Sinne og energitom

Ønskerenliten

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Flere som sliter med å kontrollere sinnet for tiden? Er 10+4/11+3 (mens/ultralyd) idag, og jobber som lærer. Etter undervisning er jeg helt tom, jeg makter ikke tanken på samarbeid eller mer jobb etter disse timene. Om noen sier et skjevt ord da, svartner det for meg, og jeg blir frustrert og sint. Skal det være slik? Kan det være jeg mangler noen vitaminer? Er helt energitom også, og det er gjerne i sammenheng med at jeg er sliten at jeg får helt sammenbrudd. En kollega kommenterte humøret mitt idag faktisk, noe som var fælt å få høre, for jeg vet det så godt. Har enda ikke sagt det til alle på jobb, vil vente til etter ul neste uke. Det fører jo til at jeg ikke kan forvente forståelse heller.

Håper jeg ikke er alene.. :)

Last edited:
Jeg er også lærer. Er også ganske tom etter undervisning, og sover hver dag etter jobb (i dag fra før Fantorangen til nesten 22...). Det gir ikke utslag i sinne her, men jeg tror det er en ganske vanlig konsekvens av å balansere på grensa energimessig. Jobber du fullt? Vet ledelsen om graviditeten? Her har jeg sagt fra tidlig, og de har forståelse for at hvis jeg er helt skutt kan jeg gå litt før på slutten av dagen. Ikke trengt det ennå, men jeg jobber 60% og har mer å hente meg inn på.

Jeg er også lærer. Er også ganske tom etter undervisning, og sover hver dag etter jobb (i dag fra før Fantorangen til nesten 22...). Det gir ikke utslag i sinne her, men jeg tror det er en ganske vanlig konsekvens av å balansere på grensa energimessig. Jobber du fullt? Vet ledelsen om graviditeten? Her har jeg sagt fra tidlig, og de har forståelse for at hvis jeg er helt skutt kan jeg gå litt før på slutten av dagen. Ikke trengt det ennå, men jeg jobber 60% og har mer å hente meg inn på.
Sover etter jobb hver dag jeg også, alt fra 1 til 4 timer :/ ingen liv utenom jobb for tiden med andre ord. Jobber fullt ja, 100%.. Problemet er jo i samarbeidstiden, og den MÅ jeg jo være med på, kan ikke pålegge nærmeste kollega all planlegging og laging av planer.. Vanskelig dette! Håper det går bedre når jeg får fortalt i neste uke, og sagt unnskyld for humøret som har vært og som kanskje kommer :p

Ja, ledelsen vet om graviditeten, men ikke om humøret mitt. Tenkte å ta en prat i neste uke, men da starter jeg vel å hylgrine :p det skjer også i tide og utide, haha!

Da tenker jeg at det vil være smart å redusere noe i arbeidsmengde. Vi hadde trekantsamtale med jordmor (kommunalt opplegg) på arbeidsplassen min i dag. I og med at jeg har en undervisningsfri dag i uka, og mulighet for å avlutte i 2-tida to dager, så går det fint - men hun sa at hvis det var 100% stilling og så mye soving etter jobb og lite energi, så måtte man kutta ned noe. Det er jo disse ukene det er tyngst for mange, sannsynligvis blir det bedre om ikke alt for lenge (jeg merka kjempeforskjell etter 12 uker sist).

Sover etter jobb hver dag jeg også, alt fra 1 til 4 timer :/ ingen liv utenom jobb for tiden med andre ord. Jobber fullt ja, 100%.. Problemet er jo i samarbeidstiden, og den MÅ jeg jo være med på, kan ikke pålegge nærmeste kollega all planlegging og laging av planer.. Vanskelig dette! Håper det går bedre når jeg får fortalt i neste uke, og sagt unnskyld for humøret som har vært og som kanskje kommer :p

Ja, ledelsen vet om graviditeten, men ikke om humøret mitt. Tenkte å ta en prat i neste uke, men da starter jeg vel å hylgrine :p det skjer også i tide og utide, haha!
Jeg er lærer og sykemeldt. Har ikke sjans til å undervise i en stressende hverdag i min tilstand. Merket det på humøret før jeg ble sykemeldt, og det gikk desverre litt utover elevene. Har heldigvis en forståelsesfull lege som sykemeldte meg og merker at selv om jeg sover til 11.00 om morgenen nå, er jeg fortsatt for sliten til å jobbe etterpå. Tenk på om du kan vurdere en sykemelding. Vet det sitter langt inne og at samvittigheten er vanskelig å ignorere. Men jeg angrer IKKE på at jeg kun tar vare på meg selv nå. Lærerjobben er utrolig slitsom

