Sikring av barn i bil

Zephyra

Forumet er livet
VIP
Sommerfuglene 2017
Januarlykke 2020
Det finnes sikkert tråder om lignende, men må bare spørre likevel. Jeg er veldig opptatt av riktig sikring i bil, og vil ikke at barnet mitt skal sitte på med noen uten å være riktig sikret. Men en kollega av meg pleier å be om skyss til seg og sitt barn som er syv år, og jeg er da den som sier nei pga jeg mangler ekstra bilstol.

Hvordan stiller dere der i en situasjon der barnets foreldre sier det er greit, enda det ikke er tilstrekkelig sikring? For eksempel der et barn som i mine øyne enda trenger beltestol skal sitte med kun bilbelte. Jeg lar dem ikke sitte på hvis jeg ikke har ledig bilstol, og merker litt sure miner de dagene de må gå hjem i drittvær fordi jeg er en viktigper.

Det må være helt greit at du gjør! Det er vel uansett du som sjåfør som eventuelt får bot for manglende sikring av barn, du kan kanskje prøve å forklare det også til mor til barnet?

Jeg sier nei hvis ungen ikke sikres riktig. At foreldre blir sure bryr meg midt i ræva. Jeg skal ikke ha ansvaret for at et barn blir hardt skadet eller drept i min bil. Om de ønsker det for ungene sine så får de gjøre det selv...

Synes du gjør helt rett! I tillegg er det du som sjåfør som stilles ansvarlig ved en eventuell kontroll også.

Det finnes sikkert tråder om lignende, men må bare spørre likevel. Jeg er veldig opptatt av riktig sikring i bil, og vil ikke at barnet mitt skal sitte på med noen uten å være riktig sikret. Men en kollega av meg pleier å be om skyss til seg og sitt barn som er syv år, og jeg er da den som sier nei pga jeg mangler ekstra bilstol.

Hvordan stiller dere der i en situasjon der barnets foreldre sier det er greit, enda det ikke er tilstrekkelig sikring? For eksempel der et barn som i mine øyne enda trenger beltestol skal sitte med kun bilbelte. Jeg lar dem ikke sitte på hvis jeg ikke har ledig bilstol, og merker litt sure miner de dagene de må gå hjem i drittvær fordi jeg er en viktigper.

Men hvorfor kan ikke du låne deres beltestol/pute hvis de har? Ellers så kan de jo kjøpe en om de er ofte avhengig av skyss. Er jo ikke så vanskelig, vel?

Synes du gjør helt rett, hadde gjort det samme selv.
Men har ikke de eget sete som du kunne hatt i bilen? Evnt kjøpe et, som du kunne hatt, om de ofte er avhengig av skyss?

Jenta mi var så stor da hun var 7 at hun har lov å sitte usikret. Men vi har henne stort sett på pute enda, er 8 nå.

Hadde ikke tillatt det selv, vi kjørte litt på ei nabo jente, da 300 m i 40 sone og der måtte foreldrene som minstekrav kjøpe pute for ellers nektet jeg, det er mitt ansvar som sjåfør at alle i bilen er riktig og forsvarlig sikret!

Jeg sier nei om jeg ikke kan sikre de skikkelig. Er jo sjåføren som får problemer, både med politi og med følelsene etterpå om noe skjer.
Nå er mini 135 cm så han får sitte uten pute om vi skal ha med kompiser (han er mye høyere enn de) siden det kun er plass til babysete, en pute og en barnerumpe i baksetet. Men lar ikke kompisene sitte uten puten.
Ville heller aldri bedt noen om å ta med mine barn med feil sikring med mindre det var totalt krise (alvorlig sykdom feks)

I min bil skal alle sitte forsvarlig sikret, uansett hva foreldrene mener.!

