sikkerhetsnett til bag

babyvår

Flørter med forumet
Noen som vet om det er ulovlig med sikkerhetsnett til bag til å bruke i bilen? Vet det er mest vanlig å bruke maxicosi, har det også men tror ikke det er bra for den lille ryggen med lange kjøreturer i en slik "stol". kjører flere ganger til Stavanger fra østlandet... Hvis det er lovlig blir jeg glad for tips på hvor jeg kan kjøpe dette og ca hva slik koster[;)]

Dette fant jeg på http://sikringavbarnibil.blogspot.com/ som også ligger under Mai-jentenes viktigste tråder:

BABYBAG MED SIKKERHETSNETT

Denne løsningen består av en spesiell bag som vanligvis er forsterket. Babyen legges løst i bagen og festes ikke med egne belter. De fleste løsningene innebærer imidlertid at babyen omsluttes av polstret materiale, som både skal holde barnet på plass og beskytte det mot skader ved en eventuell kollisjon. Selve bagen festes med et sikkerhetsnett, som både holder bagen på plass i setet og som forhindrer babyen i å falle ut av bagen ved kraftige kollisjoner eller rundvelt. Bagen monteres på tvers av kjøreretningen, med barnets hode inn mot midten av bilen.

Stort flertall fraråder BABYBAG MED SIKKERHETSNETT: Et stort flertall av våre kilder fraråder bruk av babybag for transport av barn i bil. Det store flertallet av våre kilder fraråder bruk av babybag med sikkerhetsnett for normale barn. Hovedinnvendingen mot denne løsningen er at barnet ikke er fastspent og at dette kan være spesielt farlig ved sidekollisjon. Andre legger vekt på at plassering på tvers av kjøreretningen kan gi svært stor belastning på barnets nakke ved frontkollisjon. Den mest negative kilden gikk så langt som til å hevde at denne løsningen burde vært forbudt.

Fare for feilmontering Den mest positive kilden hevder at babybag med sikkerhetsnett kan være en fullgod løsning, ikke minst for premature barn. Dette forutsetter imidlertid at man bruker godkjent utstyr, at polstringen er kraftig nok til å holde babyen godt på plass i bagen og at alle monteringsanvisninger følges. Kilden erkjenner imidlertid at det er et stort potensial for feilmontering av denne løsningen, noe som taler mot den.

Vårt råd: Vi fraråder bruk av babybag med sikkerhetsnett.

http://www.dinside.no/314926/baby-i-bil-bag-boxette-eller-barnesete

Det er dessverre lovlig ja..
Men jeg hadde aldri brukt det.. [:)]

Da hadde jeg heller stoppet flere ganger i løpet av turen, å hatt babyen i ett ordentlig sete..

Jeg skal aboslutt ikke fortelle hva du skal velge, men føler litt for å fortelle at det er så ubeskrivelig mye tryggere med bakovervendt sete.

Her er video fra kollisjonstest med bagnett, og her er en som sammenligner bakovervendt og forovervendt! Når det gjelder hvor lenge de kan sitte "rett opp og ned", kan du lese på trygg trafikk her [:)] med innlagte pauser, hvor barnet får "strekke på seg" så går det nok helt fint [:)]

Håper valget ble litt lettere nå [:)]

ble ikke i tvil nå! tusen takk! aldri i livet om han skal få ligge i bag i bilen![;)]

ORIGINAL: babyvår

ble ikke i tvil nå! tusen takk! aldri i livet om han skal få ligge i bag i bilen![;)]

Det er ikke ulovlig, men det burde helt klart vært det! Det er forbudt i Sverige og det er importstopp på det til Norge. De fleste seriøse forhandlere har sluttet å selge/leie det ut, og godt er det. Det fins INGEN indikasjoner på at det er skadelig for barnet på noen som helst måte å sitte i en moderne barnestol og anbefalingene fra norske barneleger og Trygg Trafikk er at bakovervendt barnestol er tryggest fra første stund og at liggende barnesikring kun bør brukes i nødstilfeller der det foreligger spesielle medisinske grunner til at man ikke kan bruke vanlig stol. Nettet beskytter ikke barnet i kollisjon på noen som helst måte, det beskytter bare andre i bilen mot et flygende spedbarn. Kollisjon/bråstopp fra så lave hastigheter som 30 km/t gjør bagnettet til en dødsfelle for barnet.

Gå hit for å lære alt om sikring av barn i bil, her kan du se kollisjonstest-video med bagnett og fnne dokumentasjon for hva som er tryggest: www.sikringavbarnibil.blogspot.com

Dette er en blogg Trygg Trafikk selv refererer til, og skaperen av bloggen blir nå brukt som konsulent av dem for å utforme deres nye kampanje om bilsikring for barn, så den er helt pålitelig og oppdatert.

Back
Topp