Jeg jobber også fullt som lærer. Før vinterferien var jeg ekstremt nære å sykemelde meg. Hele januar gikk det i å jobbe og sove. Følte ikke jeg klarte å yte noe mer enn "the bare minimum". Uken før vinterferien fikk jeg influensa i tillegg. Problemet er at jeg må lage vikaropplegg til hver eneste time jeg er vekke. Og da synes jeg nesten det er greiere å være der selv for jeg kan ta det litt mer på sparken.... :( Jeg sov ca hele vinterferien og det hjalp skikkelig. Er i uke 14 og jeg merker virkelig forskjell. Sover ofte på dagtid enda, men har mer energi heldigvis så orker litt mer...

Må dere skrive vikaropplegg for timene dere er vekke pga sykdom/sykemelding? Forstår jo at det er for å hjelpe de som tar over, men når man er syk er det ofte vanskelig..

Jeg jobber også fullt som lærer. Før vinterferien var jeg ekstremt nære å sykemelde meg. Hele januar gikk det i å jobbe og sove. Følte ikke jeg klarte å yte noe mer enn "the bare minimum". Uken før vinterferien fikk jeg influensa i tillegg. Problemet er at jeg må lage vikaropplegg til hver eneste time jeg er vekke. Og da synes jeg nesten det er greiere å være der selv for jeg kan ta det litt mer på sparken.... :( Jeg sov ca hele vinterferien og det hjalp skikkelig. Er i uke 14 og jeg merker virkelig forskjell. Sover ofte på dagtid enda, men har mer energi heldigvis så orker litt mer...

Må dere skrive vikaropplegg for timene dere er vekke pga sykdom/sykemelding? Forstår jo at det er for å hjelpe de som tar over, men når man er syk er det ofte vanskelig..

Man må ikke skrive vikaropplegg når man er sykemeldt. Bare når man har egenmelding. Når man er sykemeldt, slik som jeg er nå, så har man faktisk ikke lov til å skrive vikaropplegg eller gjøre noe arbeid for jobben. Om nav finner ut av det kan de holde tilbake penger. (Som om man blir lagt inn akutt på sykehus så kan man jo ikke skrive vikaropplegg) Men jeg skrev en slags temabeskrivelse av alle fagene mine til vikaren for å være snill, selv om man ikke har lov til det. Skrev hva vi holdt på med og hvor langt vi var kommet til nå og sånn. Generelt, men ingen detaljerte timebeskrivelser. Men når en lærer er 100% sykemeldt, skal skolen sette inn en 100% vikar som da også skal planlegge dine timer (og ha betalt for planlegging og møter). Om du har hørt noe annet er det feil og dere bør ta det opp med tillitsvalgt. Da blir det jo bare mer stress å være borte enn på jobb...

Jeg jobber og i skolen som spes.ped. og har det på samme måte. Klarer så vidt det er å komme meg på jobb men har ingen ting ekstra å gi. Sliter med kvalme i tillegg, er sliten, mutt og veldig lett antennelig og er i seng rundt ni hver kveld. Klarer ikke ut å løpe heller og det er alltid der jeg har fått ut frustrasjon før. I vinterferien var formen en helt annen og jeg kom meg ut på flere ski turer. Da var humøret også mye bedre. Mannen min mener jeg bør be om 20% sykemelding. Og han har sikkert rett, synes bare det er så vanskelig. Jeg har kun sagt det til rektor på skolen og må fortsatt fortelle til min nærmeste sjef og er redd hun ikke er like forståelsesfull...

Jobber ikke som lærer, men i serviceyrket. Noen dager er mer krevende enn andre, og i går tok jeg nesten til tårene da dagen var travel med mye utfordringer og en del vanskelige kunder.
Når jeg kommer hjem, bruker jeg siste rest av energi til å ordne mat til barna før jeg stuper til køys å sover til neste dag.
Jeg har ikke noe liv lenger. Er 13+5 og tenker at dette må vel gi seg snart!