Frøkna mi var godt over grensa for å sitte uten når hu var 7 så 7åringer kan jo være tunge/høye nok. Tenker at foreldrene får ta ansvar selv så lenge barna er over bakovervendtalderen[emoji106]

Men hvorfor kan ikke du låne deres beltestol/pute hvis de har? Ellers så kan de jo kjøpe en om de er ofte avhengig av skyss. Er jo ikke så vanskelig, vel?
Fordi hun sjelden eller aldri klarer å forberede meg på å ta det med, jeg har selv en ekstra... Når hun ber om det er det ofte slik at både hun og jeg allerede har dratt hjemmefra... Hun ser tydeligvis ikke samme viktigheten av det. Så de eneste gangen de har fått sittet på er når jeg tilfeldigvis har hatt ekstrastolen med, eller hvis jeg først har kjørt sønnen min til skolen og deretter kommer og henter dem så han kan bruke min sønns stol

Takk for svar alle, ser at dere er enige med meg :)

Til de som spør om ekstra stol, jeg har det, og ofte har jeg hatt den med i bilen. Når den er med har de fått sitte på, ellers har de kun fått sitte på hvis jeg først har kjørt sønnen min, så kommet å hentet dem når hans bilstol ble ledig.

Så er situasjonen slik at hun nesten aldri klarer å planlegge, så hvis jeg først har kjørt hjemmefra og deretter får spørsmål om skyss så henter jeg ikke stolen, da får de ordne opp selv. Hun har sagt hun kan ta med egen pute, men siden hun ikke gjør det så blir det uaktuelt for meg. Hvis man ikke klarer å planlegge såpass så mener jeg de får holde seg til buss eller beina.

Vet at enkelte syvåringen kan være høy nok til å sitte uten, men hennes barn er ikke det.

Takk for svar alle, ser at dere er enige med meg :)

Til de som spør om ekstra stol, jeg har det, og ofte har jeg hatt den med i bilen. Når den er med har de fått sitte på, ellers har de kun fått sitte på hvis jeg først har kjørt sønnen min, så kommet å hentet dem når hans bilstol ble ledig.

Så er situasjonen slik at hun nesten aldri klarer å planlegge, så hvis jeg først har kjørt hjemmefra og deretter får spørsmål om skyss så henter jeg ikke stolen, da får de ordne opp selv. Hun har sagt hun kan ta med egen pute, men siden hun ikke gjør det så blir det uaktuelt for meg. Hvis man ikke klarer å planlegge såpass så mener jeg de får holde seg til buss eller beina.

Vet at enkelte syvåringen kan være høy nok til å sitte uten, men hennes barn er ikke det.

Hehe, da er det jo hun som må begynne å planlegge litt mer istedenfor å bli sur på deg fordi hun er så uorganisert. ;)

Hehe, da er det jo hun som må begynne å planlegge litt mer istedenfor å bli sur på deg fordi hun er så uorganisert. ;)
Enig :p Hun sier aldri noe surt til meg, jeg bare ser at hun Kniksen med nakken, og hører henne baksnakke meg om generelle andre ting de dagene hun er sur. Det bryr meg fint lite da, men greit å vite at det ikke er jeg som er overhysterisk ang bilsikring :p

Eldste har ei som noen ganger sitter på hos oss. Vi har ett ekstra sete. Jenta skjønner ikke hvorfor hun må bilsete hos oss, da hun ikke trenger det hjemme.

Ingen sitter i min bil uten sikring etter alder. Jeg har to beltestoler i bilen og ofte bare en unge (siden skole og bhg er i hver sin retning og skoleungen ofte går selv) så jeg kan ta med en som kan sitte der ved behov. Men flere, da må jeg ha stol.

Jeg kjører ikke med usikkret barn i bilen uansett hva foreldrene mener.

Min på 8,5 er langt unna å kunne sitte uten. Han er 125 cm og 22 kilo nemlig. Han har en kompis som er yngre og lenger som ikke trenger stol. Men min vil trenge det en stund enda.

Back
Topp