Sint på barnas vegne i dag

GonnaBee

Elsker forumet
Mailykke <3
Posta en status på Facebook, etter at jeg hadde bladd gjennom Pintrest og sett enda flere av disse DIY "teppe til å dekke vogna med" og pute til setebelter. Synes det er så trist at det spres slik uten at folk får vite at det er farlig.

Og så kommer reaksjonen: "Det meste går bra om man bruker sunn fornuft. Men hver sin smak/lyst/mening"..

Som om dette er noe jeg har funnet på selv, og reagerer på fordi jeg personlig ikke liker teppe foran vogna. Hadde det vært det hadde jeg gitt blanke blaffen. Og når jeg skriver det får jeg beskjed om å roe meg og ikke ta alt så personlig... For det handler jo om meg, og ikke om tryggheten til små babyer....

Blir faktisk sint jeg, og får nesten lyst til kutte ut slike venner.

Helt sykt av folk tar noe over der luften kommer inn til ungen.. Kan jo snu litt på det og forestille seg selv og ligge innesperret.. Skulle jo tro det sa seg selv at det ikke er noe lurt...

Sent from my iPhone using BV Forum

Synes det er mange som tenker slikt med rått/rå kjøtt også. "Alt med måte". Men tingen med det er at det er som russisk rulett, det kan gå bra, helt til en spiser en bit som inneholder den bakterien eller parasitten, en vet aldri om den ene biten en spiser er infisert eller ei. Og når konsekvensene er spontanabort, dødfødsel, døvhet, blindhet eller hjerneskade pga parasitten som setter seg i hode på babyen, så synes jeg ikke alt med måte holder. Leste en artikkel hvor de mente at 40% av kjøttet fra sau, geit og reinsdyr innehold den farlige bakterien. Syntes oddsen var høy til å spise det kjøttet uten å tilberede det skikkelig...

Helt forkastelig at folk skal oppføre seg sånn?! Skjønner godt at du blir provosert!
Det bør være mulig for folk å tenke litt på egenhånd også!

Jeg er helt enig i det med teppe foran vogna, men lurer på om egentlig det samme gjelder med myggnett/regntrekk også? Det er jo faktisk noe som de fleste anbefaler...

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Tepper slipper nesten ikke luft inn, men myggnett er jo full av små hull og er tynne slik at luft slippes inn, i tillegg holder de katter og insekt ute fra vognen, så det bruker jeg alltid. Når det gjelder regntrekk er jeg veldig kresen der, for det finnes de som har for liten åpning og liker absolutt ikke de laget av tykk plast, de "puster" ingenting og de blir klamt og dårlig luft i vogna. Bruker regntrekk kun om det blåser mye og regner.

Tepper slipper nesten ikke luft inn, men myggnett er jo full av små hull og er tynne slik at luft slippes inn, i tillegg holder de katter og insekt ute fra vognen, så det bruker jeg alltid. Når det gjelder regntrekk er jeg veldig kresen der, for det finnes de som har for liten åpning og liker absolutt ikke de laget av tykk plast, de "puster" ingenting og de blir klamt og dårlig luft i vogna. Bruker regntrekk kun om det blåser mye og regner.
Små hull skal man aldri bruke som indikasjon på nok luft. Er nok av folk som tror heksetepper er trygge også.

Men myggnett er nok trygge, ihvertfall de som selges i Norge.

Jeg blir skremt av folk selv. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å ta til seg ny og oppdatert informasjon. Jeg legger stadig ut linker om teppe foran vognen, bakovervendt og skrikekurer. Jeg er ikke hysterisk, jeg vil bare mitt barns beste :-)

Små hull skal man aldri bruke som indikasjon på nok luft. Er nok av folk som tror heksetepper er trygge også.

Men myggnett er nok trygge, ihvertfall de som selges i Norge.

:) Nei, helseteppe er fy. Hullene der isolerer. Men myggnett som selges her skal være helt trygge.

Sniker fra April her. Må bare, for akkurat sånne ting treffer meg rett i hjertet.
Jeg mener på ingen måte at man skal være hysterisk, men når noe er bevist å være farlig, så skjønner jeg ikke dem som skal krangle på det.
For meg blir det litt sånn "Jeg lar ungen ha hånden på kokeplaten innimellom og med måte. Ikke ofte altså, bare litt. Man skal jo ikke være hysteriske heller."

