sikreste plassering av barnesete

LadyMom

Gift med forumet
er bak på passasjersiden har jeg hørt. Så der har vi lillemann. Men når babyen kommer,hvem skal vi plassere der? :S

LadyMom skrev:
er bak på passasjersiden har jeg hørt. Så der har vi lillemann. Men når babyen kommer,hvem skal vi plassere der? :S

Hmh. Da jeg jobbet med å selge barneseter sa produsenten at sikreste stedet var bak sjåføren fordi man instinktivt prøver å verne "sin egen" side om man kolliderer, men aner ikke hva som er riktig:)

Fant dette på siden til trygg trafikk:)

Plassering og bruk

For små barn er det uten tvil sikrest å sitte i en bakovervendt barnestol. Ved bruk av bilbarnestol er det påbudt å ha den bakovervendt til barnet blir 9 kg. Barnet bør sitte bakovervendt til det er rundt fire år. Barnet tar ikke skade av å sitte med bøyde ben - ofte er det foreldrene som tror at barnet sitter ubehagelig.

Les mer om bakovervendt sikring

Les hva forbrukerrådet i EU mener om bakovervendt sikring

Barnesetet skal aldri plasseres i passasjersete foran dersom det er airbag der. Bakovevervendt er det forbudt, og forovervendt er det frarådet. Airbagen er konstruert for å beskytte en voksen og kan skade et barn alvorlig når den skyter ut.

Les mer om airbag

Den sikreste plassen i bilen er i midten bak, da er barnet lengst unna alle treffpunkter inn i bilen. Forskjellen på høyre og venstre side er liten. I første rekke handler det om å ha et barnesete som står skikkelig i akkurat din bil, og at barnet plasseres et sted i bilen som gjør deg til en mest mulig konsentrert sjåfør. 

Alle de "som har peiling" som jeg har snakka med, er at det er bak passasjerersete det er best å ha barnesete. Pga at ved en frontkollisjon går det som regel mest ut over førersiden.
Men jeg hadde nok fortsatt og ha setet der jeg hadde det, og så sette den minste bak førersete :) Tror jeg... nå ble jeg faktisk usikker :P

mamiii skrev:
Alle de "som har peiling" som jeg har snakka med, er at det er bak passasjerersete det er best å ha barnesete. Pga at ved en frontkollisjon går det som regel mest ut over førersiden.
Men jeg hadde nok fortsatt og ha setet der jeg hadde det, og så sette den minste bak førersete :) Tror jeg... nå ble jeg faktisk usikker :P

ja, er det jeg også har hørt... derfor jeg blir litt sånn forvirret når jeg tenker over det. Hvem skal jeg prioritere liksom :S

LadyMom skrev:
så faktisk er midten den sikreste plass?

Står da det på siden til tryggtrafikk og forsåvidt logisk også siden det er lengst avstand til kræsjsoner, men da må man jo ha trepunktssele i midten og plass nok til å ha to setter klint inntil hverandre i baksetet. Ser for meg at det blir fryktelig trangt

Her måtte vi ha babysetet bak fører, da det tok minst plass. Så storebror bak passasjer setet.

Nå har vi byttet til storsete på hun også, men det står bak passasjer, for storebror sitt sete må lenes på setet foran, så da kan ikke det justeres. 

det lurer jeg veldig på å!! hvem skal jeg prioritere liksom???
jeg håper egentlig at jeg får plass til babysetet i midten. hvis jeg får det, så får storebror sitte bakovervendt på passasjersiden frem til lille er stor nok til setet hans
men... hvem skal jeg da sette hvor? da blir det jo ett bakovervendt og ett forover. grusomt å måtte velge mellom barna!!

Nesten så jeg har lyst til å gå ut å prøvebare for å se om detgår med to seter tett i tett. Babyen gir jo beng i om den ikke ser ut igjennom vinduet sånn innledningsvis ihvertfall:)

Jeg sa det til mannen på spøk her en dag at med plaseringen hadde vi prioritert barna våre. Men det er jaggu ikke snakk om mye forskjell, og skulle jeg tenkt på alle slike småting hadde jeg blitt rar i hodet mitt
Men her sitter storesøster fremovervendt i midten, midtsøster bakovervendt bak førersetet og lillesøster bakovervendt bak passasjersetet.Ikke hadde vi mye valg heller, for lillesøster sitt må kiles fast, og da ble det bak passasjersetet (så kan vi flytte på førersetet etter hvem som kjører). Og midtsøster kan ikke sitte ved lillesøster, for det hadde blitt pelling uten stopp

Det skal jammen ikke være lett dette. Om det absolutt ikke spiller noen rolle sånn plassmessig, så syns jeg nesten dere skal trekke lapp. :)

forskjellen på høyre og venstre side er forsvinnende liten... om man skal føle at man må velge mellom barna pga plassering, tror jeg man har et problem...

her sitter storebror forover bak fører, og før det satt han bakover bak passasjer - dette pga plass i bil og mulighet for å flytte førersetet fram og tilbake uten å måtte tenke på forankringsselene...
lillesøster sitter følgelig bak passasjersetet. Og jeg føler ikke jeg prioriterer barna mine i noen bestemt rekkefølge på noen som helst måte pga dette....

Etter hva jeg har forstått er det sikreste i midten bak. Så der får ingen av mine barn sitte, jeg vil ikke velge den enes sikkerhet over den andre. 

Nå styrkes jo barns nakke/rygg gradvis etter hvert som de blir eldre. Er jo derfor en anbefaler at de sitter bakovervendt lengst mulig, men en 4 åring skal i utgangspunktet tåle kollisjon bedre forovervendt enn en 2 åring. Sånn sett er det minste barn som vil være mest "utsatt" for skade ved en kollisjon og de som bør sitte der det er sikrest?? Enn så lenge har vi babysetet bak fører og x3en bak passasjersetet. Tror ikke vi får plass til et sete i midten av bilen og så x3-en ved siden av så må nok ha en på hver side.

Men er midten bak sikreste plassen om barnet sitter forovervendt? tenker på flygende objekter inn frontruten.....

Back
Topp