Siste kvil for dagen...

lilleklump

Elsker forumet
Januarhula 2014
Me har litt rutinar fra og til når det gjelde mat/amming, soving og tidspunkt. Me tar det litt som det kjem frå dag til dag, altså dagen er stort sett lik, men tider flyttar seg avhengig av når og kor lenge Oda sover frampå om morningen og i løpet av kvilane på dagen.
Det som er utfordrande er å få det til å klaffe med siste kvilen før kvelden. Tidligare har Oda våkna ca kl 1500 til nestsiste kvil, og hatt siste kvil ca kl 1630- 17(17.30). Me har no fjerna den siste kvilen for å få ho til å legge seg lettare på kvelden! Og jammen meg er det effektivt.
Utfordringen er å få siste kvil til å vare til ca kl 16, for ikkje å ha for mangen våkentimar til legging på kvelden. Ho holde ikkje ut meir enn ca 2- 2 1/2 time våken. Oda legge seg mellom kl 1830-1900.

Korleis er dekans "rutine" for siste kvil?
Og kossen får de alt til å gå opp??
Når legge de små seg?
Og kor lenge e de våken i slengen??

HelloKittyen skrev:
Korleis er dekans "rutine" for siste kvil? Vi har ingen rutiner for soving overhode, og ingen dager er like. Her gjør vi det veldig enkelt. Legger henne når hun virker trøtt, og så sover hun til hun våkner.
Og kossen får de alt til å gå opp?? Det går opp helt av seg selv heldigvis, hun har flott døgnrytme uten vår hjelp. Ikke mye hjelp i meg med andre ord. 
Når legge de små seg? Hun tar natten et sted mellom kl 20 og kl 22.
Og kor lenge e de våken i slengen?? Hun strekker det lengre og lengre, men maks 2,5 timer. Dersom siste middagslur er sen, så kan hun sovne for natten bare en halvtime etter at hun våknet fra siste lur.

Sukkertopp skrev:
HelloKittyen skrev:
Korleis er dekans "rutine" for siste kvil? Vi har ingen rutiner for soving overhode, og ingen dager er like. Her gjør vi det veldig enkelt. Legger henne når hun virker trøtt, og så sover hun til hun våkner.
Og kossen får de alt til å gå opp?? Det går opp helt av seg selv heldigvis, hun har flott døgnrytme uten vår hjelp. Ikke mye hjelp i meg med andre ord. 
Når legge de små seg? Hun tar natten et sted mellom kl 20 og kl 22.
Og kor lenge e de våken i slengen?? Hun strekker det lengre og lengre, men maks 2,5 timer. Dersom siste middagslur er sen, så kan hun sovne for natten bare en halvtime etter at hun våknet fra siste lur.

Jeg bare signerer.
For vi gjør det på akkurat samme måten

Korleis er dekans "rutine" for siste kvil? Her er det ingen rutine, han har i det sist sovet bare 1 1/2 til 2 timer tilsammen hele dagen. Men siste hvilen finnes et sted mellom 16.00 og 18.00. 

Og kossen får de alt til å gå opp?? Her går ingen ting opp, tar det dag for dag. :-)

Når legge de små seg? Har blitt en ganske så naturlig rutine at han sovner ett sted mellom 19.00 og 20.00 for natten.

Og kor lenge e de våken i slengen?? Han kan være våken i 1 1/2 til 2 timer før han begynner å vise tegn til å være trøtt. De dagene han nesten ikke sover så kan det gå 3 og noen ganger 4 (ikke ofte) timer mellom hver lur. Men da er han trøtt og grinete hele dagen.