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Sniker fra April her. Må bare, for akkurat sånne ting treffer meg rett i hjertet.
Jeg mener på ingen måte at man skal være hysterisk, men når noe er bevist å være farlig, så skjønner jeg ikke dem som skal krangle på det.
For meg blir det litt sånn "Jeg lar ungen ha hånden på kokeplaten innimellom og med måte. Ikke ofte altså, bare litt. Man skal jo ikke være hysteriske heller."

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app
Ja, og det var det som gjorde meg så eitrende sinna i går, når venninna mi bare "bruk sunn fornuft, hver sin smak" og jeg sa det også, at jeg faktisk blir sint av sånne ting, og det handler ikke om min personlige smak, det å sørge for at bilbelte sitter ordentlig, at barn får puste og at de ikke blir skada av utstyret sitt.

Jeg gir blanke blaffen i hvilken stelleveske folk har, hvilken vogn, hvilket bleiemerke etc. Det handler om smak, lyst og mening. Men om det plutselig viste seg f.eks. at Pampers inneholdt giftige gasser som påvirket noen barn hadde jeg selvfølgelig slutta å bruke dem, og anbefalt andre det samme. Det handler om trygghet.

Jeg er helt enig i det med teppe foran vogna, men lurer på om egentlig det samme gjelder med myggnett/regntrekk også? Det er jo faktisk noe som de fleste anbefaler...

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
Heltette regntrekk er ikke å anbefale og det frarådes på samme måte som teppet foran vognen, myggnetting er ikke farlig og er bekreftet fra helsemyndighetene at er innenfor og helt ufarlig-

Jeg er så enig! Hva er egentlig greia med det? Skjerme ungen for lys? Er det ikke bedre at ungen lærer seg forskjell på natt og dag-soving?

Sola i øynene? Snu vogna og dra den etter deg eller kjøp parasol?

Og mange sier at dette gjorde de da våre mødre var små, men mamma kan ikke komme på å sett en eneste vogn tildekt.

Jeg så ei dame på en varm sommerdag på Hunderfossen som hadde ULLTEPPE foran vognåpningen. Det blåste litt så hun hadde festet dem med klesklyper!! Jeg holdt på å svime av og var på vei bort for å si ifra, men akkurat i det jeg nådde bort kom det en annen mor som faktisk hadde søkt opp en artikkel om dette på mobilen sin og viste henne. Så jeg backet unna så hun ikke følte seg fullstendig ambushed stakkars.

Så henne senere og da hadde hun fjernet ullteppet og tatt en gulpeklut over halve åpningen i stedet. :) Hun ble sikkert sur, men tok det nå i det minste til seg.

Må si jeg reagerer når jeg ser at de ikke kler av babyene dressene sine/åpner vinterposen når de går inn på kjøpesentre også. Det blir jo kokvarmt der!

Jeg kan finne på å henge teppe foran halve åpningen for å skjerme for sola, men å dekke til er uaktuelt. Har også muligheten til å åpne for lufting på "baksiden' av kalesjen når jeg gjør dette, så det blir litt gjennomtrekk.

det er jo så lite gjennomtenkt det med teppe foran vogna, hvorfor stenge ungen inne slik. Jeg hang ett teppe foran slik husker jeg noen dager vinteren 2010 da det var minus 20 og lillegutten min lå i vogna når jeg måtte ut og lufte hunden pga den var dårlig i magen.. Da sa helsesøster at det var lurt siden min lille gutt på 2 mnd da ikke skulle ha så kald luft rett ned i lungene.
Dette var jo da snakk om 10 min her og der for at bikkja skulle få gjort fra seg ute.

Jeg irriterer meg også en del over alle foreldrene nå som lar barna sykle og sparkesykle rundt UTEN hjelm.. Dette fatter jeg bare ikke. Alle vet vi jo at hjernen styrer det meste i kroppen, og at ett uheldig fall kan resultere i ganske stor skade. Synes også det er svært komisk og provoserende og se disse familien på tur der alle barne har hjelm men ikke de voksne -- at man tør tenker jeg. Mulig jeg er litt skadet etter å jobbe som sykepleier og sett hva en sykkelskade kan gjøre med deg men..

Back
Topp