Sikring av barn i Taxi...

vinter09

Glad i forumet
Er det ikke noe krav til at Taxisjåfører lærer seg reglene for sikring av barn i bil? Ble litt satt ut da vi måtte ta taxi fra flyplassen til et hotell på gardermoen natt til mandag. Fikk inntrykk av at kunnskapen om sikring av barn i bil var så godt som fraværende hos taxisjåførene...

Syns det er skremmende at de som har som yrke å frakte store og små passasjerer i bil ikke har satt seg inn i reglementet for riktig sikring.

Hadde en tråd om dette tidligere. JEG synes alle sjåfører skulle vært kurset. Mens alle andre her inne mente at det var foreldrene sitt ansvar.. Overraskende nok..

ORIGINAL: Bare Kari

Hadde en tråd om dette tidligere. JEG synes alle sjåfører skulle vært kurset. Mens alle andre her inne mente at det var foreldrene sitt ansvar.. Overraskende nok..

Foreldrene skal kunne reglene ja, men det syns jeg at de som utøver et slikt yrke også skal. Dette er et så viktig område, at kunnskapen bør ligge innlært både hos foreldrene og hos taxisjåførene. En lastebilsjåfør må jo også sikre lasten sin forsvarlig, og de har jo lovpålagte kurs i dette.

Sånn vil det være uansett hva man kommer borti. Vi som har små barn mener at alle skal kunne alt om bebiser og barn[:)]
De må jo få tilbudet og/eller det skulle vært med i taxisjåfør-kurset. Kan egentlig ikke skylde på sjåførene, men opplegget.

Mener jeg da[:)] Dessuten kan vel foreldrene å sikre barna sine? Ser ikke heeelt problemet... [8|]

ORIGINAL: siljegulli

Sånn vil det være uansett hva man kommer borti. Vi som har små barn mener at alle skal kunne alt om bebiser og barn[:)]
De må jo få tilbudet og/eller det skulle vært med i taxisjåfør-kurset. Kan egentlig ikke skylde på sjåførene, men opplegget.

Mener jeg da[:)] Dessuten kan vel foreldrene å sikre barna sine? Ser ikke heeelt problemet... [8|]

Jeg mener heller ikke det er taxisjåførenes skyld, men de som har tilsyn med de og opplæringen av de. I dagens samfunn må vi ha kurs for å gjøre den minste ting, selv for ting som ikke vil få særlige kosekvense om de blir gjort galt. Men så skal ikke sikring av barn i bil være et obigatorisk kurs for taxisjåfører?? Det skjønner ikke jeg [:'(]

ORIGINAL: vinter09

Jeg mener heller ikke det er taxisjåførenes skyld, men de som har tilsyn med de og opplæringen av de. I dagens samfunn må vi ha kurs for å gjøre den minste ting, selv for ting som ikke vil få særlige kosekvense om de blir gjort galt. Men så skal ikke sikring av barn i bil være et obigatorisk kurs for taxisjåfører?? Det skjønner ikke jeg [:'(]

Det skulle jaffall vært med på det taxisjåførkurset. Da hadde det jo ikke blitt noe xtra slitsomt greie som de hadde måttet tatt i ettertid liksom.

Jeg synes alle burde vært kurset. Og alle taxiselskaper burde ha skikkelige bilstoler.
Jeg har opplevd at de både har kommet med babysete og beltestol til min gutt på 19 mnd. Babystolen fikk hn faktisk plass i, så det var jo greit. Men han kunne jo ikke sitte i en beltestol [&:]

Problemet ligger ikke bare i det at sjåførene ikke kan noe om sikring av barn i bil, mange har ikke ordentlige bilseter tilgjengelig og de får NULL opplæring i hvordan de skal monteres.

Ikke alle taxiene som har barnestoler nei. Vi måtte ta taxi i Sverge i sommer. Og vi ringte til flere selskap, me nINGEN hadde seter til barna. Vi måtte ha sete til 3åringen, babystolen hadde vi med, så det gikk greit. Men vi fikk ingen sete. Vi hadde heller ingen valg siden vi måtte ta taxi fra sykehuset til der vi skulle leige bil. Og vi kunne ikke gå. Og sjåføren der visste ikke at babysete skulle festes med selene i bilen engang. Dette gjorde jeg jo selv da, men måtte be han vente med å kjøre til jeg hadde festet selene.. Mulig vi traff på en rar sjåfør da, men det var dårlig av taxiselskapene der borte vertfall.

