Sikkert teit spm.. :P

smash

Forumet er livet
VIP
Jeg har så lyst til å prøve å hekle en kjole, men har kun 100% ull garn.
Hvis jeg hekler med det, kan jeg vaske den i maskina da?
På ullprogram? Eller vil den tove/krympe uansett?

Jeg har vasket på 30 grader med ullprogram, det har gått helt fint. På vanlig program med 30 grader så gikk det ikke full så greit....[8D] 

Det står håandvask..
Så hvis jeg vasker den på håndvask program, så krymer den ikke? Eller tover seg?

ORIGINAL: smash

Det står håandvask..
Så hvis jeg vasker den på håndvask program, så krymer den ikke? Eller tover seg?

har ikke gjort det hos meg iallefall, men kan jo være at det er forskjellig fra merke til merke.

Hvilket merke garn er det??

ORIGINAL: Diddij

Østlandsgarn.

ORIGINAL: veni_vidi_vici

Østlandsgarn.

Er ikke det ett typisk tovegarn? vet ikke om jeg ville satset på det, da ville jeg evt ha strikket en liten lapp først og vasket den og sett hvordan det gikk.

å, søren!! Har hekla snart 700 hst, så tror ikke jeg gidder å rekke det opp...
Da får denne kjolen heller bli en prøve. Aldri laget klesplagg før..

ORIGINAL: veni_vidi_vici

Østlandsgarn.

Er ikke det ett typisk tovegarn? vet ikke om jeg ville satset på det, da ville jeg evt ha strikket en liten lapp først og vasket den og sett hvordan det gikk.

å, søren!! Har hekla snart 700 hst, så tror ikke jeg gidder å rekke det opp...
Da får denne kjolen heller bli en prøve. Aldri laget klesplagg før..

Av erfaring så er nille og eurospis sine garn generelt DÅRLIG til å strikke/hekle klær med. Det nupper veldig etter en stund..duger til sokker o.l..
Hvis du skal ha garn som kan vaskes i maskina så må det stå 40 grader maskinvask, eller 30 grader maskinvask på garnlappen.

Jeg har ikke laga klær, men flere babytepper med østlandsgarn og det har ikke blitt noe nupper til tross for at det er brukt mye.

Men det er klart, det er jo litt forskjell med klær kanskje da.

Jeg vil tro det går greit på håndvaskprogram på maskina, men tør ikke garantere for det.
Gleder meg til å se bilde av kjolen[:)]

Back
Topp