Sikkerhetsnett til bag, eller sete???

jettemoren

Flørter med forumet
Hva skal dere her inne bruke???[&o]

Skal dere bruke bag med sikkerhetsnett, eller et sånt lite sete (0-13kg)??

Vi har kjøpt et sånt lite sete som vi tenkte og bruke... Kanskje nett i tillegg. Hvis hun som eier det, finner det igjen..

Så bare lurte på hva andre har tenkt på her?????[8D]

Vi har vært litt fram og tilbake - men har landa på sete. Vi skal ikke kjøre så langt allikevel.
Skulle vi ha reist i mange timer, hadde vi satsa på bag med nett +sete, og veksla på (men så har vi ikke verdens største bil heller... )...
Vi har ordna oss sete gjennom forsikringsselskapet vårt. Der leier vi sete og får nye seter etterhvert som barnet vokser.
Synes det var greit!

Men det er noe som heter boxette også... hva er det for noe`?

Lykkemor

Lengste vi kjører nå blir sikkert toppen en time. så tror det skal gå greit med sete..

har hørt om boxette, men er ikke sikker på hva det er..

Boxette ligner litt på en vippestol. Den ligger flatt men er ikke så dyp som en bag. Det fine med den er at barnet ligger flatt. Snakket med helsesøstyer og hun sier at barnesete ikke anbefales om man da ikke kjører i maks ti minutter. Det er pga av at barnet ikke har styrke nok i ryggen og blir krøllet sammen. Om man skal kjøre lenge er det lurt å ta pauser ofte så han/hun får strekt seg ut. Selv velger jeg bag med sikkerhetsnett første tiden, men så klart man hører sikkert litt forskjellig fra alle kanter... [:)]

Noen mener at sete er tryggere enn bag med sikkerhetsnett, men jeg vet ikke hva jeg synes.. Brukte sikkerhetsnett til storesøster de første mnd, og det fungerte kjempefint, men er jo såklart noe tyngre enn å bruke sete.
Denne gangen har vi kjøpt graco sete med base som står fast i bilen, så slipper vi å ta av selen hver gang setet skal ut og inn av bilen. Dessuten passer setet på vogna også! Kjempeenkelt og smart. [:D]

Ja, man kan bli gal av mindre. Noen mener til og med at man bør ha seler på ungen når den skal ligge i bag.

Vi har både bag/sikkerhetsnett og sete. Tror jeg vil velge å bruke bagen i første omgang. Kanskje litt mer behagelig for den lille å ligge. Har ikke peiling, tiden får vise[:)] Det er nok smak og behag[;)]

Ja, jeg tror også det er mest smak og behag. Jeg valgte sete fordi jeg synes det er mer praktisk, men mye på grunn av at jeg har kraftig bekkenløsning, og dermed bør unngå for mye løfting etter fødselen. Dermed er det lettere å bære på setet, enn en bag, og babyen ligger litt høyere i setet slik at jeg ikke må bøye meg så mye ned, og det blir ikke så mye lemping[:D]!!

Og jeg tror helt klart at det er bedre for småttisen å ligge i bag hvis man skal kjøre langt!! Hvis ikke MÅ man ta mange pauser! (men det må man jo ofte allikevel da... hehe....[&:])

Tror ikke noen klarer å bli helt enig av disse ekspertene om hva som er best. En ting er sikkert... De små kan ikke sitte oppreist når de er så små, så du må ha et sete du kan legge godt bakover..

Rart å tenke på at for bare 20 år siden, så låg babyene løst i en bag, som sto løst i baksete i de fleste biler.. Vi har nå overlevd det og..

Tid forandrer mange ting hvertfall..

Ja, det er helt sikkert, tid forandrer det meste....
Men det er klart at dødeligheten i bil for spebarn har gått ned og da... Hvis det skulle skje noe mener jeg! Så lenge alt går bra er det jo ikke noe fare uansett, det er jo bare hvis!! Men det er jo godt å sikre de små best mulig og da![:D]

Når de først har kommet ut vil vi jo helst beholde dem, ikke sant???

Back
Topp