Sint 3 åring!

Prinsessemamma`n

Flørter med forumet
Hei! Jeg er alenemor til en nydelig og smart jente på 3 år. Problemet er hennes hyppige raserianfall. Når hun ikke får viljen sin sier hun ting som: jeg skal klype/slå/klore eller kaste på deg mamma! Hun kaster ting hun vet jeg er glad i på gulvet, på meg eller tv,n. Hun vil ikke høre på hva jeg sier og svarer alt med dumme mamma! Hun kan også reagere med en slags grynting/knurring og hyle alt hun kan! Har et godt forhold til barn og er pedagogisk og tålmodig. Har jobbet i barnehage i 10 år og gått barn og ungdoms arbeider. Føler meg frustrert over at jeg ikke kan takle mitt eget barn :-( noen råd?
 
Hei! Jeg er alenemor til en nydelig og smart jente på 3 år. Problemet er hennes hyppige raserianfall. Når hun ikke får viljen sin sier hun ting som: jeg skal klype/slå/klore eller kaste på deg mamma! Hun kaster ting hun vet jeg er glad i på gulvet, på meg eller tv,n. Hun vil ikke høre på hva jeg sier og svarer alt med dumme mamma! Hun kan også reagere med en slags grynting/knurring og hyle alt hun kan! Har et godt forhold til barn og er pedagogisk og tålmodig. Har jobbet i barnehage i 10 år og gått barn og ungdoms arbeider. Føler meg frustrert over at jeg ikke kan takle mitt eget barn :-( noen råd?
Hei! Små, nydelige prinsesser kan også bli sinte og frustrerte. Som treåring er prinsessen din inne i en løsrivningsfase og klare-selv-fase,- samtidig som hun nok har et stort behov for bekreftelse og å bli sett. Kan hende får hun ikke alt til slik hun har tenkt, eller kan hende blir hun skuffet over ikke å bli sett,- dersom du er opptatt med andre ting. i slike situasjoner kan raseriet bryte løs, og for en kort stund er du verdens dummeste mamma.
Ved å bekrefte for datteren din at du ser at hun er sint, og at det er vondt å være så sint, kan du samtidig ta kontroll over situasjonen ved å ta henne på fanget til sinnet går over. Det kan være lurt for dere at du som mor ser signalene før det kommer så langt at ting blir ødelagt. Gi bekreftelse, ros og oppmerksom før situasjonen topper seg. For enkelthetsskyld, kan det være gunstig å sette bort ting som du er mest redd for en stund, - til følelsene har stabilisert seg. Snakk gjerne om uheldige situasjoner i rolige tider, og spill på følelser og empati ved å snakke om sinnet og at mamma blir lei seg når fine ting blir ødelagt. For å takle slike situasjoner, er det viktig å tenke på at dette er en del av normalutviklingen, og at dette er noe du som mor må kunne håndtere uten å miste grepet. Det er du som voksen, som m å hjelpe barnet ditt å komme tilbake til normalt stemningsleie. Dette er normalt, og du har ingen grunn til å føle deg mislykket som mor om slike episoder oppstår. Lykke til videre med prinsesseoppdragelsen! Hilsen Elin
 
Back
Topp