Sikring av små barn i buss

SHS

Elsker forumet
Hva tenker dere om å la små barn kjøre buss uten sikring? Ikke bare i by, men også på motorvei.

Jeg lurer også på om det finnes noen regler/lover angående dette?

Det har jeg også tenkt på. Jeg ville ikke følt meg komfortabel med å sende sønnen vår usikret i buss når han blir noen år eldre heller. Jeg vet ikke om det er noen regler rundt dette med sikring i buss, men dytter for deg. =)

Cilen skrev:
Det har jeg også tenkt på. Jeg ville ikke følt meg komfortabel med å sende sønnen vår usikret i buss når han blir noen år eldre heller. Jeg vet ikke om det er noen regler rundt dette med sikring i buss, men dytter for deg. =)

Takk!

Jeg tenker jo særlig på når man reiser til utlandet. Ofte må man jo kjøre buss fra flyplassen og til stedet man skal. Disse bussene er ofte uten sikring. Hva tenker og gjør man da som foreldre? Folk drar jo, men gir man blaffen i sikring fordi man er i utlandet? Eller bør man holde seg hjemme pga en halvtimes busstur uten sikring?

Vi var i Kroatia når han var 10 mnd. Tenkte MYE på akkurat det, men vi valgte jo å reise. Hadde ingen sikring, men nettopp derfor valgte vi heller å ikke reise noe særlig på utflukter.

For et par mnd siden var vi på Gran Canaria. Bussen var uten sikring, men når vi leide bil fikk vi med bilsete. Langt fra like bra som det hjemme, og forovervendt, men sikring i alle fall. Da taxien kom uten sete, sa vi nei takk og ble heller hjemme, mens venneparet vi reiste med tok den likevel...

Er vel litt opp til hver enkelt hvor en setter grensen. Sånn satte vi den. Helt små babyer kan en vel ta med bilsetet med?

jeg tenker ikke så mye på det. har vokst opp med det og har jobbet i bhg i oslo og tatt rutebuss med de på turer mange ganger (også ut på motorveien på lengre kjøreturer). er liksom så vanlig, og det er ikke noe annet alternativ om man skal komme seg noe sted, så har ikke tenkt så mye på det. har blitt mer opptatt av bilsikring etter jeg ble mamma og er veldig streng på det i bil - men i buss er det praktiske løsninger som hindrer litt...

Vet ikke om det er noen regler for det, men vet noen busser har integrerte seter eller babyseter stående i bussen, ikke helt oppdaterte, men bedre enn ingenting. 

Vi blir heller hjemme enn å reise med buss uten sikring.

888:
Jeg ville undersøkt om det går ann å leie bil som møter deg på flyplassen. For om du leier bil så får du med bilsete. Det er ikke av samme standard som her hjemme, men det er iallefall mye tryggere enn uten.

Eller om man evt leier taxi til dit man skal og avtaler at de har bilsete i bilen. Du kan jo ringe reiseselskapet å høre hvilke steder som er mest tilrettelagt med bilseter eller leie av bil i nærheten av flyplass.

Om det ikke lar seg ordne ville jeg valgt et sted der hvor det var kort vei fra flyplass til hotell og tatt bussen. =)

Back
Topp