Sikring i bil

Familiedrømmen

Forelsket i forumet
JuniJubel2021
Har dere tenkt over hvilke krav dere har til beltet i barnesete? Jeg ser at maxi-cosi for det meste opptrer med trepunkt og Besafe blant annet har fempunktssele. Har dette noe å si for sikkerheten til barnet? Jeg tenker automatisk at fempunktsselen er sikrest, fot slik er det jo for oss voksne. Forskjellen er jo at de sitter bakovervendt, så det er setet og ikkje selen som tar imot mesteparten av støtet. Hva tenker dere?

Jeg har også vært inne på den tanken og derfor så spurte jeg I en butikk som selger bilstoler og det hun sa var at besafe og maxicosi ikke kunne sammenlignes og at det var rart at maxicosi fikk lov og selge bilstoler I det heletatt med kun 3 punkts belte.. jeg kommer til å velge besafe izi modular da det ser ut til å tilfredstillelse de krav vi har :)

Fant denne oversikten: fbrno.climg.no/wp-content/uploads/2016/06/Barneseteguiden_1_Babystoler.pdf

Jeg har også vært inne på den tanken og derfor så spurte jeg I en butikk som selger bilstoler og det hun sa var at besafe og maxicosi ikke kunne sammenlignes og at det var rart at maxicosi fikk lov og selge bilstoler I det heletatt med kun 3 punkts belte.. jeg kommer til å velge besafe izi modular da det ser ut til å tilfredstillelse de krav vi har :)
Jeg holder også en knapp på BeSafe, vurderer izi go x1, siden jeg kjenner flere som er så fornøgde med det setet.
Da er det flere som tenker som meg i allfall, jeg tenker med ein gang at fempunktssele må være sikrere enn tre :)

Hva er forskjell på 3 og 5 punkt?
Hvor mange plasser selen er "festet".
20f64ac21948054890aba8d1f8b97b49

96c662ad33eda5d9fdc740025c7c0880

Tok to tilfeldige bilder jeg fant, men her har jeg prøvd å merke forskjellene :)

Jeg holder også en knapp på BeSafe, vurderer izi go x1, siden jeg kjenner flere som er så fornøgde med det setet.
Da er det flere som tenker som meg i allfall, jeg tenker med ein gang at fempunktssele må være sikrere enn tre :)
Et tips, izi go x1 og modular er neste helt like stoler men forskjellen er at basen til modular kan brukes på den bilstolen som er hakket større også, koster litt mer å kjøp første gang men stol nr 2 koster bare halvparten av hva en annen besafe stol I klassen over koster ☺

Vi har hatt BeSafe som stol nr. 1 (Izi Sleep (nå har vel Izi Go tatt over for denne)), nr. 2 (Izi Kid X3 IsoFix) og nr. 3 (Izi Up X3 Fix) til eldstejenta, og minstejenta har naturligvis arvet disse, og det kommer også spiren i magen til å gjøre. BeSafe har alltid kommet veldig godt/best ut i ulike tester, og for oss var det aldri et alternativ å ha noe annet enn 5-punkts sele til vår mest dyrebare last.

Den perioden begge jentene måtte ha stol nr. 2 kjøpte vi en Cybex Sirona til minstejenta, men denne stolen skal også kunne passe fra fødsel og opp til 18kg (ca. 4 år) med et spedbarnsinnlegg. Vi liker denne stolen veldig godt også, og det er praktisk at det går an å snu den mot deg når du skal ha ungen ut av setet. Dette setet har også 5-punkts sele.

Vi har hatt BeSafe som stol nr. 1 (Izi Sleep (nå har vel Izi Go tatt over for denne)), nr. 2 (Izi Kid X3 IsoFix) og nr. 3 (Izi Up X3 Fix) til eldstejenta, og minstejenta har naturligvis arvet disse, og det kommer også spiren i magen til å gjøre. BeSafe har alltid kommet veldig godt/best ut i ulike tester, og for oss var det aldri et alternativ å ha noe annet enn 5-punkts sele til vår mest dyrebare last.

Den perioden begge jentene måtte ha stol nr. 2 kjøpte vi en Cybex Sirona til minstejenta, men denne stolen skal også kunne passe fra fødsel og opp til 18kg (ca. 4 år) med et spedbarnsinnlegg. Vi liker denne stolen veldig godt også, og det er praktisk at det går an å snu den mot deg når du skal ha ungen ut av setet. Dette setet har også 5-punkts sele.
Takk for tips,så faktisk på det i dag. Vil se litt ann med kollisjonstester og lignende, heldigvis lang tid på å bestemme meg.

Hørte med sjefen for sikring i bil på vegvesenet i dag, og det er kjempet mye for å få vekk trepunktsselene på barneseter. Hoftene er den plassen som tåler mest støt, utenat det går ut over noen organer. Det er jo derfor vi voksne har beltet over hoftekammen. Brudd i hofta er ingenting iforhold til skader på indre organer. Jeg er ikkje i tvil, det har jeg jo egentlig aldri vært. Men hadde håpet på ein diskusjon ;)

Recaro Privia som har kommet best ut i test og anbefales av Forbrukerrådet av bilstolene med isofixbase har trepunktsele. Men man må nesten kjenne på hva en vektlegger selv. Maxi cosi og besafe kommer også godt ut.

Last edited:
Først blir det ett eller annet babysete her, er praktisk å ta med hele setet inn i butikken....

Jeg kommer nok til å bestille på nett, men kommer til å henvende meg til noen som kan mye om bilseter for råd. Eneste jeg vet per dags dato, er at vi vil ha sete med isofix. :) Jeg kommer ikke til å kjøpe brukt med mindre noen i familien eller nære venner ønsker å selge sitt, jeg ønsker å være på den sikre siden så setet ikke er kollisjonsskadet :)

Recaro Privia som har kommet best ut i test og anbefales av Forbrukerrådet av bilstolene med isofixbase har trepunktsele. Men man må nesten kjenne på hva en vektlegger selv. Maxi cosi og besafe kommer også godt ut.
Takk for tipset, denne hadde jeg ikke sett tidligere :) For meg virker det veldig rart at det ikke skal gå belte over hoftekammen, med tanke på det det er den plassen på kroppen som tåler mest støt. Vil inn på forbrukerrådets sider å se hva de legger vekt på under testene, om de tar evt indre skader med i testene.

Her blir det maxi cosi for den passer på emmaljunga adapter, den er behagelig for barnet og er rimelig sikker ;)

Hos oss er endelig bilsetet bestemt :D disse setene kommer veldig godt ut på tester, og har belte over hoftekammene (fempunktssele). Sparer over 2000 kr på å slippe å kjøpe ny isofixbase på sete nr 2. Hos meg vil barnet sitte bakovervendt så lenge det er det sikreste for barnet :)
"BeSafe iZi Modular er et modulsystem som består av en ISOfix base og to bilbarnestoler. Disse er godkjent i henhold til den nyeste EU standarden (i-Size). Når barnet vokser ut av babysetet, benyttes neste sete på samme base. Basen kan tilpasses slik at barnet får bedre benplass når det blir større, slik at barn helt opp til ca fire år (105 cm) kan sitte bakovervendt i dette systemet."
2832ffd0777b76d202beb1b6db009bbe

Back
Topp