Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
er bak på passasjersiden har jeg hørt. Så der har vi lillemann. Men når babyen kommer,hvem skal vi plassere der? :SLadyMom skrev:
For små barn er det uten tvil sikrest å sitte i en bakovervendt barnestol. Ved bruk av bilbarnestol er det påbudt å ha den bakovervendt til barnet blir 9 kg. Barnet bør sitte bakovervendt til det er rundt fire år. Barnet tar ikke skade av å sitte med bøyde ben - ofte er det foreldrene som tror at barnet sitter ubehagelig.
Les mer om bakovervendt sikring
Les hva forbrukerrådet i EU mener om bakovervendt sikring
Barnesetet skal aldri plasseres i passasjersete foran dersom det er airbag der. Bakovevervendt er det forbudt, og forovervendt er det frarådet. Airbagen er konstruert for å beskytte en voksen og kan skade et barn alvorlig når den skyter ut.
Den sikreste plassen i bilen er i midten bak, da er barnet lengst unna alle treffpunkter inn i bilen. Forskjellen på høyre og venstre side er liten. I første rekke handler det om å ha et barnesete som står skikkelig i akkurat din bil, og at barnet plasseres et sted i bilen som gjør deg til en mest mulig konsentrert sjåfør.
Alle de "som har peiling" som jeg har snakka med, er at det er bak passasjerersete det er best å ha barnesete. Pga at ved en frontkollisjon går det som regel mest ut over førersiden.mamiii skrev:
Men jeg hadde nok fortsatt og ha setet der jeg hadde det, og så sette den minste bak førersete :) Tror jeg... nå ble jeg faktisk usikker :P
så faktisk er midten den sikreste plass?LadyMom skrev: