Sinte unger

Guttemamma10og13

Gift med forumet
Eg lurer rett og slett på hvor sint deres barn blir? 
Når Sander blir sint så spenner han til ting, kaster de på gulvet, river ned fra bordet og slår evt oss om vi tar han vekk fra det han vil ha, f.eks fjernkontroller eller når vi skal skifte bleie og det ikkje passer han :P 
Han har skikkelig temperament! I perioder, dårlige perioder blir han rasende for alt og ingenting, f.eks om han må vente 10 sek før eg løfter han opp. Då hyler han og blir rasende. Men til vanlig blir han bare sint om han ikkje får lov til noe, f.eks gå ned i veien og gå tur eller få/gjøre det han vil på butikken. Då gir han seg relativt fort. I dårlige perioder kan ahn være sint lenge, 10-20 minutt også en liten pause også begynner han på an igjen. 

Og ett spørsmål til, hva gjør dere når de slår? Om de slår då. Vi sier nei og holder henda så han ikkje kan slå før vi slipper han og overser det viss han fortsetter då gir han seg som regel. Viss ikkje må vi si nei igjen og være strengere. Vi går kanskje litt vekk fra han og, så han skjønner at han taper på det. 

Vi har og en skikkelig sta nokk og sinna tagg;) han blir illsint å hiver ting rundt og tar tak i d han får tak i... Vi bruker faktisk timeout på han, og d virker... Setter han på en stol i hjørnet og sier der kan du sitte til du skal være snill gutt, hemmer han blir sint men d går fort over, og med en gang han sitter fint går vi bort og spør o. Vi skal få kos å om han kan være snill gutt nå.. Då e han somregel snill etterpå, å vis han tuller spør vi, skal du sitte på stolen, å da retter ha. Seg opp og oppfører seg faktisk :)

Forklarer altid hvorfor han må sitte der da:) når du slår må du sitte på stolen feks.

Det er ikke ofte jeg opplever Malin sint. Hun er ganske rolig av seg som person. Men hun blir fort lei seg da dakkar. Tårene kommer med en gang hun får et bestemt nei. Da kommer tårene og hun vil bare ha kos. 

Men innimellom så prøver hun seg på å slå. Har da bare sagt "Nei, ikke slå Malin. Bare kose. Det er au når du slår". Og da gjentar hun ofte det jeg sier "Nei. Bare kose mamma" kan hun si. Og hun husker det faktisk til neste gang. For hun kan gjøre tegn til å slå, men så sier hun "nei, bare kose mamma" også gir hun meg en kos samtidig som hun sier "mmmmmm".

Hun kan også våkne om morgenen med det utsagnet "bare kose mamma".  Så det er tydelig at hun har tenkt litt på akkurat det der. emoticon

Jeg opplever så og si aldri at han slår meg eller noen andre. Hvis han blir sint ( eller han blir heller fornærmet, men det går så fort over på en, to, tre) går det som regel utover lekene hans, dvs han kaster de på gulvet. Han er egentlig stille og rolig av seg, selv om han er glad I tøys og tull. Det er en god måte å løse det på slik som du gjør allerede, si bestemt nei og vise at det ikke er greit med både tale og kroppsspråk. Si at det gjør aua eller vondt og snakke om det. De er små, selvfølgelig, men de skal lære også, og det er sånn de gjør det.

Jenta vår har også temperament til de grader. Det har hun nok arvet etter meg, kan jeg tenke meg :p

Hun slår, sparker og er rett og slett en slem liten pike dersom hun er forbannet. Det skal heller ikke så mye til før hun blir det i disse dager, så jeg begynner å tro jeg kanskje har skjemmet henne bort litt? Hun kaster leker, slår ting ned fra bord/hyller/benk etc og sparker kanskje til det etterpå. Ellers å kaster hun bare ting langt pokker i vold! Heheh!

Syns det går greit hjemme, men når vi er ute blandt folk syns jeg det er litt flaut da. Var på peppes på Jessheim på tirsdag, og da gikk pizzaen vegg i mellom fordi hun ikke fikk ha på dressing selv. Haha!!

Jeg pleier å sette henne i sengen hennes, dersom hun er kjempe sint. Da tar det kanskje 2 minutter maximum før hun har roet seg, og er klar for å få en klem. Så hun forstår at sånne ting ikke er lov, sånn egentlig :)

Maria har et sont sinnahyl :) "AAAAAAARG!"  også gjeiper ho til oss.. og kommer med fingen i veret og sier NEI! til oss når vi irretesetter ho:) fakter ho begynte med etter ho begynte i barnehagen.
Ho kaster av og til leiker i golvet. men bare den ho har i handa da, og da ser ho også på oss med et son trassig men skyldig blikk:)
Eg pleier å la ho få utløp for sinnet sitt, så lenge ho bare roper og kaster en leike. da setter eg meg ned på gulvet til ho og spør "ferdig no??" enten får eg et NEEEI! eller så kommer ho å sutrende vil ha kos :)
Hender ho prøver å slå, men ho veit ho ikkje har lov så ho stopper som regel med handa i lufta og "truer" liksom. da bare sender eg ho et strengt, morskt blikk og som regel senker ho armen da..

Takk for svar, godt å høre at det er fleire stae unger med temperament. Selv om det ikkje er så gøy når det står på. 
Takk for gode råd ang. tilsnakk og rettleiing =) Eg syns det er kjempe vanskelig siden han er så liten, men de er jo ikkje så små lenger. Og det siste eg vil er at han skal bli en av de ungene som aldri får nei hjemmefra og som kommer på skolen og forventer at alt skal komme til de. De ser eg nok av 

Her slår han ikke, men klyper og klorer.
eventuelt lugger meg i håret. (han blir forvirret når e ropa au og sier strengt nei, mens venninnene mine lar han få lugge de selv om e sier nei og ber de om å ikke la han få gjøre det). (Må nok oppdra venninnene mine også)

Ellers så kan det fort gå noen leker og ting i gulvet hvess han ikke får viljen sin eller bi irettesatt.
Da får han et strengt nei av både meg og faren (når en av oss er ilag med han da) også blir han tatt unna området.
Han blir fort blid igjen, men fort sint også.

Ylva ble så sint i sted at det frådet av munnen hennes... Så ja, her er det stahet og vilje så det ljomer etter!

Har ikke bare 1 sinnatagg i dette huset, men to. Og Ronja Isolde begynte tidlig å vise temperament. Spesielt når hun må sitte/ ligge i ro (kle-på eller bleiesituasjoner) og det ikke skjer noe, eller om hu ikke får gjøre alt selv...Temperament ja... til de grader... og tror hun nok har det fra min side ja

Kjenner meg igjen Bettand! Hver morgen på badet er en kamp og den slutter ikkje før vi går ut døren, bare på grunn av stellet. Tiden før er han som regel super blid. Samme om kvelden. Men det må være tøft med to tette når de er sinte! Huff og uff! Men dere er flinke da :-) 

På den positive siden så får vi sterke, egenrådige unger =) (forhåpentligvis positivt og ikke ego-unger =P) 

Back
Topp