Man må ikke skrive vikaropplegg når man er sykemeldt. Bare når man har egenmelding. Når man er sykemeldt, slik som jeg er nå, så har man faktisk ikke lov til å skrive vikaropplegg eller gjøre noe arbeid for jobben. Om nav finner ut av det kan de holde tilbake penger. (Som om man blir lagt inn akutt på sykehus så kan man jo ikke skrive vikaropplegg) Men jeg skrev en slags temabeskrivelse av alle fagene mine til vikaren for å være snill, selv om man ikke har lov til det. Skrev hva vi holdt på med og hvor langt vi var kommet til nå og sånn. Generelt, men ingen detaljerte timebeskrivelser. Men når en lærer er 100% sykemeldt, skal skolen sette inn en 100% vikar som da også skal planlegge dine timer (og ha betalt for planlegging og møter). Om du har hørt noe annet er det feil og dere bør ta det opp med tillitsvalgt. Da blir det jo bare mer stress å være borte enn på jobb...

Takk for god forklaring. Jeg har vært skikkelig bekymret for å bli sykemeldt pga. planlegging og tilrettelegging. Nå har jeg kun jobbet halvannet år og ikke hatt behov for sykemelding, men vet at en kollega som var sykemeldt fra jul til vinterferie skrev en kort plan for hver time. Og da er jo litt av poenget med å være sykemeldt borte.

Jeg bør nok ta en prat med tillitsvalgt snart, men vet du hvordan det er hvis man er 20 % sykemeldt?

Jobber ikke som lærer, men i serviceyrket. Noen dager er mer krevende enn andre, og i går tok jeg nesten til tårene da dagen var travel med mye utfordringer og en del vanskelige kunder.
Når jeg kommer hjem, bruker jeg siste rest av energi til å ordne mat til barna før jeg stuper til køys å sover til neste dag.
Jeg har ikke noe liv lenger. Er 13+5 og tenker at dette må vel gi seg snart!
Jeg har hatt veldig tøffe svangerskap, men husker at det har vært på sitt beste eller OUL. Bortsett fra bekkenplager. Energien kommer tilbake :) Sender en god klem ❤️

Jeg har hatt veldig tøffe svangerskap, men husker at det har vært på sitt beste eller OUL. Bortsett fra bekkenplager. Energien kommer tilbake :) Sender en god klem ❤️
Takk!
Jeg var ikke slik sist. Da var jeg litt kvalm, men hadde energi fra start til slutt! Så det er virkelig frustrerende at det skal være slik nå.. I går klarte jeg å se en film før jeg sovna:p første gangen på ukesvis jeg klarer å gjør noe jeg vil! Kanskje formen holder på å snu?

Takk!
Jeg var ikke slik sist. Da var jeg litt kvalm, men hadde energi fra start til slutt! Så det er virkelig frustrerende at det skal være slik nå.. I går klarte jeg å se en film før jeg sovna:p første gangen på ukesvis jeg klarer å gjør noe jeg vil! Kanskje formen holder på å snu?
Får satse på at formen din snur til det bedre nå, ja :)

Jeg er også lærer. Har vært veldig sliten fra uke 4. Kan sove fort 12-14 t i døgnet. Har måttet vært hjemme noen dager for å hente meg inn igjen. Merker det også på tålmodigheten da jeg har en krevende klasse. Ser at noen av dere har vurdert 20 % sykemelding. Det har jeg også. Vet dere om man da kan få en dag undervisningsfri eller blir det noen timer her og der? :-)

Tusen takk for mange gode svar! Det spørs om jeg bør vurdere sykemelding etterhvert om det ikke roer seg. Håper i første omgang på at det hjelper litt at nærmeste kollega får vite, da er hun kanskje mer hensynsfull :) jeg brøt sammen da jeg kom hjem igår, fordi jeg hadde glemt en detalj på leksa til neste uke, som førte til at jeg må på jobb igjen idag. Gråt og gråt. Går bedre nå, sovet nærmere 11 timer inatt.

Jeg er ikke lærer. Måtte bli sykemeldt for jeg var så sliten og pga bekkenet.
I det siste så har jeg sovnet i 20 tiden på sofaen når ungene er i sengs. Så har lagt med i den tiden hver dag. Er helt utslitt og da er jeg ikke i jobb nå en gang.

Og humøret...huff, det er helt over styr! Er så sur og hissig for tiden. Kan eksplodere for ingenting.

Å kjøre bil for tiden er helt grusomt for jeg irriterer meg noe voldsomt over alle disse idiotene i trafikken og slik har det ikke vært før :knegg:

Hei,

Må innrømme at det var litt godt å lese denne tråden, har vært redd det bare er meg..
Jeg jobber også som lærer, og jeg kjenner meg sånn igjen i det dere skriver. Jeg ble sykemeldt en uke + blødninger før ferien og kom tilbake til en HAUG av arbeid og en klasse som hadde sklidd helt ut mens jeg var borte. I tillegg var mailboksen full, og en foresatt hadde t,o,m sendt mail til rektor der hun virket så OPPGITT over at jeg var sykemeldt og at datteren derfor fikk dårlig undeervisning..og hun virket sur fordi foreldre ikke var informer. IKKE noe hyggelig å komme tilbake til, og kjente da at det blir utrolig vanskelig for meg å sykemelde meg igjen hvis jeg skal komme tilbake til noe sånt..

