Sint og grinete ettåring

ligri

Andre møte med forumet
Sønnen min er snart ett år, og har den siste tiden blitt så grinete. For en stund siden ville han ikke ligge på rygg på stellebordet, bare ligge på magen og krype i vasken og ta i alt han ser. Prøver å la han sitte eller stå, men er litt vanskelig når han vil bevege seg så mye, men jeg skjønner jo at han vil det. Å vaske han, og kle på bleie og klær er ikke så veldig lett, han vrir seg unna og skiker. Noen ganger er han roligere. Hvis vi skal sette han i bilstolen, vrir han seg og unna og skriker, det har han nettopp begynt med. I vogna vil han ikke ligge, bare sitte, og selv om han er kjempetrøtt vil han bare sitte. Så må legge han ned etter han har sovnet sittende, og hvia han da våkner, vrir han seg og skriker og vi må ta opp ryggen på vogna og prøve igjen. Han liker best å sove på magen om natta, så virker som han vil snu seg i vogna og, men det går ikke siden han må ha seler for å ikke komme seg ut uten at vi ser det. De siste gangene har han og begynt å vri seg unna hvis jeg skal sette han i vogna og ta på seler. Han er ellers en blid gutt, men har blitt mer sint i det siste. Er dette en vanlig del av utviklingen?

Sønnen min er snart ett år, og har den siste tiden blitt så grinete. For en stund siden ville han ikke ligge på rygg på stellebordet, bare ligge på magen og krype i vasken og ta i alt han ser. Prøver å la han sitte eller stå, men er litt vanskelig når han vil bevege seg så mye, men jeg skjønner jo at han vil det. Å vaske han, og kle på bleie og klær er ikke så veldig lett, han vrir seg unna og skiker. Noen ganger er han roligere. Hvis vi skal sette han i bilstolen, vrir han seg og unna og skriker, det har han nettopp begynt med. I vogna vil han ikke ligge, bare sitte, og selv om han er kjempetrøtt vil han bare sitte. Så må legge han ned etter han har sovnet sittende, og hvia han da våkner, vrir han seg og skriker og vi må ta opp ryggen på vogna og prøve igjen. Han liker best å sove på magen om natta, så virker som han vil snu seg i vogna og, men det går ikke siden han må ha seler for å ikke komme seg ut uten at vi ser det. De siste gangene har han og begynt å vri seg unna hvis jeg skal sette han i vogna og ta på seler. Han er ellers en blid gutt, men har blitt mer sint i det siste. Er dette en vanlig del av utviklingen?
Hei!

Skjønner at det kan føles vanskelig, når sønnen din motsetter seg alle disse dagligdagse gjøremålene.
Som mor og forelder kan det hjelpe å tenke at dette er en helt naturlig del av barnets utvikling. Barn begynner i denne alderen å forstå at de er en egen person og vil derfor markere seg i forhold til andre. Barnet begynner på dette tidspunktet å vise egen vilje, samtidig som det viser stolthet over stadig å mestre nye ting. Gutten din er nysgjerrig på omgivelsene, og vil derfor ikke frivillig legges seg ned når han er på tur i vognen. Det kan i mange tilfeller hjelpe å avlede oppmerksomheten. Eks. gi ham en spennende leke som han kan holde i hånden og studere når han skal skifte bleie eller når han skal sove i vognen. Det viktigste av alt er at dere som voksne viser ro og ikke mister kontroll. Opptre rolig og fortell barnet hva som skal skje. Evt finn alternative måter å utføre disse oppgavene, slik at det blir mest mulig skånsomt for begge parter,- eks. at du tar ham på fanget for å skifte bleie. Når du som mor opptrer rolig og behersket og gjentar for sønnen din hva so skal skje, vil motstanden som regel minke og han vil forstå hva som må til for å skifte bleie etc. Lykke til videre med ettåringen din. Beste hilsen Elin.

Back
Topp