)]

Det er helt ok å sitte på fanget i moderate mengder [:)] Det man ikke skal gjøre er å sette opp babyen støttet med feks puter (på gulvet feks) før han/hun kan sette seg opp selv [:)]

Ifølge fysioterapeuten på helsestasjonen så er det ok at de sitter på fang, men man bør ikke la et barn sitte på gulvet e.l før det lærer seg å sette seg opp selv. For det første blir det en veldig ufunksjonell stilling om barnet blir satt på gulvet, da det ikke vet hvordan det skal komme seg ut av sittestillingen, og det ofte ender opp med å velte over og slå seg. I tillegg er det en naturlig del av utviklingen at barnet lærer å sette seg opp etterhvert som muskulaturen er sterk nok, om det får sitte før, så er ikke dette gunstig, da ryggen blir overbelastet [;)]

Jeg spurte om dette på helsestasjon fordi min lille helst vil sitte eller stå... hu sa at det var greit så lenge de hadde nok støtte... altså at dem sitter på fanget er ikke farlig om du støtter babyen.... hvis du skjønner :P det høres jo veldig logisk ut og...

ORIGINAL: [Malin]

Det er helt ok å sitte på fanget i moderate mengder [:)] Det man ikke skal gjøre er å sette opp babyen støttet med feks puter (på gulvet feks) før han/hun kan sette seg opp selv [:)]

når snuppeluret sitteligger på fanget mitt så sette hun seg opp av seg selv, det kan du se her: http://www.youtube.com/watch?v=8aBIYvbX6K4 .

det er jo en stor forskjell på det og å bli satt opp, dette er jo den naturlige utviklingen de snakker om - hun lærer å sette seg opp selv. og det er vel det de skal - "ikke sett dem opp før de klarer å sitte selv" og slik som dette øver hun selv på sittetrikset.

ORIGINAL: tistin85

min vil bare sitte han...
han hyler bare ellers!

samme her...hvis jeg prøver å ha henne liggende, så kommer hun seg opp i sittende stillig selv likevel.. og sånn fortsetter det om jeg prøver å legge henne tilbake igjen!

ORIGINAL: MariaKA

når snuppeluret sitteligger på fanget mitt så sette hun seg opp av seg selv, det kan du se her: http://www.youtube.com/watch?v=8aBIYvbX6K4 .

det er jo en stor forskjell på det og å bli satt opp, dette er jo den naturlige utviklingen de snakker om - hun lærer å sette seg opp selv. og det er vel det de skal - "ikke sett dem opp før de klarer å sitte selv" og slik som dette øver hun selv på sittetrikset.

aha! jepp, samme her, hun gjør akkurat slik.[:D]

Enig med dette å ikke bygge opp puter, her sitter han greit om jeg holder han i hendene... Men er jo maks ett min, og han kan sitte i fange mitt mens jeg holder godt på han, og han liggesitter masse, han synes det er kjempe stas å komme opp.. og liggesitter han i rett høyde, reiser han seg opp i sittende stillig selv, for så å "falle" fremover.. De må jo få trent på de mener jeg da, så alt med måte kanskje???[:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)]

Hun setter seg opp selv her. Hun er kjempesterk. Så jeg lar henne sitte i fanget mitt (støtter hun opp med hendene) så ofte som hun vil, ellers så blir det surmuling[8D]

her reiser hu seg også opp i sittestilling, så hu "sitter" jo litt :/ hmm.. Vanskelig[&:]

ORIGINAL: Linnimor

ORIGINAL: miamilla

Mi vil heller ikke ligge/liggsitte,men helsesøster sa d va helt greit for d er jo de selv som sitter bare at vi ikke kan slippe dem enda...Ho drar seg hvertfall opp i sittestilling selv(ikke fra liggende da altså men) så da får ho lov å sitte sånn[:)]

da vi var på 4mnd kontroll hos fysioterapeut fikk vi beskjed om at hun kunne sitte på fanget vårt, men å sitte oppstilt i høystol eller i sofa med puter over lengre tid enn noen minutter... hun sa at når de sitter på fanget så er det ikke problemer for barnet å sette seg bakover og slappe av når det blir slitent... i tillegg sitter de som regel ikke rett opp og ned lenge i slengen... 

Back
Topp