Den siste uka har jeg var hekt ødelagt.. etter undervisning og møter drar jeg rett hjem og sover... til neste dag. Klarer ikke planlegge timene mine, for har ikke overskudd etter kl. 15.00.. og når man tar alt på sparket blir det litt kaos. I tillegg starter jeg opp med utviklingssamtaler de neste ukene, hver dag, og jeg klarer ikke engang forberede meg til de.. og gruer meg til foreldremøte allerede fordi jeg føler ting har sklidd ut litt.. uff, ikke lett å være lærer alltid altså, i hvert fall ikke barneskolen når man ikke har energi!

Tror jeg burde ha sykemeld meg så jeg fikk en dag på å komme meg på/planlegge på.. men tør bare ikke gjøre det for er redd reaksjonene jeg får. Uff, ble skikkelig klagemelding det her.

Jeg føler det akkurat som deg. Legen sier at vitaminer og sånn ser bra ut også. Men jeg har en ikke eksisterende lunte, her har det blitt så ille at det har begynt å gå utover forholdet vårt. Så håper virkelig hormonene blir litt mer stabile snart så jeg faktisk kan begynne å ha et normalt samliv igjen :nailbiting: Men takk gud og lov så begynner jeg å le like fort igjen så samboer forstår at jeg er ekstrem hormonell :wacky:

Hei,

Må innrømme at det var litt godt å lese denne tråden, har vært redd det bare er meg..
Jeg jobber også som lærer, og jeg kjenner meg sånn igjen i det dere skriver. Jeg ble sykemeldt en uke + blødninger før ferien og kom tilbake til en HAUG av arbeid og en klasse som hadde sklidd helt ut mens jeg var borte. I tillegg var mailboksen full, og en foresatt hadde t,o,m sendt mail til rektor der hun virket så OPPGITT over at jeg var sykemeldt og at datteren derfor fikk dårlig undeervisning..og hun virket sur fordi foreldre ikke var informer. IKKE noe hyggelig å komme tilbake til, og kjente da at det blir utrolig vanskelig for meg å sykemelde meg igjen hvis jeg skal komme tilbake til noe sånt..

Den siste uka har jeg var hekt ødelagt.. etter undervisning og møter drar jeg rett hjem og sover... til neste dag. Klarer ikke planlegge timene mine, for har ikke overskudd etter kl. 15.00.. og når man tar alt på sparket blir det litt kaos. I tillegg starter jeg opp med utviklingssamtaler de neste ukene, hver dag, og jeg klarer ikke engang forberede meg til de.. og gruer meg til foreldremøte allerede fordi jeg føler ting har sklidd ut litt.. uff, ikke lett å være lærer alltid altså, i hvert fall ikke barneskolen når man ikke har energi!

Tror jeg burde ha sykemeld meg så jeg fikk en dag på å komme meg på/planlegge på.. men tør bare ikke gjøre det for er redd reaksjonene jeg får. Uff, ble skikkelig klagemelding det her.
Oi, dette var nesten skremmende å lese. Har det AKKURAT likedan :O var sykemeldt i hele uke 6 pga blødninger, og kom tilbake til kaos og flere foreldremail ang. vikarer som ikke fungerte. Vet foreldrene at du er gravid? De vet det ikke her enda, og gruer meg noe voldsomt til å si det, men samtidig er de foreldre selv og burde forstå :) men det er som du sier, ikke noe kjekt å være lærer i barneskolen når en ikke har energi til det.. Elevene trenger kontinuitet og oppfølging, men vi må ikke glemme at vi ikke er uerstattelige heller. Og vi er bare mennesker, er ikke alt vi kan ordne. Veldig godt vi er flere i samme båt, om ikke annet ❤️

Jobber og som lærer, og har også blitt kjapt sint på mannen. Jeg har også hatt en kortere lunte i forhold til uro i klassen. Jeg har vært både syk og skadet i løpet av disse ukene, så hadde tre uker hvor jeg kun jobbet 50%(legen foreslo 100%, men det var ikke aktuelt). Du er ikke alene!

Back
Topp