Sikring av baby i bil

BIBBI3

Forumet er livet
Det var noen her inne som skrev at bagnett skulle bli forbudt fra 1. juli... men jeg finner ingenting skrevet om dette.
Noen som vet?

Nei, har ikke lest eller hørt om det. Men vet at bilstol er det som anbefales av Trygg Trafikk. Om du søker på hjemmesidene deres finner du sikkert info om evt. endringer av reglene der...

Fikk et skriv fra hs om hva Trygg Trafikk anbefaler og om de nye reglene fra mai, men ingenting annet om bagnett enn at de anbefaler bilstol.
Neonatal i Ålesund og jordmødrene på føden i Molde anbefalte bagnett i begynnelsen til Benjamin for han var så liten.

Han er forøvrig gått forbi sin " spådde" fødselsvekt... veier i dag (5uker i morgen) 3640 gram og er 52 cm!!
I morgen har jeg termin!!![:D]

vi har ikke noe valg vi... bare plass til bilsete når det er to[:)] må feire termindagen din imorgen da irene[:D][:D]

Ja, må nesten det!! Hvordan feirer vi den? Glass vin til meg og pumpemelk til Benjamin???[:D]

Jeg kjører fremdeles sportsbilen min jeg... så hvis jeg skal ha plass til kombivogna så må jeg ha Benjamin nedi bagen sikret i baksetet!
Resten av vogna tar jo opp all plassen i bagasjerommet.....
Må jeg begynne å bruke bilstolen, er eneste plassen i framsetet.. men aner ikke om det er airbag der. Bil-manualen er på italiensk!

Tror jeg MÅ finne meg stasjonsvogn....[8D][8D][8D]

Dette snakket jeg med jordmor om på tlf i dag, da hun absolutt ikke anbefalte
å sitte i bilstol mer enn maks 20min, og helst ikke mer enn ti min i gangen.. [8|]
vi som har kjøpt ny bilstol og greier.. men hun anbefalte bag eller boxette i minst
de første 3mnd... Hun sa det kunne variere fra litt fra bilstol til bilstol.. Men at den
vi hadde (graco med base) var veldig rett i ryggen for en liten baby, og at ryggen
til lille Preben ikke hadde gått av å sitte så rett opp no lenge av gangen...

så vi må vel vei å kjøpe en slik...

takker for linken Irene!
Tror vi skal kjøpe en slik boxette...
Synd at bilstolen vi har kjøpt ikke var med på testen...
Da vet jeg ikke hvor sikker den er...

ORIGINAL: Flori

ORIGINAL: Irene30

Ja, må nesten det!! Hvordan feirer vi den? Glass vin til meg og pumpemelk til Benjamin???[:D]

Jeg kjører fremdeles sportsbilen min jeg... så hvis jeg skal ha plass til kombivogna så må jeg ha Benjamin nedi bagen sikret i baksetet!
Resten av vogna tar jo opp all plassen i bagasjerommet.....
Må jeg begynne å bruke bilstolen, er eneste plassen i framsetet.. men aner ikke om det er airbag der. Bil-manualen er på italiensk!

Tror jeg MÅ finne meg stasjonsvogn....[8D][8D][8D]

Tror det er sånn at viss det er airbag foran, så tror jeg du må på verksted for å kople den ut, skal vel være godkjent. Mener ihvertfall å ha hørt dette [8|]

Ja, det stemmer nok. Finner nok ut av det.[:D]

ORIGINAL: Pia81

å sitte i bilstol mer enn maks 20min, og helst ikke mer enn ti min i gangen.. [8|]
vi som har kjøpt ny bilstol og greier.. men hun anbefalte bag eller boxette i minst
de første 3mnd... Hun sa det kunne variere fra litt fra bilstol til bilstol.. Men at den
vi hadde (graco med base) var veldig rett i ryggen for en liten baby, og at ryggen

og hva med meg som har to?? må bli hjemme til de er store nok for sete, ingen bil som har plass til to bagger baki, og på ti min kommer man ikke så langt akkurat da[8|] tenk deg meg, putter ungene i sete bærer de ned i garasjen og ordner på beltet, kjører ut av garasjen, må stoppe og ta de ut for da har det gått ti min allerede

Det sto sikkert noe sånt i den brosjyren jeg fikk. Nye regler fra 1.mai visstnok. Da må jeg ty til baksetet på et vis...

ORIGINAL: Pia81

Spørr du en annen jordmor, eller fysioterapaut, eller en overlege så vil de si at fullbårne barn vil tåle en lengere kjøretur med pause. (ikke max 20 min) Bruk din sunne fornuft du. Gjør det magefølelsen din sier er riktig.
"de lærde strides"
Vi skal kjøre fra Hamar til Trondhjem. 37 mil. Amalie skal sitte i bilstolen. Vi legger selvsagt inn gode pauser for oss alle. [:D]

Har ikke hørt noe ang bagnett. Jeg brukte det til othilie. Tror nok det fortsatt kommer til å være lovlig!

I sverige er det ikke lov med bag med nett, så der går det kun i bilstol, og på nettsidene til det som tilsvarer trygg trafikk i sverige står det ingen ting om at barnet ikke må sitte så lenge.. helsesøsteren vår sa at de godt kan sitte 1-2 timer i stol, men at når en da tar de ut er det viktig at de får beveget på hele kroppen.. skal kjøre 7-8 timer tilvestlandet i sommer så vi skal leie nett til baggen i tillegg til bilstolen vi har, for å avlaste litt

Ja de lærde strides ja skjønner jeg[8|]
huff det er ikke enkelt å være usikker nybakt mamma!
Som vil det beste for gutten sin....
Tror det er litt slik at hvis man IKKE kræsjer så er det beste at de ligger,
men hvis uhellet er ute, så hadde bilstol vært sikrere... og det er jo et
KJEMPE enkelt valg å ta[:@][:@] NOT...

Back
Topp