Sint hele tida etter å ha begynt på skolen

smurfine78

Flørter med forumet
6-åringen begynte på skole nå, og merker at han er veldig amper og sinna hele tiden. Når vi går hjem er han bare sutrete og nekter å stoppe så lillesøster skal få se på noe som helst langs veien, han sutrer og klager i ett sett. Når vi kommer inn døra maser han om å få sitte på nettbrettet med en gang og alt er galt. Han sier han hater skolen og skulle ønske han kunne gå på en annen skole (skolen hans er under ombygging og ikke ferdig før etter jul), så sier han at han skulle ønske at skolen hans var ferdig for den andre er så barnslig osv osv. Han kaller oss rompe, bæsj osv hele tida og er ikke spesielt grei å ha med å gjøre. Han repeterer hver dag at skolen er såå kjedelig for alt er så lett og han kan alt. Jeg tror ikke han får brukt seg nok, han kan både lese og skrive og regne ganske kompliserte regnestykker (tror jeg iallefall...han kan f.eks. 5x2, 9-3, 20:2, t.o.m 2000-1999). Han lå langt foran de andre i barnehagen. Nå er alt urettferdig også fordi lillesøster gjør morsomme ting i barnehagen, f.eks. høstfest osv. mens han bare må gjøre kjedelige oppgaver som han sier. I tillegg klager han på at han må være ute på SFO i flere timer (han er ikke så glad i å være ute alltid). Han legger seg til samme tid som før, men er alltid trøtt om morgenen. Vi skal prøve å legge ham før nå, men det virker ikke som det er hovedgrunnen. .Det virker som han syns det bare er kjedelig fordi han kan alt. Har han krav på ekstraoppgaver e.l.? Han elsker å gjøre oppgaver, men de han har nå tar han på 10 sekunder, så det er ikke noe utfordrende.
 
Ta kontakt med lærer å be om å få vanskeligere oppgaver.
Ta også opp det sosiale på skolen både til andre elever og relasjon til lærer.
Spør han om hvordan han blir møtt av læreren dersom noe er vanskelig/han er lei el.
Gi han mer nærhet og tid sammen, det er store forandringer, sutring ol kan være utrykk for at han trenger dette.
Gi han mer søvn.
 
Det er ikke uvanøig at barna blir slik når de starter på skolen
De må sitte stille i lang tid
Det kreves mer av de osv
 
Sånn er det med min sønn også. Gått seg litt til nå da men. Merker at han er mye mer sliten nå og når man er sliten er man gjerne også mer amper. Ville absolutt prøvd tidligere leggetid. Det måtte vi:) jeg håper det går seg til for gutten din :)
 
Min eldste datter ble også helt forandret de første 2 mnd på skolen. Sint og sur og kranglete. Vi fant ut at hun rett og slett var sliten. Fulle dager på skole +sfo ble for heftig. Hos oss reduserte jeg faktisk stillingsprosenten litt for at hun skulle få roligere dager. Da gikk det seg til fort og hun ble seg selv igjen. Dere har ikke noen som kan hente tidlig en dag eller to i uka for å se om det hjelper?
 
Vi hadde førsteklassing i fjor og hadde en tøff periode det første halvåret, spesielt.. Det er mye nytt for disse små når de kommer i skolen. Ikke minst alle nye forventbingene til dem.

I tillegg har du det som kalles 6årskrisa! Det er veldig reelt. Er en vanskelig alder for mange, og mange går rett og slett igjennom en slags krise. Google det ;)
 
Back
Topp