Korleis er dekans "rutine" for siste kvil? Vi har fint lite rutiner :-P men tar dag for dag og hun sover når hun er trøtt :) vi også sliter litt med og få siste kvil te og passe, hun sover ikke lenge om gangen (max 1time), så prøver og drøye den siste hvilen til i 4tiden,men klarer jeg ikke det så tar hun seg en hvil utpå ettermiddagen,slik at hun våkner seeeenest halv6(da vekker jeg henne).
Og kossen får de alt til å gå opp?? Vi står opp somregel mellom halv7 og 8. så er hun våken ca 1,5t før hun trenger en hvil,som somregel ikke er lengre enn en halvtime. utifra det er det ikke annen rutine enn at hun får middag i 2tiden å kvelds i 6tiden,mellom her får hun fruktmos/youghurt og sover :-P siden hun sover så lite om gangen så er det ofte hun har 4hviler om dagen :-P
Når legge de små seg? hun legger seg 1900 blank :-P har prøvd og drøye det til halv8-8 i håp om at hun sov lengre om morgenen,men det funka aldeles ikke så da er det kveld 1900 uansett :-P de to siste kveldene har hun vært så trøtt at jeg har lagt henne 1830,og det har gått bra faktisk..
Og kor lenge e de våken i slengen?? alt fra 1,5t til 2,5t er hun våken i slengen :-P alt etter hvor mye oppmerksomhet hun får virker det som...er vi på besøk,og alle snakker og holder henne,så holder hun ut lenge :-P heheheh...

heheh.. når eg lese dekans svar høres eg ut som ein rutinefreak.. haha.. men eg e kje det altså ;)
Dagane her blir tatt som dei kjem, einaste nokelunde faste er grøt på morgenen, etter morgen amming i senga og stell på badet ( til ulike tider fra dag til dag..)
SÅ kviler ho når ho er trøtt, og i den lengd ho treng. Ho får grøt ca 1730, og prøve og legga ho ca kl 19, så eg får unnagjort litt husarbeid som eg ikkje tar på dagtid, når eg heller vil bruka tid med Oda ;) og til sosialt med sambo :)
Er berre denne siste kvilen eg ikkje får heilt til å "gå opp". Men kjekt og lese at fleire har det litt likt, at ein tar ting litt som det kjem!

Her er det ingen rutiner på det. Hun sover når hun vil og spiser når hun vil. Det blir vel kanskje naturlig noenlunde til samme tid hver dag når vi står opp til samme tid hver dag... men jeg ser ikke på klokka egentlig. Hun legger seg fast i 19 tiden.. og det styrer hun selv også.. Det har vel kanskje gått seg litt til... fungerer bra iallefall. Må ikke holde henne våken eller få henne til å sove. Hun tar power naps her og der, og en lengre hvil ved behov.... hun ligger og sover akkurat nå :)

Hele dagen går utifra hvordan natten har vært og når vi sto opp.

Men igjennomsnitt så stor vi opp 7-halv 8. Hun får mat og stell og blir med meg på trening.
Etter trening legger jeg henne litt, rundt 10.30. da kan hun sove alt fra 30 min til 2 timer.
Også sover hun gjerne en gang til i løpet av dagen. men jeg vil helst ikke at hun skal sove noe etter klokken 5.

enkelt og greit: Jeg legger henne i sengen sin når jeg ser at hun er litt trøtt. hun pleier bli litt grinete eller gni seg i øynene. Ca 2 ganger pr dag avhenigg av når vi står opp og hva vi gjør. Hun tar seg noen powernaps i bilstolen om vi kjører bil :) Begynner stell 18.30-19.00 og hun er i seng mellom 19 og 20.

Korleis er dekans "rutine" for siste kvil? siste kvil er kl 15.30 og da sover han ca 1 til 1,5time..ikke lengre en kl 17 da vekker jeg han
Og kossen får de alt til å gå opp??vi står opp 09 - 09.30,kvil kl 11.30 til ca 12.30 da er han våken til ca 15 - 15.30 kvil..så er det kvelds å kveldstell kl 18..er i seng til kl 19 ca
Når legge de små seg?han er i seng til kl 19 og er trøtt da,sovner selv da
Og kor lenge e de våken i slengen?? 2-3 timer

Back
Topp