ORIGINAL: brownie*

Vi tok taxi i august, ba om stol til sønnen min på 2 år når jeg ringte, og først kom det en taxi uten bilstol. Måtte så vente på at det kom en ny ledig med en bilstol.
- Jeg spør taxi sjåføren om han kan montere stolen, for den låg løs baki bilen og slang.
- "njaaa, jeg skal se...." sier han
- Kan du ikke montere stolen sier jeg etter en stund når jeg ser han bare står å fomler med selen
- "nei egentlig ikke...kan du?" sier han
- Nei sier jeg, dette var et brevi forovervendt sikkert eldgammelt sete og jeg sa det var et sete jeg aldri hadde tatt sønnen min oppi så nei, det tar jeg meg ikke bryet med å kunne montere.
-"Hvor langt skal du egentlig??" sier han
- 5 min tur blir det sier jeg..
- "ja hva i helvete er problemet, kan han ikke bare sitte oppi stolen løs da, er jo ikke lange stykket?" Sier taxi sjåføren

Da sa jeg han bare kunne dra seg der i fra og vi fikk tak i  noen andre til å kjøre oss...
Makan til service...Har snakket med sjefen hans og han hadde faktisk fått sparken  dager etter vi hadde tatt taxien, så var nok ikke første han var frekk med...[8|]

Jeg blir så utrolig provosert! Det trengs en massiv holdningskampanje til![:@]

Trodde slike ting var innbakt i opplæringen til taxisjåførene jeg, men der tok jeg grundig feil. Det verste med at taxisjåførene ikke har denne kunnskapen er jo at vi som foreldre må krangle med taxisjåførene, bli uglesett og oppfattet som veldig vanskelige, eller bestille ny taxi når vi krever av barna våre blir sikret etter forskriftene.

Heldigvis er det ytterst sjeldent vi må bruke taxi.

Men poenget er jo ikke at taxisjåfører skal kunne alt om bebiser og barn, men bilsikring, som faktisk er en del av jobben deres.
Selv om foreldrene kan det, hjelper jo ikke det når sjåførene gjør seg vanskelige, som det var noen eksempler på her.

Enig i at det burde være en del av opplæringen, og at alle som er sjåfører fra før også må ta kurs.

ORIGINAL: Blondiee

Taxiene er ikke pliktig til å ha barnesete eller kunne noe om bilsikring. Har de barnesete i bilen, er det en ekstra service.

Synes det er litt kjipt hvis dere skjeller sjåførene ut, ofte får de dårlig beskjed om hva turen går ut på. Barn eller ikke barn osv.

Før i tiden var det en selvfølge at foreldre selv kom med barnesete når de tok taxi.

Hilsen tidligere sentralbord dame i taxi businessen [X(]

Jeg trudde enhver sjåfør, om man er taxisjåfør eller foreldre hadde en plikt til å sette seg inn i gjeldene lover og regler for hva som er lov og ikke lov??? Sjåføren er ansvarlig for passasjerne sine og kan få seg ei bot om passasjer under 15 år ikke bruker godkjent sikringsutstyr!  http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19790921-0007.html

Vi tok også taxi fra flyplassen i sommer. Lillegutt fikk et eldgammelt maxi cosi sete. Sjåføren hadde ikke peiling på monteringen av setet, og helle ikke jeg. Satt livredd og holdt fast i stolen hans på vei hjem, var heldigvis bare 5-10 min kjøring men likevel[X(] Fant ut at det er best å kjøre selv, neste gang, får heller blir noen lapper dyrere med parkering[:o]

ORIGINAL: Bare Kari

Om taxien blir stoppet i kontroll, er det jo ikke foreldrene som må ta støyten, men sjoføren. Alltid sjoføren som har ansvar for at kjøringen er forsvarlig mtp sikring av barn i bil og lignende.
Hvorfor skulle det da være foreldrene sitt ansvar?

kjører en del taxi med de ungene jeg jobber med og jeg må si jeg syns det er dårlig. skjønner ikke helt det med at de får sitte på taxi og ikke privat bil med godkjent bilstol. i taxi sitter de som regel bare med vanlig seler, ikke noe puter. og dette skjer med de helt ned til 2-3 årsalderen.

jeg har alltid vært streng på dette med bilkjøring i bhg og levert med eget sete de gangene de skulle kjørt bil.

Back
Topp