Sikring av fireåring i bil

kmkm

Elsker forumet
Januarskatter 2015
I dag møtte jeg en jeg kjenner som hadde med seg barnebarnet på biltur. Hun er fire år, nærmer seg kanskje fem, og satt ikke i beltestol men på pute. Jeg ble så sjokkert at jeg måtte spørre hvorfor, og det var visst slik hun brukte å ha det. Er det lovlig?? Det ser jo absolutt ikke trygt ut i forhold til en beltestol!

Det er lov så lenge barnet har en viss høyde ;) min datter er høy og har sotti på pute en god stund hos besteforeldrene. Hu er snart 8

Lov ja, beste alternativ om ikke ungen er veldig høy, nei.

Mini på 5,5 sitter på pute hos besteforeldrene nå, men er jaggu ikke lenge til han lovlig kan sitte helt uten :confused: er høy.

Oi, jeg trodde ikke det var lov når de er så små jeg. Forstår godt at det ikke er anbefalt i alle fall. Hun er ikke særlig høy for alderen, heller litt liten tror jeg. Men har sittet forovervendt fra hun var ett år, tror ikke foreldrene tar sikkerhet så alvorlig..

Gjelder samme regler for pute som for beltestol.. Vekt over 15 kg. Helt galskap synes jeg, og håper de snart får et forbud mot disse putene..

Oi, jeg trodde ikke det var lov når de er så små jeg. Forstår godt at det ikke er anbefalt i alle fall. Hun er ikke særlig høy for alderen, heller litt liten tror jeg. Men har sittet forovervendt fra hun var ett år, tror ikke foreldrene tar sikkerhet så alvorlig..
Synes det er skummelt hvor lite enkelte bryr seg om sikkerhet. Det er den tingen man bør være mest nøye på :(

Huff fra 15 kg bare??? Ikke noe høydekrav? Min yngste er 15 mnd og veier 15 kg, kan han lovlig sitte på pute?????? Høres helt forferdelig ut:o

Back
Topp