Siste måneden før fødsel

Annemor93

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Uke 37 (36+1)

Var til vekstestimering i går på grunn av sv.diabetes og lillemor målte midt på vekstskalaen. Helt normal stor baby :dummy1:
Det står skrevet i journalen 'Normalt stort foster på 58%' altså bare ca 8% over gjennomsnittet. Alt innenfor 20% er visstnok helt normalt så det var fint å høre.

Beregnet vekt uten hodemål (var litt vanskelig å få et godt mål av hodet siden hun lå så godt ned i bekkenet) - ca 2700g.
Med hodemål - ca 2800g

Skal selfølgelig ta det med en klype salt men om hun følger kurven sin blir hun heldigvis en normal stor baby ved fødsel. Puster lettet ut for det:smiley-ashamed004

_______________________________________


Fant denne tabellen for gjennomsnittsvekt: h2tp://www.nsfm.no/esnurra/4.php?tabell=BW prGA&action=Vis

GA oppgis her som dager i graviditeten. F.eks uke 36+0 = 252 dager.

For termindato, dag 280 sånn omtrent, vil en baby som ligger 8% over snittet veie 3546 x 1,08 = 3829,7 gram.

Så f.eks en baby som ligger 20% over gjennomsnittet på en baby ved termin ca 3546g (gutter pleier å veie ca 100g mer)

Da vil regnestykket bli
3546 x 1,20 = 4255,2
______________________________________

Skal tilbake for ny vekstkontroll i uke 39.

Ettersom jeg har kostholdsregulert sv.diabetes
og hadde noe høye fastende målinger ønsket de å få meg inn igjen neste torsdag (uke 36+6) for å vurdere om det blir nødvendig med medisiner de siste ukene, vi får se hva de eventuelt finner ut av.

Det jeg er mest bekymret for er faren for morkakesvikt ved å gå over termin. Jordmor sa at det var veldig lite komplikasjoner og fare når man klarer å kontrollere blodsukkeret med kostholdet, det er mer risiko når man må gå på insulin osv og det er derfor de ikke lar gravide i den gruppen gå for tett opp til termin eller over.
Fikk beskjed at foreløpig så blir det ikke noe endringer av planlegging av fødselen i form av å settes i gang eller annet rundt termin for min del. Mulig det blir annerledes om jeg skal ha medisiner de siste ukene?
Om ikke kan jeg gå på overtid helt til 14.Desember. Det blir lenge!
Må si at jeg håper det starter av seg selv lenge før det:angelic: men selvfølgelig, så lenge hun har det bra i magen og det ikke er noe farlig så har jeg ingen hastverk.

Så mange jeg har gått gravid samtidig med har allerede født de siste dagene, alle førstegangs og har født 1-2 uker før termin. Håper jeg er like heldig og slipper å gå over termin. Det er spennende uker fremover!

Noen som skal eller allerede prøver diverse ting for å få i gang fødselen?
 
Last edited:
Lite erfaringer. Men skal på modningsakupunktur i dag. Håper litt at det setter ting litt igang :)
 
Back
Topp